Skip to main content
Antwoord

Overstappen op KPN TV+ Box of de huidige digitale tv-ontvanger behouden?

• November 30, 2025
  • 21 reacties
  • 217 keer bekeken

Ik gebruik al 15 jaar interactieve tv met de decoder. Naar volle tevredenheid. Nu krijg ik de melding dat ik kosteloos kan overstappen naar KPN tv Plus.  €11.40 normale prijs (700 uur extra opnemen ook gratis.

De voordelen van de app store zijn me duidelijk. Ik gebruik echter een Nvidea Shield met aangesloten een grote SSD als Plex server waar ook de apps opstaan. Dat heb ik dus niet nodig van KPN tv Plus.

Verder heb ik op mijn traditionele decoder apart de radiozenders staan. Zijn deze radiozenders ook voorhanden op de KPN tv Plus box?

Ik gebruik in de slaapkamer ook de KPN tv app (zonder de app store) maar daarmee valt mij op dat ik niet een opgenomen programma op hogere snelheid vooruit kan scrollen met beeld. In de KPN tv Plus app spring je volgens mij naar voren zonder beeld. Klopt dit?

Zijn er andere voordelen die de Plus app heeft?

Beste antwoord door Erik van KPN

Hey ​@JelCin66, goed dat je je hierin verdiept voor je eventueel overstapt. 

De TV+ Box heeft precies hetzelfde aanbod aan zenders, radio en tv, als de ontvanger die je nu hebt. Het verschil is dat de tv- en radiozenders allemaal dezelfde zenderlijst delen. De afstandsbediening heeft niet een aparte knop voor radio zoals bij je huidige ontvanger zo is. 

Spoelen op de TV+ Box gaat op dezelfde manier als op je huidige ontvanger, dus je ziet gewoon beeld tijdens het spoelen. 

Vanuit wat je aangeeft hoe jij je huidige tv ervaring hebt ingericht verwacht ik niet direct dat overstappen naar TV+ je dingen brengt die je nu niet al hebt. Uitgezonderde korting op het opnemen die je noemt. 

Wat je eventueel zou kunnen doen is bij je lokale KPN winkel langsgaan. We hebben TV+ aanwezig in elke winkel, dan kun je daar kijken hoe het eruitziet en wat het biedt. En of dat dan wat voor jou is.

21 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 2, 2025

Hey ​@JelCin66, goed dat je je hierin verdiept voor je eventueel overstapt. 

De TV+ Box heeft precies hetzelfde aanbod aan zenders, radio en tv, als de ontvanger die je nu hebt. Het verschil is dat de tv- en radiozenders allemaal dezelfde zenderlijst delen. De afstandsbediening heeft niet een aparte knop voor radio zoals bij je huidige ontvanger zo is. 

Spoelen op de TV+ Box gaat op dezelfde manier als op je huidige ontvanger, dus je ziet gewoon beeld tijdens het spoelen. 

Vanuit wat je aangeeft hoe jij je huidige tv ervaring hebt ingericht verwacht ik niet direct dat overstappen naar TV+ je dingen brengt die je nu niet al hebt. Uitgezonderde korting op het opnemen die je noemt. 

Wat je eventueel zou kunnen doen is bij je lokale KPN winkel langsgaan. We hebben TV+ aanwezig in elke winkel, dan kun je daar kijken hoe het eruitziet en wat het biedt. En of dat dan wat voor jou is.

• Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Dank je wel voor je je uitgebreide antwoord Erik. Ga ik doen 👍

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Het verschil is dat de tv- en radiozenders allemaal dezelfde zenderlijst delen. De afstandsbediening heeft niet een aparte knop voor radio zoals bij je huidige ontvanger zo is. 

@JelCin66, mocht je toch de “radio” knop op de bluetooth afstandsbediening van de TV+ Box ontdekken: die schakelt naar de laatst gebruikte radiozender. Je kunt dan ook omhoog en omlaag zappen. Maar de zenders zelf hebben hoge nummers (ergens boven de 800). Druk je “1” dan kom je op NPO 1, niet op Radio 1. Eigen zendervolgorde kan trouwens niet, maar je kunt wel zenders verbergen.

(Als je goed kijkt, dan zie je op de Comfort+ voor TV+ afstandsbediening ook nog een “tv” knop om van radio, of vanuit de menu’s, meteen terug te gaan naar televisiekijken. Maar ook daar is het dus niet “wisselen” tussen zenderlijsten van radio en tv. Zonder die “tv” knop kun je gemakkelijk bijvoorbeeld “1” drukken om weer op een televisiezender te komen vanuit de radio.)

Forum|alt.badge.img+3

Let wel! Eenmaal overgestapt kan je niet meer terug!

• Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Het verschil is dat de tv- en radiozenders allemaal dezelfde zenderlijst delen. De afstandsbediening heeft niet een aparte knop voor radio zoals bij je huidige ontvanger zo is. 

@JelCin66, mocht je toch de “radio” knop op de bluetooth afstandsbediening van de TV+ Box ontdekken: die schakelt naar de laatst gebruikte radiozender. Je kunt dan ook omhoog en omlaag zappen. Maar de zenders zelf hebben hoge nummers (ergens boven de 800). Druk je “1” dan kom je op NPO 1, niet op Radio 1. Eigen zendervolgorde kan trouwens niet, maar je kunt wel zenders verbergen.

(Als je goed kijkt, dan zie je op de Comfort+ voor TV+ afstandsbediening ook nog een “tv” knop om van radio, of vanuit de menu’s, meteen terug te gaan naar televisiekijken. Maar ook daar is het dus niet “wisselen” tussen zenderlijsten van radio en tv. Zonder die “tv” knop kun je gemakkelijk bijvoorbeeld “1” drukken om weer op een televisiezender te komen vanuit de radio.)

Dank voor je toevoeging.

Hier staat 912 veel aan. Stingray love songs.

Gelukkig dus wel voorhanden

• Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Dat had ik begrepen inderdaad maar is dat erg?

Deze week ga ik tv plus uittesten in de kpn winkel. Misschien dat dat overtuigd

• December 2, 2025

Ik gebruik in de slaapkamer ook de KPN tv app

Op de smarttv? Die app veranderd niet. Als je overstapt naar tv+ veranderd alleen de fysieke TV ontvanger. Het kastje dus. Aan de apps op andere apparaten veranderd niets. 

• Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Ik gebruik in de slaapkamer ook de KPN tv app

Op de smarttv? Die app veranderd niet. Als je overstapt naar tv+ veranderd alleen de fysieke TV ontvanger. Het kastje dus. Aan de apps op andere apparaten veranderd niets. 

Ja klopt. Ik ga er vanuit dat ik voor beneden dan een tv plus box krijg? Zo een Bluetooth kastje. Daar staan ook de apps op, niet in de tv plus app

• December 2, 2025

• Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Neeeeeeee!!!!!!!!!! 🤣

• December 3, 2025

Ja, dat is een onaangename verrassing.
Voor ons is er ook zo’n geval aanstaande, “radio 6” cq NPO soul&jazz staat ook op de nominatie om te verdwijnen.

Ik ben trouwens wel benieuwd of caiway cq delta er dan ook mee stopt.

• December 3, 2025

Ja klopt. Ik ga er vanuit dat ik voor beneden dan een tv plus box krijg? Zo een Bluetooth kastje.

Ja.

Daar staan ook de apps op, niet in de tv plus app

In de tv+ app op de smarttv staan geen apps. Het is zelf een app. Andere apps kun je wel naast de tv+ app op de smarttv installeren. Bijvoorbeeld Netflix, Video of Disney+.

De tv+ tv ontvanger is feitelijk ook een smarttv. Het ding heeft alleen zelf geen scherm. Die moet je aansluiten met een HDMI kabel.

• Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Ja klopt. Ik ga er vanuit dat ik voor beneden dan een tv plus box krijg? Zo een Bluetooth kastje.

Ja.

Daar staan ook de apps op, niet in de tv plus app

In de tv+ app op de smarttv staan geen apps. Het is zelf een app. Andere apps kun je wel naast de tv+ app op de smarttv installeren. Bijvoorbeeld Netflix, Video of Disney+.

De tv+ tv ontvanger is feitelijk ook een smarttv. Het ding heeft alleen zelf geen scherm. Die moet je aansluiten met een HDMI kabel.

Helemaal duidelijk 👍👍👍

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Nu krijg ik de melding dat ik kosteloos kan overstappen naar KPN tv Plus.  €11.40 normale prijs (700 uur extra opnemen ook gratis.

Ik lees bovenstaande als dat je nu betaalt voor KPN televisie (met een oudere ontvanger) maar straks niet meer (met nieuwe ontvanger). Dan denk ik dat je ook een nieuw internetabonnement krijgt, met nieuwe opzegtermijn?

(Met je bestaande abonnement kun je sinds kort ook de nieuwere ontvangers krijgen. Maar dan betaal je daar wel gewoon voor.)

• Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Nu krijg ik de melding dat ik kosteloos kan overstappen naar KPN tv Plus.  €11.40 normale prijs (700 uur extra opnemen ook gratis.

Ik lees bovenstaande als dat je nu betaalt voor KPN televisie (met een oudere ontvanger) maar straks niet meer (met nieuwe ontvanger). Dan denk ik dat je ook een nieuw internetabonnement krijgt, met nieuwe opzegtermijn?

(Met je bestaande abonnement kun je sinds kort ook de nieuwere ontvangers krijgen. Maar dan betaal je daar wel gewoon voor.)

Dat klopt echter kan ik deze 700 uur extra opnemen gratis niet meer terugvinden in MijnKpn.

Wel kan ik mijn abonnement verlengen voor 1 of 2 jaar. Vastzetten dus, wat geen probleem is want ik blijf altijd bij kpn ivm met mijn voordelige Alles-in-1 Zilver pakket. 

Als ik 2 jaar verleng dan krijg ik 12 x €5.00 korting.

Tevens kan ik overstappen op tvPlus box. 

Deze gaat €12.50 kosten ipv de €11.40 dus €1.10 per maand extra. 
Wat ik nu zie in MijnKpn is dat ik 300 uur opnemen gratis houd. Zelfde als nu. 
Voor €1.00 extra wordt dat 1000 uur.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Klinkt alsof de kortingen bij verlengen van je huidige abonnementsvorm losstaan van eventueel overgaan naar een TV+ Box? Dat hoeft dus niet tegelijkertijd te gebeuren?

(Je wilt dus niet per ongeluk overstappen naar een andere abonnementsvorm voor internet. En ook zonder verlengen of overstappen kun je bij een oudere abonnementsvorm over naar TV+ Box, als/zodra jouw abonnement daarvoor geschikt gemaakt is.)

Forum|alt.badge.img+3

Is dat erg ... Daar zijn de meningen over verdeeld.

Als ik terug zou kunnen zou ik het vandaag nog doen.

We hebben het nu ruim 1 jaar maar..... 😟🤔🫣

• Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Is dat erg ... Daar zijn de meningen over verdeeld.

Als ik terug zou kunnen zou ik het vandaag nog doen.

We hebben het nu ruim 1 jaar maar..... 😟🤔🫣

Okè dat is waardeloos dus.

Kun je misschien aangeven wat je van de oude Arris  decoder fijner vond?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Stabiliteit (zolang je ‘m alleen gebruikt voor live tv, terugkijken of opnames bekijken, en wegblijft van de apps. Tenminste op m’n Arris 2952v2).

Keuze tussen horizontale en verticale gids.

Zapt relatief snel, minder dan een seconde.

Forum|alt.badge.img+3

Wij hebben het meeste last van een instabiele gids.

Daarom moeten we nagenoeg elke dag opnieuw opstarten. 

Kijk maar eens naar mijn posts.

Maar als je alleen lineair kijkt dan zou je daar misschien geen last van moeten hebben. Maar apps, pluspakket en tv kijken gaat niet goed samen.

Forum|alt.badge.img+7
  • December 4, 2025

Als 2e TV box had ik de Arris 2952v2. Toen je voor een 2e box extra moest gaan betalen heb ik die vervangen door een prima Google TV Streamer, ook omdat de 2952 vrij traag is en te weinig functionaliteit biedt tov een moderne streamer box. De 2952 is inderdaad wel stabiel.

Op de Samsung TV uit 2017 beneden gebruiken we de VIP5202. Deze is een stukkie sneller dan de 2952 en ook stabiel maar gebruiken we de apps van streamingdiensten van de TV zelf die nog steeds goed werken.

Mijn favoriete KPN TV box was de ZTE ZXV8001. Die was echt snel maar moest helaas plaatsmaken voor de net wat trager reagerende 5202 vanwege politieke beslissingen mbt China.

Naar aanleiding van de hier en daar toch negatieve ervaringen met de TV+ box wacht ik nog steeds over te gaan. Wellicht als ie draait op een hogere android versie want 11 is toch al wat bejaard inmiddels. De Google TV streamer, nu versie 14, gaat volgens berichten komend jaar naar 16.