Skip to main content

Mijn zoon stapt binnen enkele weken over naar KPN Internet + TV en wil dan naast TV kijken ook naar de beschikbare KPN Radio zenders luisteren.

Voor het TV kijken gebruikt hij een recent bestelde Samsung Smart TV.

Voor de verbetering van het geluid van zowel het TV- als Radio geluid wil hij een AV-versterker (absoluut geen Soundbar) bestellen en heeft hij mij gevraagd om dit voor hem te willen verzorgen.

Ik gebruik zelf een KPN Internet + TV abonnement i.c.m. een BlueSound Stereo versterker en beluister Raio dmv TuneIn vanuit de Bluesound, dat is dus een ander wijze van gebruik dus daarvandaan de onderstaande vraag.

Het aansluiten van de KPN TV box is volgens de KPN handleiding duidelijk, alleen voeg ik dan nog een Toslink kabel tussen de optische (SPDIF) aansluitingen van de KPN TV Box en de nog te bestellen AV-versterker toe.

TV kijken lijkt mij dan via de KPN afstandsbediening vrij makkelijk te bedienen maar hoe gaat het dan met het beluisteren van de KPN Radio zenders als de TV is uitgeschakeld?

Mijn logica zegt dan dat ik dan alleen de AAN-knop van de KPN afstandsbeding én de Radio knop moet indrukken en daarna op de afstandsbediening de betreffende optische ingang moet kiezen.

Omdat de TV dan uitstaat moet ik één van de favoriete nummers van de Radio kanalen uit het hoofd of van papier kiezen en dan zou het moeten werken, correct of zie ik iets over het hoofd?

De voorlopige keuze voor een AV-versterker is gevallen op een Marantz NR1510. Waarschijnlijk zou een Stereo versterker ook goed voldoen maar dan denk ik dat de bediening minder gemakkelijk is.

Onze voorlopige keuze is gevallen op de DENON CEOL RCD-N12DAB.

Voordat ik deze bestel heb ik een vraag t.a.v. de bediening / aansluiting.

Zoals al eerder vermeld gebruikt mijn zoon een recent model Samsung Smart TV.

Wat zou ik moeten doen….

Ik sluit een HDMI kabel aan tussen de KPN TV box en de TV (HDMI 1).

Ook sluit ik een HDMI kabel aan tussen tussen de TV (HDMI-ARC) en de Denon versterker.

Dit lijkt mij mbt het weergeven van het TV geluid inclusief de daarop aangesloten apparaten zoals de PlayStation 3 geen probleem, toch?

 

Ja. Het is geen probleem. Het geluid word via ARC naar de Denon en zijn speakers gestuurd. Het is ook goed voor het geval dat je de Denon uitzet, dan wordt de TV-Speaker gebruikt.  

 

Om de Radio kanalen van de KPN TV box via de Denon te beluisteren plaats ik een Toslink kabel tussen de KPN TV box en de Denon.

Deze laatst genoemde verbinding moet dan bewerkstelligen dat hij naar de Radio zenders kan luisteren zonder dat de TV moet aanstaan, correct?

Ja, je kan ook de alleen TV scherm uit doen, en geluid verder laten lopen, dan kan het ook met HDMI

Samsung Smart TV - Pucture Off

 

 

Hoe moet je nu uiteindelijk de TV en de DIW7022 configureren, waar gebruik je nu b.v. HDMI-CEC?

Om apparaten met elkaar te laten communiceren, vooral om met een afstandsbediening andere apparaten te bedienen. Maar de meeste apparaten kunnen alleen een klein deel van HDMI-CEC

Mogelijkheden en functies van HDMI CEC

 


Via DAB heb je al zo'n 50 radiozenders.

Er zijn maar 3 ingangen…..

Hmm, die heeft maar één optical ingang. Eigenlijk heb je er twee nodig. Een voor de Samsung TV en één voor de kpn ontvanger DIW7022.

En ook maar één analoge audio ingang. (aux). Phone is voor een platenspeler, daar kan niks anders op!

HDMI ARC maar dan moet de Samsung TV wel een ARC uitgang aansluiting hebben. Anders ga je direct al te weinig aansluitingen hebben.

Conclusie met een Samsung TV, kpn ontvanger en PlayStation…. NIET kopen. Véél te weing aansluitingen.

Wat nog zou…. kunnen….

Via HDMI ARC met de Samsung tv verbinden. Dus van ARC Samsung naar die ARC hdmi op de versterker. Dat is daar alleen een INgang voor ARC audio. Dus niet de ontvanger op aansluiten.

Op de optical dan de tv ontvanger.

En dan zou de PlayStation al een ANALOGE audio output moeten hebben….. om die aan te sluiten. Maar als die op de Samsung TV zit kan dat geluid ook via de ARC dan naar de versterker.


Nog even een update over de definitieve keuze Stereo versterker plus gebruikte aansluitingen / instellingen.

De gekozen Stereo versterker is een Denon  DRA-900H.

Wat was ook weer de bedoeling….

Het geluid van de DIW7022 afkomstige TV als Radiozenders afspelen via de luidsprekers van een Stereo versterker en dat met gebruik van zo weinig mogelijk afstandsbedieningen en dat is gelukt dankzij o.a. de vele adviezen op dit forum.

De Samsung TV HDMI 1 poort is verbonden met de Denon HDMI TV-OUT poort.

De DIW7022 HDMI poort is verbonden met de Denon HDMI CBL / SAT poort.

Op alle apparaten is HDMI-CEC uitgeschakeld.

Voor zowel de TV als Radio ontvangst maar ook voor het gebruiken van de PlayStation 3 moet de Denon worden aangezet.

Voor het TV kijken klik ik op de afstandsbediening van de Denon op CBL / SAT en kan dan via de KPN afstandsbediening het geluid regelen welk via de luidsprekers van de Denon te beluisteren is.

Voor het beluisteren van de KPN Radiozenders zet ik de TV via de KPN afstandsbediening uit en dan loopt het geluid via de Denon zonder dat de TV aan staat.

Dus geen aanvullende Toslink (optische) kabel.

Mijn zoon kan hiermee uitstekend uit de voeten.

Feitelijk is dit een samenvatting wat al eerder door diverse forumleden meer of minder is verteld.

Nogmaals mijn dank voor alle bijdragen.

 

 


Reageer