Skip to main content
Vraag

Na firmware-update werkt HDMI CEC niet goed bij KPN TV+ box

• September 27, 2025
  • 11 reacties
  • 164 keer bekeken

Dag KPN leden,

Ik ondervind, volgens mij na de update naar firmware versie 0.35.18, het volgende probleem. Voorheen drukte ik op de AB op de knop ‘TV’ (links bovenin) en dan ging zowel mijn (LG Oled) Tv aan alsmede de KPN TV+ box (DIW7022), via de zgn HDMI CEC instellingen. Dit heeft altijd goed gewerkt. Tot nu!
Als ik nu de knop ‘TV’ op de AB klik gaat zowel de TV als de KPN TV+ box aan, maar nu gaat de KPN TV+ box na een seconde of 20 weer in stand-by en verschijnt er op mijn TV een melding over of ik mijn KPN decoder wil opstarten. Vervolgens gebruik ik dan op de AB de knop ‘KPN’ (rechts bovenin) en dan gaat de box weer aan. 
Dit had ik eerder nooit. Herkent iemand anders dit probleem ook? 

P.s. Ik gebruik bij Energiebesparing de optie ‘Ecostand’

Groet,
Robert

11 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Hier geen problemen (gelukkig)

Maar dat zegt niets natuurlijk.

Ga naar de menu instelling van de DIW7022 en kijk of CEC aanstaat.

Ga naar de menu van de tv en kijk ook daar of CEC aanstaat.

Kijk of de HDMI connectoren zowel in de tv als in de DIW7022 er goed inzitten.

Ik ga ervan uit dat je HDMI 1 als ingang voor de DIW7022 op de LG Oled tv gebruikt.

• September 27, 2025

Ik herken dit ook niet direct. Wat mij verbaasd is dat het eigenlijk andersom is bedoeld.

Met de KPN knop zou alles aan moeten gaan als dit zo is ingesteld, met de TV knop zou enkel de Televisie aan mogen gaan. Zijn met de update de gewenste instellingen terug gezet of veranderd?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

met de TV knop zou enkel de Televisie aan mogen gaan

Waarom? Ik heb bij verschillende televisies gezien dat het activeren van een bepaalde HDMI-ingang de TV+ Box aanzet, via HDMI CEC. Als diezelfde HDMI-ingang al actief is bij inschakelen van de televisie, dan vind ik het niet raar dat die televisie een signaal naar de TV+ Box stuurt om ook aan te gaan?

@RKlaassen, misschien maar een workaround, maar gaat/blijft alles wel goed aan als je begint met inschakelen van de TV+ Box? Dus zoals ​@Rowi. schrijft: de “KPN”-knop rechtsboven op de afstandsbediening?

volgens mij na de update naar firmware versie 0.35.18, het volgende probleem

Er zijn meer mensen die ander gedrag in HDMI CEC zien na een recente update.

• Auteur
  • Helper
  • September 27, 2025

Hier geen problemen (gelukkig)

Maar dat zegt niets natuurlijk.

Ga naar de menu instelling van de DIW7022 en kijk of CEC aanstaat.

Ga naar de menu van de tv en kijk ook daar of CEC aanstaat.

Kijk of de HDMI connectoren zowel in de tv als in de DIW7022 er goed inzitten.

Ik ga ervan uit dat je HDMI 1 als ingang voor de DIW7022 op de LG Oled tv gebruikt.

Beste ​@joop2011 Bedankt voor je reactie. Als reactie op je vragen: ja, op alles staat (lees: stond) CEC (al) aan. Connectoren zitten er goed in en ja ik gebruik HDMI 1 als ingang voor de DIW7022.
Zoals ik al aangaf, gebeurt dit nu ‘ineens’  terwijl ik er eerder geen last van heb gehad. Dus ik neem aan dat het ergens anders aan ligt.
Groet,
Robert

• Auteur
  • Helper
  • September 27, 2025

met de TV knop zou enkel de Televisie aan mogen gaan

Waarom? Ik heb bij verschillende televisies gezien dat het activeren van een bepaalde HDMI-ingang de TV+ Box aanzet, via HDMI CEC. Als diezelfde HDMI-ingang al actief is bij inschakelen van de televisie, dan vind ik het niet raar dat die televisie een signaal naar de TV+ Box stuurt om ook aan te gaan?

@RKlaassen, misschien maar een workaround, maar gaat/blijft alles wel goed aan als je begint met inschakelen van de TV+ Box? Dus zoals ​@Rowi. schrijft: de “KPN”-knop rechtsboven op de afstandsbediening?

volgens mij na de update naar firmware versie 0.35.18, het volgende probleem

Er zijn meer mensen die ander gedrag in HDMI CEC zien na een recente update.

@Arjan van B Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het heeft eerlijk gezegd altijd alleen via deze knop ‘TV’ gewerkt, waarna de Box automatisch opstart. En andersom ook, dus uitzetten van zowel TV als KPN box, gaat bij mij ook via de ‘TV’ knop. 
Je workaround ken ik inderdaad, maar dit werkt voor mij niet. Althans, als ik voor het AANzetten de ‘KPN’ knop gebruik, dan gaat wel de Box aan maar niet de tv. Deze ‘KPN’ knop kan ik wel gebruiken voor het UITzetten, dan gaan wel de tv en de Box samen uit.

Maar goed, ik vind de reactie van ​@Rowi. helemaal niet gek hoor, want in het begin ging ik er vanuit dat het op die manier zou werken: dus (alleen) TV aan (en uit) met de ‘TV’ knop en Box + TV aan (en uit) met de ‘KPN’ knop.

Zou het wellicht aan de AB (instellingen) zelf kunnen liggen? Dit deze opnieuw gekoppeld moet worden of iets dergelijks?

• September 27, 2025

Bij mij werkt het ook enkel op de methode die ik noem. De 7022 mag bij mij niets via CeC bedienen. Juist omdat ik niet wil dat mijn TV aangaat als ik enkel radio wil luisteren. 

Los van dit probleem lees ik ook bizarre gevallen dat een  Soundbar die enkel via een optische kabel is verbonden aan gaat en dan juist na een update en andere bizarre gevallen. Zoals externe apparaten die reageren op de Home knop. Kortom dit topic past goed in het rijtje uitzonderlijke gevallen.

Als we naar de kern terug gaan is jouw specifieke probleem dat de diw7022 wel uit standby gaat  maar na 20 seconden weer in standby gaat. Wat gebeurt er als je Eco stand uitzet?

Ik zou inderdaad ook de afstandsbediening instellingen nakijken en eventueel opnieuw doorlopen.

Ter aanvulling de DIW7022 mag in principe wel in standby gaan met de afstandsbediening van je eigen TV vergelijkbaar met de Chromecast met GoogleTV. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

als ik voor het AANzetten de ‘KPN’ knop gebruik, dan gaat wel de Box aan maar niet de tv. Deze ‘KPN’ knop kan ik wel gebruiken voor het UITzetten, dan gaan wel de tv en de Box samen uit.

Welke HDMI-opties heb je dan aanstaan in de TV+ Box, verstopt in de beeldinstellingen?

• Auteur
  • Helper
  • September 28, 2025

als ik voor het AANzetten de ‘KPN’ knop gebruik, dan gaat wel de Box aan maar niet de tv. Deze ‘KPN’ knop kan ik wel gebruiken voor het UITzetten, dan gaan wel de tv en de Box samen uit.

Welke HDMI-opties heb je dan aanstaan in de TV+ Box, verstopt in de beeldinstellingen?

Dag ​@Arjan van B. De HDMI-opties staan aan zoals in de link beschreven (zie afbeelding). 

Na de laatste update heb ik hetzelfde probleem. Tv met afstandsbediening aanzetten met knop linksboven(TV) maar de box gaat niet aan. Maar als ik , als alles uit staat, de knop rechtsboven( box) op de afstandbediening indruk, werkt het wel. Tv box en tv gaan aan.

Voorlopig doe ik het maar zo.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemiddag, ik kwam dit topic tegen en ik heb jullie feedback teruggekoppeld want het is wel heel vreemd natuurlijk. Zodra ik meer weet zal ik dit met jullie delen!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 17, 2025

@Remco van KPN Is er al meer nieuws over de HDMI CEC na de firmware update?