Skip to main content
Vraag

Probleem met Multicast stream met Deco XE75 in het netwerk

• 26 maart 2025
  • 17 reacties
  • 76 keer bekeken

Ik schop dit draadje maar eens. Ik heb sinds kort een Experia Box v12 en een nieuw glasvezelpunt vanwege problemen. Die zijn nu opgelost. Maar met 1 TV ontvanger blijf ik haperend beeld houden. Multicast is dan het probleem. De TV ontvanger geeft aan dat het Wifi signaal 88% is en de bandbreedte 400mbps. Dit zou toch ruim voldoende moeten zijn. Andere ontvanger is bedraad aan het modem gekoppeld en die werkt wel goed. Maar ook deze geeft problemen met de Wifi. Wifi is een mesh netwerk bestaande uit de Deco XE75 van TP link. Zijn die deco’s dan het probleem?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

17 reacties

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30

Ha ​@BrandweermanSam, welkom! Die snelheid zou absoluut voldoende moeten zijn. Om even te beginnen met de voor de hand liggende vraag: ervaar je ook problemen als je de Deco's ontkoppelt en uitzet? Daarnaast ben ik benieuwd naar ​@TDN z'n kijk op dit vraagstuk :).

Zonder de Deco’s heb ik helemaal geen bereik. Wat ik wel eens ga proberen is de ontvanger beneden via de wifi van de modem zelf koppelen. Eens kijken of dat verschil maakt.

De TV ontvanger beneden via Wifi gekoppeld met de Deco. Wifi bereik 99% en snelheid 960mbps. Geen last van haperend beeld op multicast. Met de ontvanger boven wel. Deze ontvanger beneden aangesloten op dezelfde plaats als de ontvanger die wel werkt. Ook 99% signaal en 960mbps. Direct haperend beeld met multicast. Dus volgend mij is de ontvanger defect. Wat nu? Hoe overtuig ik KPN hier van??

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3625 reacties
  • 30 maart 2025
BrandweermanSam schreef:

De TV ontvanger beneden via Wifi gekoppeld met de Deco. Wifi bereik 99% en snelheid 960mbps. Geen last van haperend beeld op multicast. Met de ontvanger boven wel. Deze ontvanger beneden aangesloten op dezelfde plaats als de ontvanger die wel werkt. Ook 99% signaal en 960mbps. Direct haperend beeld met multicast. Dus volgend mij is de ontvanger defect. Wat nu? Hoe overtuig ik KPN hier van??

Kan je de haperende ontvanger ook dezelfde Deco en dezelfde wifi-band op dezelfde plek toewijzen? Dan kan je uitsluiten dat het aan de Deco's ligt, het kan zijn dat deze ontvanger beneden ook proberen te verbinden met de Deco boven.

Dat heb ik dus gedaan. Het ligt dus niet aan de deco. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3625 reacties
  • 30 maart 2025

@BrandweermanSam Kan je ook een speedtest met de ontvanger doen? Bij TV+ontvanger kan je de App vinden onder Help.

Beide ontvangers via wifi met dezelfde deco verbonden en een speedtest gedaan.

Goed werkende ontvanger: 360mbps

Haperende ontvanger: 360mbps

Haperende ontvanger gereset. Helpt niets. Met unicast werkt hij overigens wel. Multicast meteen problemen.

Nu kreeg ik echter op de goed werkende ontvanger ook problemen met multicast. Via de wifi van het KPN modem niet….

Dus dan de haperende ontvanger ook via de KPN wifi. En ja hoor, probleem opgelost.

Dus toch een deco probleem?

Zouden de superwifi punten van KPN dan de oplossing zijn?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3625 reacties
  • 30 maart 2025

@BrandweermanSam 

Waarschijnlijk ondersteunt jouw Deco (firmware) geen Multicast over Wifi. Ga na http://tplinkdeco.net en login met jouw Deco-ID. Onder Advanced/System Parameters kan je de IGMP Feature vinden en "Enable IGMP” aanvinken. Als je deze optie niet hebt, dan ondersteunt jouw huidige firmware niet. Welke versie firmware hebt je tegenwoordig?

BrandweermanSam schreef:

Zouden de superwifi punten van KPN dan de oplossing zijn?

Of de Deco's en TV+ontvanger bekabeld laten verbinden.

Ik heb die IGMP feature dus niet. Ik zie alleen WAN unicast staan (die is uitgevinkt). Maar goed, dan zijn we er dus achter waar het probleem zat. Thanks! 

Maar wel knudde dat een set als de XE75 die optie niet ondersteunt. Je moet maar net weten dat het instellen van de KPN ontvangers op Unicast het probleem oplost. Ik heb de Super Wifi punten nu maar besteld. Eens kijken of dat beter bevalt…..

Heb het maar gemeld bij TP link. Geen idee of ze er iets aan gaan doen.

Er zijn er overigens meer die er last van hebben: 

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/690072

Misschien maar eens vragen of KPN iets kan doen voor een trouwe klant ;-)

• 3700 reacties
  • 30 maart 2025

Zie jij verschil in beeldkwaliteit tussen unicast of multicast? 

Staan de Deco's in router mode of in accespointmodus? 

Ik zie eigenlijk geen verschil. Ze staan in accespoint mode.

• 3700 reacties
  • 30 maart 2025

Dan zou ik de tv ontvanger boven gewoon lekker op unicast laten staan. Het verschil in beeldkwaliteit is er sowieso alleen bij live TV kijken. Bij terug kijken of opnames kijken is er geen verschil in beeldkwaliteit. 

Dat ga ik inderdaad doen. De Superwifi geprobeerd maar die haalt bij lange na niet de snelheid van de Deco. Ik vind die superwifi dingen behoorlijk tegenvallen.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30

Ha ​@BrandweermanSam, volgens mij is de laatste tip van Marlon inderdaad de juiste. Wel jammer dat de SuperWifi je niet bevielen! Wat viel je er zo aan tegen? En had je dan de witte of de zwarte? Ik geef je feedback graag door aan de ontwikkelaars. 

De snelheid valt tegen. Ik haal met de superwifi 400 Mbps op de begane grond. Op de verdiepingen lager. Ik had overigens de zwarte. Met de Deco’s haal ik op de begane grond 950 Mbps, op de eerste verdieping rond de 600 Mbps en op de tweede verdieping 380 Mbps. Mijn huis heeft betonnen verdiepingsvloeren. Ook het koppelen van de wifipunten verliep niet heel soepel. De eerste keer viel de verbinding weg. Je moet de punten eerst bedraad op het modem aansluiten. Dat hoeft met de Deco niet, waardoor je deze direct op de juiste plaats kunt zetten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 329 reacties
  • 1 april 2025
BrandweermanSam schreef:

Ik heb die IGMP feature dus niet. Ik zie alleen WAN unicast staan (die is uitgevinkt). Maar goed, dan zijn we er dus achter waar het probleem zat. Thanks! 

Maar wel knudde dat een set als de XE75 die optie niet ondersteunt. Je moet maar net weten dat het instellen van de KPN ontvangers op Unicast het probleem oplost. Ik heb de Super Wifi punten nu maar besteld. Eens kijken of dat beter bevalt…..

Heb het maar gemeld bij TP link. Geen idee of ze er iets aan gaan doen.

Er zijn er overigens meer die er last van hebben: 

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/690072

Misschien maar eens vragen of KPN iets kan doen voor een trouwe klant ;-)

Ik heb een trio M4's (3-4 jaar oud) met de 1e in router modus en heb die IGMP en WAN optie wel. Niet actief. Kan ze beiden aanzetten. Heb wel geen DIW box.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30
BrandweermanSam schreef:

De snelheid valt tegen. Ik haal met de superwifi 400 Mbps op de begane grond. Op de verdiepingen lager. Ik had overigens de zwarte. Met de Deco’s haal ik op de begane grond 950 Mbps, op de eerste verdieping rond de 600 Mbps en op de tweede verdieping 380 Mbps. Mijn huis heeft betonnen verdiepingsvloeren. Ook het koppelen van de wifipunten verliep niet heel soepel. De eerste keer viel de verbinding weg. Je moet de punten eerst bedraad op het modem aansluiten. Dat hoeft met de Deco niet, waardoor je deze direct op de juiste plaats kunt zetten.

Ah, ja dan snap ik de keuze zeker! Ik ga je feedback doorgeven, dank voor het delen hiervan.

Reageer