Skip to main content
Antwoord

Opnames en terugkijken heeft kleine glitches en veel frame drops

• November 1, 2025
  • 10 reacties
  • 112 keer bekeken

Den010
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

Het (terug-)kijken van opnames is niet helemaal de kwaliteit die ik had gehoopt (al vanaf het begin van mijn overgang naar KPN). Zenders live kijken gaat perfect, strak en rustige weergaves.

Opnames; veel frame drops, waardoor er af en toe "digitaal" beeld verschuift/verdwijnt (heel snel). En soms een hele kleine hapering (lijkend op artifacts), die niet altijd goed zichtbaar is. Het kijkt echt heel irritant… Zelfs zo erg, voor mij, dat ik zit te twijfelen om weer terug te gaan naar kabel tv.

Het is het meest waarneembaar als de beelden van rustig naar ineens bewegen gaan; bijvoorbeeld bij praatprogramma's zoals Pauw&De Wit, Vandaag Inside, e.d.

Zijn er meer mensen met deze ervaring?

@KPN; Wat is de kwaliteit, bandbreedte, van de opnames? Die zijn niet hetzelfde als live kijken. En als dat zo is, wat is daar de reden van? Te weinig (hardware) cloud resources wellicht?? ;)

Heb gezocht of er al een topic was, maar niet kunnen vinden. Of mijn zoekskills zijn niet al te best......

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Den010. Vervelend dat je last hebt van frame drops bij het afspelen van opnames. Ondanks dat de stream een wat lagere kwaliteit is ten opzichte van live beelden, zou het er ook gewoon strak uit moeten zien. Je zou geen last van artifacts moeten hebben normaal gesproken. 

Wat betreft het verschil in kwaliteit heeft ​@joop2011 hierboven al wat uitgelegd. Het verschil kan je wel zien als je goed kijkt, maar zoals gezegd zou je geen last van haperingen moeten hebben. Heb je de TV+ box of Soundbox al eens stroomloos gehad voor 30 seconde? Als dat niet helpt, dan zou ik aanraden om eens de KPN TV+ app te resetten middels deze wijze: Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ app → Gegevens wissen → Ok. Hopelijk is het dan daarmee verholpen. 

Mocht dat allemaal niet de oplossing zijn, dan is het wellicht interessant om te kijken of iets in je netwerk dit veroorzaakt. Heb je nog eigen netwerkapparatuur aangesloten zoals switches, Wifi versterkers of routers? Een aloude reset van je modem kan natuurlijk ook geen kwaad. Probeer dat ook vooral eens. 

Ik ben benieuwd naar je reactie en of er een oplossing tussen zat. 

10 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

Als ik het goed heb, heb jij de Sagemcom DIW7022 en de soundbox.

LIVE (multimode) zenders (o.a. de eerste 10 zenders) worden in de originele stream van 14,2 Mb/s doorgegeven. En die hebben inderdaad een heel erg mooi beeld.

Helaas worden opnames en terugkijken in unicast gedaan en met een gecomprimeerd signaal. Stream hiervan is 7,2 Mb/s 

Dat beeld is minder mooi, dat klopt (helaas)

Hopelijk gaat KPN ooit de tv zenders verzenden met H265 (momenteel is het nog H264).

Met H265 kan je met een kleinere stream toch de complete originele stream verzenden en dus ook bij terugkijken en opnames en de overige zenders (allemaal) in een veel betere beeldkwaliteit uitzenden.

Tot die tijd, zijn helaas niet alle zenders en opnames en terugkijken in een mindere kwaliteit.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 3, 2025

Hoi ​@Den010. Vervelend dat je last hebt van frame drops bij het afspelen van opnames. Ondanks dat de stream een wat lagere kwaliteit is ten opzichte van live beelden, zou het er ook gewoon strak uit moeten zien. Je zou geen last van artifacts moeten hebben normaal gesproken. 

Wat betreft het verschil in kwaliteit heeft ​@joop2011 hierboven al wat uitgelegd. Het verschil kan je wel zien als je goed kijkt, maar zoals gezegd zou je geen last van haperingen moeten hebben. Heb je de TV+ box of Soundbox al eens stroomloos gehad voor 30 seconde? Als dat niet helpt, dan zou ik aanraden om eens de KPN TV+ app te resetten middels deze wijze: Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ app → Gegevens wissen → Ok. Hopelijk is het dan daarmee verholpen. 

Mocht dat allemaal niet de oplossing zijn, dan is het wellicht interessant om te kijken of iets in je netwerk dit veroorzaakt. Heb je nog eigen netwerkapparatuur aangesloten zoals switches, Wifi versterkers of routers? Een aloude reset van je modem kan natuurlijk ook geen kwaad. Probeer dat ook vooral eens. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 4, 2025

Ik ervaar bij de opname 'match of the day' van BBC een erg lage framerate. Storend om te kijken want het beeld stottert hierdoor. Een andere opname van dezelfde dag maar een andere zender is prima. Ben zelf ook sinds kort overgestapt naar KPN.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hm, dat is vreemd ​@NmeLineZ. Ik neem zelf ook wekelijks MOTD op en de laatste uitzendingen van zaterdag en zondag spelen hier goed af. Ook de opnames van vorige week heb ik geen klachten over. En we kijken wel naar dezelfde opname op de KPN server. 

Ik denk dat het toch het beste is om een eigen topic te openen en misschien kun je dan ook iets vertellen hoe alles aangesloten is. Dan kan er eens meegedacht worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 4, 2025

Hm, dat is vreemd ​@NmeLineZ. Ik neem zelf ook wekelijks MOTD op en de laatste uitzendingen van zaterdag en zondag spelen hier goed af. Ook de opnames van vorige week heb ik geen klachten over. En we kijken wel naar dezelfde opname op de KPN server. 

Ik denk dat het toch het beste is om een eigen topic te openen en misschien kun je dan ook iets vertellen hoe alles aangesloten is. Dan kan er eens meegedacht worden. 

Ik laat het eerst even voor wat het is, wou alleen een kleine aanvulling op TS geven. Groetjes 

Den010
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 1, 2025

Excuses voor de late reactie.

Het zijn geen echte haperingen. Maar hele kleine bit-/frame-drops. Denk dat niet iedereen het zal waarnemen, maar ben daar redelijk gevoelig voor. Het beeld klopt gewoon niet...en heel af en toe lijkt het net of er een slow motion effect zichtbaar is...maar een hele vage en vooral bij beelden die stilstaan en vervolgens bewegen (erg goed waarneembaar bij praatprogramma's). Het ligt gewoon aan de kwaliteit, 100%. Niet aan randapparatuur, niet aan Android, etc. Het is de manier waarop de opname/terugkijk wordt aangeboden aan de client, in dit geval dus de KPN box.

Ik ga eens testen met de KPN app, wellicht zit daar een verschil in o.i.d.

Wat is de reden dat KPN het kijken naar NIET LIVE programma, comprimeert? Om data te besparen? Er ligt glasvezel...deze kan niet de bottleneck zijn.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Geen probleem dat je nu weer reageert hoor. Alleen maar fijn dat je er weer op terugkomt :) 

Het is wel interessant om te weten of je het ook ervaart met de smart tv KPN TV+ app. En ik ben ook benieuwd of ik het ook kan waarnemen en heb daarom voor komende middag en avond een opname gepland voor ‘Pauw & De Wit’. Ik weet niet of jij dat ook een check kan doen voor deze programma's of dat je een ander concreet voorbeeld hebt waar je het waarneemt. Zou je ook je profiel kunnen invullen met je achternaam, postcode en huisnummer en je geboortedatum? Dan kan ik je voorbeeld doorspelen naar de ontwikkelaars. 

En de reden dat een unicast-stream (terugkijken en opnames afspelen) van lagere kwaliteit is dan een multicast stream (Live tv kijken) heeft te maken met capaciteitsmanagement. Als een kijker wil terugkijken of een opname afspeelt, dan wordt een onafhankelijke stream opgestart vanaf de server. Iedere kijker krijgt hierin zijn eigen stream dus. Je kan je voorstellen dat dat een grote impact heeft op ons netwerk en servers. Bij multicast wordt er per zender één stream over het netwerk gestuurd en kan elke kijker deze oppikken. Dus duizenden klanten maken gebruik van dezelfde stream, wat duidelijk een minder grote impact heeft op het netwerk en hierdoor kan een hogere streamkwaliteit aangeboden worden. We zijn natuurlijk wel ons netwerk beetje bij beetje aan het verbeteren, waardoor unicast streams ook weer verbeterd kunnen worden. 

Den010
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Ha Arjan,

heb mijn profiel aangevuld.

En ja, bij Pauw & De Wit is het merk-/zichtbaar aan mijn kant.

De test met de KPN TV+ app moet ik nogmaals doen. Maar, gister getest en dat zag er goed uit. Echter, de test was te kort - en de app is sowieso anders qua compressie volgens mij (die is er altijd, live of terugkijken). Het is wel interessant natuurlijk, als deze geen problemen ondervindt…
Vanavond wederom testen.

Ik snap dat er capaciteitsmanagement is, aan de ene kant. Aan de andere kant ook weer niet - we betalen er tenslotte voor. En de kosten zijn allemaal nagenoeg hetzelfde, ongeacht provider/dienst, etc. Bij Ziggo was er nagenoeg geen verschil met live- en/of terugkijken. Maar, ken de techniek niet verder daar. Het kan voor mij wel een reden zijn om terug te gaan Ziggo, helaas. We gebruiken de opnames en terugkijken dagelijks. Maar goed, voorlopig wil ik niet terug naar een gesloten systeem.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je voor het invullen! En heb je nog weer de KPN TV+ app opgestart en een opname afgespeeld? 

Zelf speel ik nu Pauw & De Wit af van 2 december 22:30 en ik kan nog geen frame drops waarnemen. Soms beweegt het beeld langzaam als De Wit in beeld is, maar dat gaat mooi vloeiend. Ook bij stilstaande beelden kan ik niets vreemds opmerken. Daarom ben ik nog wel benieuwd hoe jouw beeldinstellingen staan. Kun je eens gaan naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie? Wat zijn daar je instellingen? 

Ik snap dat je graag de meest optimale ervaring wil of je nu live tv kijkt of opnames, daarom werken we er ook aan om de servercapiciteit te vergroten en ons netwerk erop aan te passen. Zo zijn enkele unicast streams (zoals Ziggo Sport en ESPN) al wel in HD-kwaliteit en misschien volgen er wel meer in de toekomst. Ook zijn trouwens de multicast streams van kanaal 1 tot en met 10 van HD+ kwaliteit en daarmee steken we onze concurrenten de loef af. 

Den010
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

→ Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie? Wat zijn daar je instellingen? 

automatisch = uit

4K2K 50hz

HDR - auto

Dolby vision

Ok helder. Gek genoeg had ik het niet via de app. Maar, via de app is er meer compressie globaal; beeld is niet zo scherp als via kastje zelf, etc. Ga nog 1 maal testen.

Â