Skip to main content
Beantwoord

Problemen met Dolby Vision op de KPN TV+ Soundbox, niet afspeelbaar en groen beeld

• July 28, 2025
  • 10 reacties
  • 104 keer bekeken

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Gisteren (zondag 27-7-2025) kreeg ik een klacht van iemand thuis dat een bepaalde film raar deed op de KPN TV+ Soundbox. Daar ben ik naar gaan kijken en ik vermoed dat de Soundbox niet goed om kan gaan met Dolby Vision. 

Probleem
Hieronder een GIF van wat er gebeurd als ik een Dolby Vision film wil afspelen en de KPN Soundbox HDR instellingen staan op “automatisch”:

Zoals je ziet begint het beeld op zwart te springen, daarna groen flikkerend beeld, daarna lijkt de Soundbox de verbinding helemaal kwijt te raken (Geen Signaal) en daarna blijft ie met groen beeld springen. 

Wanneer ik de Soundbox HDR instellingen op SDR zet, gebeurd dit niet, maar blijft het beeld wel flikkeren. 

Nu staat de player op standaard 100mbps. Ik merk wanneer ik dit naar 20mbps zet, de video wel soepel afspeelt. Dit komt omdat de video dan wordt getranscodeerd. Vanaf 30 mbps wordt het bestand rechtstreeks doorgegeven en moet de TV/Soundbox dit zelf afspelen. Dan treden problemen op.

Ik heb soortgelijke topics (klik, klik, klik) gevonden. Daar werd oa de 100mbps limiet benoemd als oorzaak. Echter gebeurd dit dus ook als ik de player op 30 mbps zet. Hij komt dan niet in de buurt van 100mbps, maar kan nog steeds niet goed om gaan met Dolby Vision. 

De Soundbox én LG TV (OLED55C3SL) hebben allebei laatste firmware. Ik gebruik originele HDMI kabel die is meegeleverd met de Soundbox. Ook een andere HDMI poort geprobeerd en apparaat opnieuw opgestart. 

Ik heb ook nog gekeken of dit misschien aan de TV zelf ligt. Volgens deze Reddit post lijkt WebOS ook een bug hebben gehad met Dolby Vision. Wanneer ik echter de film rechtstreeks op WebOS afspeel, werkt het wel goed.

Dus ik sluit de TV uit, al kan er nog wel een bug zitten in misschien communicatie tussen Soundbox en TV? Echter ben ik momenteel meer van mening dat het aan de Soundbox ligt.

Iemand een magische tip, of toch een bug op de Soundbox zelf?

Beste antwoord door Marcia van KPN

Het komt niet heel vaak voor, deze situatie, dus ik durf je niet te zeggen wanneer we hier naar kijken, maar ik heb inmiddels begrepen dat we je bevinding genoteerd hebben, ​@ikheetjeff!

10 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@ikheetjeff. Kun je via Direct Play wel dezelfde film afspelen op de TV+ box (DIW7022) of gaat het alleen mis op de Soundbox? En heb je dan HDR prioriteit op de TV+ box op Dolby Vision staan of HDR10? En speel je deze content af vanaf je eigen server via een app zoals Plex of Jellyfin? 

Even een aantal vragen, maar dan weten we net iets meer. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 31, 2025

Goeie ​@Arjan van KPN, ben ik meteen gaan testen.

Op de DIW7022 werkt afspelen Dolby Vision zonder problemen. Ik kan inderdaad op de DIW7022 een HDR Prioriteit aangeven. Dolby Vision én HDR10 werken allebei perfect. Ook de DIW7022 op SDR zetten werkt afspelen perfect. De player staat op de DIW7022 op 100 mbits, dus ook dat is geen issue.

Kort samengevat: op de DIW7022 werkt het helemaal goed. Al deze gevallen zijn Direct Play. 

Op de VSB3918 heb je geen mogelijkheid om HDR Prioriteit te selecteren. Bij HDR automatisch gaat de box groen knipperen en verbinding verbreken enzovoort. Bij SDR en HDR continue flikkert het beeld. Bij SDR enorm erg (zoals tweede GIF in topic), bij HDR continue minder maar nog steeds storend. 

En speel je deze content af vanaf je eigen server via een app zoals Plex of Jellyfin? 

Ja, via Jellyfin.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 31, 2025

Ik heb ook een andere film geprobeerd in Dolby Vision, en ook die heeft dit probleem. Het gaat daarbij om Dolby Vision, Profile 8.1. 

Wanneer ik een film in HDR10 afspeel, gaat het wel goed. Ik vermoed dat de VSB3918 niet goed om kan gaan met Dolby Vision Profile 8.1, wat inhoudt dat als de TV geen Dolby Vision ondersteunt, terugvalt op HDR10. 

Op de eerste GIF zie je ook rechts boven in steeds HDR10 en dan weer Dolby Vision etc. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 31, 2025

Wanneer ik een film in HDR10 afspeel, gaat het wel goed. Ik vermoed dat de VSB3918 niet goed om kan gaan met Dolby Vision Profile 8.1, wat inhoudt dat als de TV geen Dolby Vision ondersteunt, terugvalt op HDR10. 

Ik vermoed eerder een probleem van jouw LG-TV of JF met DV profile 8.1. Een andere gebruiker heeft hetzelfde probleem met LG en Windows server. 

Dolby Vision Profile 8.1 with HDR10+ not working on LG webOS client

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 31, 2025

Ik vermoed eerder een probleem van jouw LG-TV of JF met DV profile 8.1. Een andere gebruiker heeft hetzelfde probleem met LG en Windows server. 

Dolby Vision Profile 8.1 with HDR10+ not working on LG webOS client

Bedankt, maar dat probleem lijkt niks met die van mij te maken hebben. Dit is namelijk op Android TV 12, en niet op WebOS. DV en HDR10 werken beiden juist wel in de WebOS client.

Voor de zekerheid heb ik al USB stick besteld om dit nog even helemaal uit te sluiten. Die test volgt dus nog. Verder goed om te weten dat het op de DIW7022 wel werkt zoals het moet.

Mijn ogen zijn gericht naar de SB, ook omdat je op gegeven moment ‘Geen signaal’ scherm krijgt en de hele SB lijkt de crashen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Dit is namelijk op Android TV 12

Met Android TV 12 is geen probleem de Kodi Samples af te spelen. Heb je geprobeerd, niet JF maar Kodi te gebruiken?

Dolby Vision Lake Dynamic Changes Test (Profile 8.1)

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

@TDN Heb je dit getest op de KPN Soundbox?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

@TDN Heb je dit getest op de KPN Soundbox?

Nee, anders heb ik wel geschreven, maar omdat je zei probleem met Android TV 12, dat is niet de val, dus het is een probleem van SB of van Jellyfin. Ik heb geen probleem met Android TV 11, Google TV 12 en Google TV 14.

Jellyfin heeft een bugfix uitgebracht voor HDR probleem

Improve dynamic HDR metadata handling

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 20, 2025

Het komt niet heel vaak voor, deze situatie, dus ik durf je niet te zeggen wanneer we hier naar kijken, maar ik heb inmiddels begrepen dat we je bevinding genoteerd hebben, ​@ikheetjeff!

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 20, 2025

Mooi, dat is al heel fijn! Dank voor de update ​@Marcia van KPN