Skip to main content
Antwoord

Niet tevreden over de KPN TV+ app voor smart tv's

• November 3, 2025
  • 8 reacties
  • 104 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Als ik niet met een KPN box werkt maar met een smart TV, waar de tegenwordige TVs op gemaakt zijn lijkt het of KPN dat niet stimuleert. De TV lijkt ineens gehandicapt. 

1. Een zender opzoeken met de box kan met een cijfertoets. Op iTV moet je eerst inloggen en dan scrollen. Dat moet beter kunnen. 
  2. De KPN app staat niet standaard op een LG, en Samsung smart TV andere merken weet ik niet) . Het kost best moeite om de app te vinden en dan nog kun je de TV niet standaard ermee opstarten. 
  3. Als er een update is geweest (is wel 2x per maand ongeveer) moet ik opnieuw inloggen. Met de box nooit
  4. Als er een storing is geweest (afgelopen week ging alles op zwart maar niet met de box) moet ik daarna opnieuw inloggen
  5. Opgenomen programma's verwijderen kan alleen met de box. Niet met de iTV app
  6. Erotiek programma's worden geblokt op iTV; dat dit is om Apple te pleasen (zie discussie 4 jaar geleden) vind ik een raar argument. De US bepaalt niet voor NL. Andersom luisteren ze niet eens naar het EU parlement.   
  7. Als ik een programma wil terugkijken terwijl het nog niet is afgelopen wordt het vaak geblokt in de app.

Kortom, ik krijg de indruk dat KPN graag zijn ontvangers wil blijven verhuren in plaats van met de tijd van smart-tvs meegaan. Ik wil juist graag die 5 euro per maand per TV besparen.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Luis56, ook via de tv app voor je smart-tv moet je goed tv kunnen kijken inderdaad. Welke app gebruik je daarvoor precies? Je hebt het over de TV+ App en over de iTV App, dat zijn verschillende apps. Op dit moment is de TV+ App alleen voor tv's met AndroidTV beschikbaar, en voor Samsung en LG is de iTV App beschikbaar. Voor die platformen wordt nog gewerkt aan de TV+ App. De TV+ App is er ook voor mobiele telefoons en tablets, met iOS en Android.

In de TV+ App kan je ook met de cijfertoetsen naar andere zenders gaan, net als het verwijderen van opnames. Dat komt dus op een later moment ook voor Samsung en LG. De app is niet voor geïnstalleerd, dat klopt. Je kunt 'm installeren via de appstore van het tv merk zelf. 

Het opnieuw inloggen wat je noemt, na een storing en/of een update, daarvoor is het ook van belang om te weten welke app het precies is. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je zo vaak opnieuw moet inloggen!

De erotiekzenders zijn via de app inderdaad niet beschikbaar, dat is niet op Apple te 'pleasen’, maar omdat zowel Apple als Google dat helemaal niet toestaan in hun AppStore en PlayStore. 

Wat betreft je 7e vraag, het terugkijken wat geblokkeerd wordt, is dat bij bepaalde zenders, of bij alles? 

Zoals je ziet is het bij de meeste vragen van belang om te weten welke app je precies gebruikt. Kan je ons dat vertellen?

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 3, 2025

De beste kijkervaring krijg je inderdaad als je kijkt via de tv ontvanger. En daar betaal je dan ook voor. Bedenk dat kpn tv geen streamingsdienst is zoals bijvoorbeeld netflix. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

Je kunt tegenwoordig een app-only tv abonnement afsluiten, zonder tv ontvanger. Kost wel hetzelfde als abo mét tv ontvanger, dus wat daar voor de consument nu het voordeel van is zie ik niet helemaal…

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 4, 2025

Hoi ​@Luis56, ook via de tv app voor je smart-tv moet je goed tv kunnen kijken inderdaad. Welke app gebruik je daarvoor precies? Je hebt het over de TV+ App en over de iTV App, dat zijn verschillende apps. Op dit moment is de TV+ App alleen voor tv's met AndroidTV beschikbaar, en voor Samsung en LG is de iTV App beschikbaar. Voor die platformen wordt nog gewerkt aan de TV+ App. De TV+ App is er ook voor mobiele telefoons en tablets, met iOS en Android.

In de TV+ App kan je ook met de cijfertoetsen naar andere zenders gaan, net als het verwijderen van opnames. Dat komt dus op een later moment ook voor Samsung en LG. De app is niet voor geïnstalleerd, dat klopt. Je kunt 'm installeren via de appstore van het tv merk zelf. 

Het opnieuw inloggen wat je noemt, na een storing en/of een update, daarvoor is het ook van belang om te weten welke app het precies is. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je zo vaak opnieuw moet inloggen!

De erotiekzenders zijn via de app inderdaad niet beschikbaar, dat is niet op Apple te 'pleasen’, maar omdat zowel Apple als Google dat helemaal niet toestaan in hun AppStore en PlayStore. 

Wat betreft je 7e vraag, het terugkijken wat geblokkeerd wordt, is dat bij bepaalde zenders, of bij alles? 

Zoals je ziet is het bij de meeste vragen van belang om te weten welke app je precies gebruikt. Kan je ons dat vertellen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Hallo Jasper,

Het is de iTV app. Ik heb een Sony, LG, en Samsung dus TV+ lukt daarmee nog niet.

Groet,

Luis

Jasper van KPN
Moderator

De Sony TV zal gebruik maken van AndroidTV, daar is de TV+ App voor smart-tv dus op mogelijk. Voor LG en Samsung is het de iTV app nog.

Van de punten die ik noemde die wel werken in de TV+ App en niet in de iTV app, werken die wel als je ze op de Sony probeert?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

OK dat zal, maar dan nog vind ik het raar dat de functie terugkijken er niet meer is. Dat was het paradepaardje van de interactieve tv. Als ik op mijn smarttv wil terugkijken terwijl het programma nog (geen uur) is afgelopen kan ik niets. Het was juist zo handig dat je kon terugkijken als je even afgeleid werd (door iemand die belde of zo). Waarom kan ik niet terugkijken als ik even moest stoppen met kijken als ik geen box heb????

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Als ik om 18:45 het Journaal van 18:00 wil zien kan dat niet. HOEZO. Wie heeft dat bedacht en wat is de reden?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Een opname kijken, of een programma terugkijken dat al afgelopen is, kan in de Samsung en LG apps pas 20 minuten na begin van het volgende programma. Een klein citaat uit een langere uitleg van juni 2025:

Korte antwoord van de huidige situatie (juni 2025): álle tv-ontvangers én alle KPN TV+ apps én tv.kpn.com kennen de beperking niet (meer) en kun je meteen afspelen (altijd alleen als de rechten er zijn maar dat staat hier los van). Alleen Samsung en LG KPN apps hebben de TV+ app nog niet en de 20min-wachten-beperking nog wel op dit moment! In deze twee niet TV+ apps wordt dat niet meer veranderd ook.

De reden van de 20 minuten vertraging in die apps schijnt stabiliteit te zijn, volgens een oudere uitleg uit december 2023. Daarin staat ook:

Als het programma nog loopt (nog live is) en je wil de opname al kijken vanaf het begin (of al ‘Terugkijken’) dan kun je het programma natuurlijk live gaan starten en gebruik maken van de Begin Gemist functionaliteit die de apps al jaren hebben; dan kijk je ook het programma immers precies zoals ie later als opname beschikbaar is: vanaf het begin van het programma volgens de EPG.

Maar dat helpt je niet met een journaaluitzending die geen 45 minuten duurt en je dan 45 minuten na de start wilt gaan kijken.

Eerder terugkijken kan trouwens wel via tv.kpn.com maar daar heb je ook niet zoveel aan.