Skip to main content
Beantwoord

Meer TV zenders in beste kwaliteit te bekijken

• June 24, 2025
  • 33 reacties
  • 811 keer bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 14, 2025

Dank dat je de tijd hebt genomen om dit te melden ​@Arjan van B

@Maja van KPN, ​@Marcia van KPN en andere moderators: ik denk dat de Kennisbank nog wat uitbreiding nodig heeft. Bijvoorbeeld:

Automatisch beste kwaliteit is de optie die zorgt dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien op kanaal 1-10. Standaard staat dit aan. Als je bandbreedte wat lager is, en je ervaart problemen met de beeldkwaliteit dan kun je dit uitzetten.

En ik noem het nog maar weer een keer: het staat niet meer aan als je even gewisseld hebt naar unicast en weer teruggegaan bent naar multicast.

Het gaat om de aanvullende optie voor 'automatisch beste kwaliteit', inderdaad de optie die ervoor zorgt dat je de HD+ kwaliteit krijgt. Multicast en unicast zegt iets over hoe de stream bij je binnenkomt, en niet over de kwaliteit. De fabrieksinstelling van de box is multicast + automatisch beste kwaliteit. Als je hebt gekozen voor unicast, en daarna multicast weer activeert, wordt 'automatisch beste kwaliteit' niet weer automatisch op ja gezet. En omdat die optie niet in hetzelfde scherm zit als de multicast optie, mis je dan ook makkelijker dat je dit zelf weer aan moet passen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Het gaat om de aanvullende optie voor 'automatisch beste kwaliteit'

@Maja van KPN, het ging mij om de kanalen die daarbij in de Kennisbank genoemd worden: de tekst “op kanaal 1-10” is niet meer volledig. Iets als “op onder meer kanaal 1-10” scheelt al verwarring. Liever nog expliciet zijn over de kanalen die ​@Sebas14 noemt, en/of de kanalen die ​@PeterG denk ik gemeld heeft:

Ik heb 2 weken geleden, 1 november, gemeld dat dit voor TV+ niet klopt. Dit zou in week 45 aangepast worden. Maar is dus kennelijk niet gebeurd.

Als je hebt gekozen voor unicast, en daarna multicast weer activeert, wordt 'automatisch beste kwaliteit' niet weer automatisch op ja gezet.

Ja, zoals ik in de link die ik gaf beschrijf. En dat vind ik een bug.

En jammer dat ik 15 maanden later die waarschuwing over zelf opnieuw aanzetten nog steeds moet herhalen, als mensen hier op het forum gevraagd wordt om even iets te testen met unicast. Als de bug niet gefixt wordt, dan misschien ook even toevoegen aan de Kennisbank? “Standaard staat dit aan, maar niet als jezelf de videomodus verandert van unicast naar multicast.”

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Hopelijk gaat KPN snel over op H265 (nu is het H264),

Daarna is er volgens mij geen belemmering meer om alle zender, opnames, terugkijken in de beste beeldkwaliteit door te geven.

Alleen de ‘OUDE” KPN tv ontvangers, Arcadyan HM 2260 en de Arris VIP 2952 kunnen niet met H265 overweg.

Dus hoogste tijd om die te vervangen.

Ondertussen zijn die vrij oud en traag.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 14, 2025

Als je multicast weer aanzet kom je met de terug knop vanzelf langs de instelling voor beste kwaliteit. Die kan je dus niet missen mijns inziens. 

Wat veel kwalijker is. Dat in de Kennisbank niet vermeld staan dat op de TV+ ontvangers 11, 14, 19 en 51 ook HD+ zijn. En het ESPN pakket ook.

Alle ESPN zenders zijn dat overigens ook in unicast. 

Of dat ook geldt voor multicast ZONDER beste kwaliteit weet ik dan weer niet. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Ik vind de uitdrukking HD+ nog steeds erg grappig.

Eigenlijk zijn dat de originele streams.😉

Dus moeten de gecomprimeerde streams HD- genoemd worden.

Maar dat is mijn persoonlijke mening. 

Of te wel, HD moet staan voor de best mogelijke beeldkwaliteit. Ja toch?😉

En met de huidige techniek en prijzen opslagcapaciteit en glasvezel, kan KPN beter alles via H265 laten lopen en enkele zenders tijdelijk via H264 totdat de “oudjes” allemaal zijn vervangen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Als je multicast weer aanzet kom je met de terug knop vanzelf langs de instelling voor beste kwaliteit. Die kan je dus niet missen mijns inziens. 

Hmmm, ik ga nooit terug, want waarom zou je? Dan kom je uiteindelijk in het startscherm (denk ik) en ben je nog niet terug bij televisiekijken? Voor dat startscherm druk ik gewoon op het huisje om uit de instellingen te komen. 🤓

(Bovendien blijf ik “Automatisch beste kwaliteit” vaag vinden. Dat deel van de instellingen is eigenlijk niet te doen zonder de Kennisbank te raadplegen.)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

@Arjan van B 

Ik denk dat ​@PeterG bedoelt 1 zender omlaag of omhoog en dan weer naar de zender waar je was. Dan kom je weer LIVE (als je gepauzeerd had of zo.

Zoals ik al schreef, helemaal met je eens.

Alle zenders horen gewoon in de best (originele stream) beeldkwaliteit door gegeven worden. 

Dus KPN, snel naar H265

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 14, 2025

Nee. Echt de terug knop. Ik heb zelfs er nooit aan gedacht om anders uit het instellingen menu te gaan.…

Pauze vervalt als je naar instellingen gaat, Joop.

Met de zap kom je niet in live kijken vanuit startmenu. 

Dus dat bedoel ik niet.