Skip to main content
Beantwoord

Kun je de TV+ box volledig draadloos installeren?

• January 7, 2025
  • 12 reacties
  • 215 keer bekeken

Even checken of ik het goed heb begrepen: 

Mijn moeder woont in een appartement. Er waren 3 van die DVS 1200 verbindingsets. Geen idee wat ermee aan de hand is maar die zijn gestopt. 100 pogingen gedaan om ze te doen herleven maar dat lukt me niet. Een kabel trekken dwars door het appartement is niet echt een optie. Moet langs 3 deuren zonder drempels. Dus nu zoek ik een draadloze optie. 

de situatie is de volgende: router zit in de meterkast op de galerij. TV1 staat in de woonkamer aan de andere kant van de woning (een meter of 8-9). TV2 in de slaapkamer. Hemelsbreed staan de 2 TV’s een meter bij elkaar vandaan. Staat wel een muur tussen. Kabel trekken tussen die 2 is geen probleem. Als ik 1 of 2 TV+ kastjes bestel kunnen die dan draadloos verbinden met de router aan de andere kant van het appartement of is er altijd nog een ethernetkabel nodig? Wifi ontvangst is overal goed.

Beste antwoord door nergensomgevraa

Top, donderdag de SuperWiFi ontvangen. Vandaag aangesloten. Gelijk de modem van de galerij naar de gangkast doorgetrokken. Kabeltje naar de slaapkamer was nog even gedoe. Ziek dikke muur in de flat, dus de boor was tekort. Maar uiteindelijk ook gelukt. Beide tv’s doen het prima! Dank voor de hulp.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

Oh ja, de reden waarom ik twijfel om nieuwe DVS’sen te bestellen is dat ik ergens gelezen heb dat het mogelijk aan de zonnepanelen kan liggen. Deze liggen sinds kort op het dak van het gebouw. Mogelijk gaan de nieuwe dan ook storen.

wjb
Wijsgeer
  • January 7, 2025

Ik geef je groot gelijk dat je geen "draadloze" verbindingsset meer wilt gebruiken.

Weet dat de TV+ Box een hele andere user-interface heeft dan de oude TV ontvangers en dat men daar wel aan zal moeten wennen. Het is ook de vraag of overstappen naar TV+ wel echt nodig is, je zou wellicht ook een "super"WiFi 2 bij de televisie kunnen plaatsen en daar de TV ontvangers op aan kunnen sluiten.

Wat voor een Experia/KPN Box heeft jouw moeder?

Kan je eens de veldsterkte van de wifi meten ter hoogte van de televisie in de woonkamer.

Dit kan je doen met de app "Wifi Analyzer" op een Android telefoon of tablet. Hoeveel dBm meet je?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 7, 2025

Beste ​@nergensomgevraa , welk merk en type modem heb je van KPN?

Het is heel goed mogelijk dat de zonnepanelen het werken van de DVS onmogelijk maakt.

Een TV+ decoder kan onder voorwaarden draadloos werken, vandaar mijn vraag over het modem.

Ik ga morgen even bij haar langs om type modem en box te checken. Dan post ik dat.

wjb
Wijsgeer
  • January 7, 2025

Ik ga morgen even bij haar langs om type modem en box te checken. Dan post ik dat.

En meet dan direct even de veldsterkte van de wifi ter hoogte van de televisie.

En als je daar de tools niet voor hebt (de app WiFi Analyzer op een Android apparaat), meet daar dan eens via wifi de snelheid van de Internetverbinding.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 8, 2025

Oh ja, de reden waarom ik twijfel om nieuwe DVS’sen te bestellen is dat ik ergens gelezen heb dat het mogelijk aan de zonnepanelen kan liggen. Deze liggen sinds kort op het dak van het gebouw. Mogelijk gaan de nieuwe dan ook storen.

Een DVS raad ik zo wie zo af om te gebruiken.

Je noemt zonnepanelen, maar dat geld alleen voor slecht aangesloten zonnepanelen.

Maar er zijn veel meer verstoringen op het 230 volt netwerk, waardoor een DVS steeds minder goed gaat werken.

En het 230 volt netwerk is hier ook helemaal niet voor gemaakt.

Zie ook dit schema van KPN.

Groene lijn is UTP kabel.

Als je de Experiabox 10 hebt, dan adviseer ik om ook de Super Wifi 2 van KPN te kopen of te huren, omdat je anders problemen kan hebben met de KPN tv ontvanger.

Schema is gemaakt voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Met de “oudere KPN tv ontvanger” kan je optie 3 kiezen.

wjb
Wijsgeer
  • January 8, 2025

joop2011 schreef:

Je noemt zonnepanelen, maar dat geld alleen voor slecht aangesloten zonnepanelen.

Wat zijn "slecht aangesloten zonnepanelen"?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 8, 2025

Even gecheckt: een KPN box 12 en een arris vip 5202. Met analyzer geeft hij 189 mbps bij de tv. Wellicht dat dat omhoog moet?

wjb
Wijsgeer
  • January 8, 2025

189 Mbps is meer dan voldoende.

Als je één "super"WiFi 2 zou aanschaffen en die via wifi koppelt aan de V12 en bij de televisie in de woonkamer zet dan kan je daar die 5202 op aansluiten.

Je sluit de televisie dan dus aan zoals getoond bij optie 6 in het plaatje dat eerder door ​@joop2011 gedeeld is.

Ok, en ik zie op de foto 2 LAN poorten. Dus die van de slaapkamer kan er ook bij op met een kabeltje door de muur leggen.

Dank ga ik regelen!

.

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • January 11, 2025

Top, donderdag de SuperWiFi ontvangen. Vandaag aangesloten. Gelijk de modem van de galerij naar de gangkast doorgetrokken. Kabeltje naar de slaapkamer was nog even gedoe. Ziek dikke muur in de flat, dus de boor was tekort. Maar uiteindelijk ook gelukt. Beide tv’s doen het prima! Dank voor de hulp.