Skip to main content
Beantwoord

Schokkerig beeld tijdens doorspoelen op mijn Arris ontvanger

• July 19, 2026
  • 58 reacties
  • 653 keer bekeken

Goedendag, Ik ben hier nieuw en mijn naam is Jasper.

ik heb het volgende probleem met mijn tv. Als ik een opname of terug kijken doorspoel loopt dit niet vloeiend. Het gaat erg schokkerig en slaat hele stukken over.

De monteur heeft geen oplossing.

Dan heb ik het volgende. Als ik op Duitsland 1 een programma kijk en een stukje terug wil kijken op doorspoelstand 2 het beeld vast blijft staan en ik een blauw scherm krijg. Dan moet ik wisselen van zender om verder te kunnen kijken maar je hebt wel een stukje genist.

Ik heb gewoon KPN standaard abonnement 3 in 1.

Hebben jullie dit ook en is dit eventueel op te lossen. Alles is bekabeld en in orde. Ik heb de Fritzbox 7590 AX en Arris ontvangers van 10 jaar oud.

Wie heeft deze problemen ook.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Jasper Dirk ,

Dit probleem komt bij meer klanten voor die gebruik maken van de oudere Arris-ontvangers. Mijn advies is om deze om te ruilen voor een modernere ontvanger.

Dat kan via de klantenservice, vraag daar om een nieuwe ontvanger vanwege storingen.

Je kunt ook (indien maximaal 90 dagen voor einde contract) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. Dan krijg je de allernieuwste ontvanger.

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

58 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 19, 2026

Hallo ​@Jasper Dirk ,

Dit probleem komt bij meer klanten voor die gebruik maken van de oudere Arris-ontvangers. Mijn advies is om deze om te ruilen voor een modernere ontvanger.

Dat kan via de klantenservice, vraag daar om een nieuwe ontvanger vanwege storingen.

Je kunt ook (indien maximaal 90 dagen voor einde contract) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. Dan krijg je de allernieuwste ontvanger.

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

• Auteur
  • Helper
  • July 19, 2026

Hai Noordzee, Dank voor je snelle reactie.

Ik denk dat je het wel zo duidelijk verteld hebt zodat ik er werk van kan maken. Super!

P.S.Hoe markeer ik dit als oplossing?

• Auteur
  • Helper
  • July 20, 2026

Hai Noordzee,

Kom nog even terug op de tv problemen.

Vanmorgen wilde ik naar een andere zender en bleef het beeld eerst zwart en na een aantal seconden kreeg ik het blauwe scherm met geleuter over verbindingen etc.

Dit heb ik ook regelmatig.

Wat is hier de oplossing voor?

Ik hoor je graag.

Groet, Jasper

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is inderdaad is niet praktisch Jasper. Zou je dan kunnen toelichten hoe jouw ontvanger is verbonden met het modem van KPN? Neem anders ook een kijkje op onze kennisbank en loop daar de stappen eens van door.

• Auteur
  • Helper
  • July 21, 2026

Hai Remco, Dank voor je reactie.

De ontvanger is bedraad aangesloten op de Fritzbox. Heeft jarenlang naar volle tevredenheid gewerkt.

Gisteravond had ik bij het opgenomen programma op RTL 4 geen ondertiteling maar bij het live kijken van hetzelfde programma wel.

Het is de laatste weken ergernis om tv te kijken en niet alleen om de belabberde programma's. Ik heb 2 zondagen achter elkaar geheel onverwachts totale uitval van tv, vaste telefoon en internet gehad. Met hulp van de techneuten van xs4all en veel tijd is dat weer hersteld.

Volgens zeggen, ik weet het dus niet, is KPN bezig geweest met software updates waardoor de problemen zijn ontstaan.

De ene zegt overstappen naar KPN+ en de ander zegt dat de problemen dan nog groter worden.

Wie heeft er gelijk????? Misschien naar een andere provider???

Groet, Jasper.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 21, 2026

Ik denk dat je de Arris VIP 2952 nog hebt.

En dat is ondertussen een aardig oude KPN tv ontvanger.

Bel gratis 0800-0402

Zie ook de tips boven.

Samengevat, beste oplossing (denk ik):

Je hebt 3 opties voor een nieuwe KPN tv ontvanger:

1. Omruilen in je huidige abonnement, dan krijg je de Arris VIP 5202
  2. Via MIJNKPN of 0800-0402 het tv deel in je huidige abonnement omzetten naar TV+, dan krijg je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box (Android Mediabox))
  3. Je huidige abonnement omzetten naar KPN tv+, meestal ben je dan ook goedkoper uit. Bij dit abonnement is de DIW7022 de standaard KPN tv ontvanger.

• Auteur
  • Helper
  • July 21, 2026

Dank jullie voor het reageren. Mijn vrouw en ik gaan het eens overwegen. Top!

• Auteur
  • Helper
  • July 22, 2026

Ik heb de Arris VIP 5202 maar het is nog steeds hetzelfde.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 22, 2026

Ik heb de Arris VIP 5202 maar het is nog steeds hetzelfde.

Dat kan kloppen bij de Arris.

De server van de opnames waar de Arris aan gekoppeld was, is defect.

Alles is overgezet naar de server van waar ook de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de KPN Soundbox gebruik van maken.

Ik dacht dat de Arris VIP 5202 het wel goed zou doen, maar zo te lezen helaas niet.

Wel een vraagje:

1. Hoe is de KPN tv ontvanger (Arris) verbonden met de KPN modem (router)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 22, 2026

• Auteur
  • Helper
  • July 22, 2026

De ontvanger is met een kabel rechtstreeks verbonden met de router (Fritzbox). Er zit dus totaal niets tussen.

• Auteur
  • Helper
  • July 22, 2026

Het vreemde wat ik gisteren ook had is dat als ik een opname, in dit geval op RTL 4 bekijk, ik rechtboven in beeld 'ondertiteling applicatie aan of uit' krijg.

Zet ik deze aan dan heb ik geen ondertiteling.

Dan ga ik maar naar de live uitzending, kwartier gemist, dan krijg ik via 888 de bekende ondertiteling onder in beeld.

Ga ik nu weer naar de opname, even getest tijdens de reclame, dan doet die applicatie het wel!

Ik heb dit nooit allemaal gehad en alles, misschien heb ik dit al eerder geschreven, werkte altijd perfect. Wat KPN allemaal loopt te klooien weet ik niet maar ik begin mijn buik er aardig vol van te krijgen.

Zelfs de KPN monteur weet geen oplossing!!! Belachelijk!

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 22, 2026

Zie je die Ondertiteling applicatie aan melding rechtsboven meteen nadat je de opname gestart hebt?

Of alleen als je de Teletekst knop op de afstandsbediening indrukt?

Die melding vertelt je of de ondertiteling op het moment dat je de melding ziet is in- (aan) of uitgeschakeld.

Het is even wennen, ik moet mezelf ook nog afleren om de TT knop 2x snel achter elkaar in te drukken zoals ik deed toen het nog ondertiteling via TT was (om TT op doorzichtige achtergrond te zetten;)

• Auteur
  • Helper
  • July 23, 2026

Ik druk 1 x op de teketekstknop en dan zie ik de applicatie rechtsboven in beeld. Als deze op 'uit' staat druk ik nog een keer om het op 'aan' te zetten.

Maar ondanks dat het dan op 'aan' staat deed het niets op RTL 4 maar op de 'live' uitzending had ik wel de ouderwetse teletekst op 888.

Dus bij de opname in dit geval geen ondertiteling en bij live wel.

Dit is niet altijd zo.

• Auteur
  • Helper
  • July 23, 2026

Ik denk dat ik er wel uit ben.

Vandaag eens naar de diverse providers gekeken en toen las ik dat Solcon, volgens de Consumentenbond, het beste is voor internet en tv. Ook qua klantenservice scoren ze goed.

Ik wel na weken gemekker met die tv, internet werkt wel prima, van dat halfgebakken KPN en monteurs die het niet kunnen oplossen af.

Nog even overleggen met mijn vrouw, haha.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 23, 2026

Solcon is een 100% dochter van KPN en gebruikt dezelfde infrastructuur voor internet en tv. Qua apparatuur lijken ze Fritz!box en Arris 5202 te leveren. Het grootste verschil voor de hogere klantenwaardering zou dan de klantenservice kunnen zijn. Verder verandert er geloof ik niet zoveel, als je een mobiel abonnement hebt bij kpn blijf je combivoordeel houden. En je kunt je kpn email adres behouden bij overstap. TV zender aanbod is denk ik wel iets verschillend, en ook opnemen pakket is minder uitgebreid dan bij kpn. Je raakt waarschijnlijk je oude opnames kwijt bij overstap (als je die nu hebt - als je nu een XS4ALL abonnement hebt is opnemen inbegrepen, bij Solcon -en andere kpn abonnementsvormen- is het een extra betaalde optie.)

• Auteur
  • Helper
  • July 24, 2026

Ja, ik zag dat ze dezelfde apparatuur hebben die ik nu ook heb. Dat schiet dus niet op.

Wat ik niet snap is, ik heb een nieuw glasvezelkastje (bovenste deel), een nieuwe (volgens de monteur wel de10 jaar oude) Arris 5202 ontvager en een nieuw Fritz modem ontvangen en toch blijven de genoemde problemen.

De KPN monteur weet niet hoe dit op te lossen, wie dan wel????

Voor de volledigheid, er zit nergens iets tussen en de ontvanger is met een origineel kabeltje op de Friz box aangesloten. Tot voor een paar weken werkte alles prima en de genoemde problemen zijn spontaan ontstaan.

Misschien maar overstappen naar Ziggo dan. Ik heb niet veel, zeker geen belangrijke, opnames.

Ik wil gewoon rustig en vooral normaal tv kijken!!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

Loop de kabels allemaal eens langs.

Zowel de HDMI als de UTP kabel.

Kijk of er geen knikken inzetten of eventuele breuken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik begrijp volkomen dat je op een normale manier tv wil kijken Jasper en als ik zo lees heb je ook alles gedaan wat je kon doen. Ik heb jouw feedback ook doorgegeven en er staan in de toekomst nog een aantal zaken op de planning, dus ze zijn deze ontvanger nog niet vergeten. Ik zou in de tussentijd inderdaad de bekabeling eens goed bij langs lopen.

• Auteur
  • Helper
  • July 24, 2026

De bekabeling is in orde bevonden dus daar ligt het niet aan. Dat is het echte probleem bij de klant leggen waar KPN het hoofd wegdraait. 

Het schijnt dat er een softwarebug bij KPN zit en daar willen jullie schijnbaar niets aan doen(na diverse telefoontjes naar KPN). Dat van die bug heb ik uit betrouwbare bron.

Ik heb vandaag een besluit genomen en mijn KPN/ XS4All abonnement beeindigd en ben overgestapt naar Freedom. Iets voordeliger, maar daar ging het mij niet om.

Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en wijze raad die ik mocht ontvangen.

Tot slot, hoe beeindig ik dit forum zodat ik geen berichten meer krijg?

Met vriendelijke groet, Jasper

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

De bekabeling is in orde bevonden dus daar ligt het niet aan. Dat is het echte probleem bij de klant leggen waar KPN het hoofd wegdraait. 

Het schijnt dat er een softwarebug bij KPN zit en daar willen jullie schijnbaar niets aan doen(na diverse telefoontjes naar KPN). Dat van die bug heb ik uit betrouwbare bron.

Ik heb vandaag een besluit genomen en mijn KPN/ XS4All abonnement beeindigd en ben overgestapt naar Freedom. Iets voordeliger, maar daar ging het mij niet om.

Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en wijze raad die ik mocht ontvangen.

Tot slot, hoe beeindig ik dit forum zodat ik geen berichten meer krijg?

Met vriendelijke groet, Jasper

Op een forum helpen klanten elkaar.

Ik werk niet bij KPN en ik heb ook nooit bij KPN gewerkt.

De reden dat ik het vroeg, is om ook dit uit te sluiten.

En inderdaad nu moet KPN gaan kijken.

Wacht even op een reactie van een moderater.

Opzeggen, dat bepaal jij helemaal zelf.

Ik vind het persoonlijk wel snel.

Persoonlijk zou ik ook gekozen hebben voor de Sagemcom DIW7022 (KPN TV+ box)

Dit is zoals ik al eerder vermelde, een Android mediabox.

Maar je gaat nu naar Freedom begrijp ik.

Dit is persoonlijk niet mijn eerste keuze, maar zoals ik vermelde, jij bepaald dit (gelukkig) helemaal zelf.

Beëindigen van deze topic.

Rechtsonder elke reactie zie je 3 puntjes, klik daarop en kies melden.

• Auteur
  • Helper
  • July 24, 2026

Toch wil ik nog even reageren op mijn zogenaamde snelle besluit.

De afgelopen vier weken is twee keer alles, tv, internet en vaste telefoon uitgevallen. De eerste keer heeft mijn vrouw twee keer moeten bellen omdat de KPN medewerker haar naar de volgende dag, xs4all, verwees. Hij kon het niet oplossen. Een technische dame van xs4all heeft, na het tweede telefoontje naar KPN, op mijn verzoek,  (vreemd dat ze toen die dame van xs4all kreeg) het toen stap voor stap opgelost. Ik ben niet zo geduldig aan de telefoon, zeker niet als ze stom gaan kletsen.

Ze heeft wel bijna twee uur aan de telefoon gezeten!

De tweede keer heeft het 1 1/2 uur geduurd voordat het opgelost was.

En dan iedere avond dat gedoe met wel of geen ondertiteling en door of terugspoelen waar je steeds stukken door mist.

Ik denk, samengevat, dat ik aardig geduldig ben geweest met KPN. Wat de band met KPN  en XS4All is, is mij een raadsel. De ene keer moet je bij die zijn en de andere keer weer bij die. Erg verwarrend dus.

Zeg dus niet dat ik te snel overstap want Freedom, met de 'oude xs4all' mensen, schijnt erg goed te zijn.

De tijd zal het leren!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

XS4ALL is onderdeel van KPN, maar werken nog zelfstandig.

Als het abonnement via XS4ALL is afgesloten, moet je contact opnemen met XS4ALL.

Als je je abonnement bij KPN had omgezet naan KPN tv+, dan was je abonnement vanaf dat moment via KPN.

En dan had je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gekregen.

En die box heeft deze problemen (gelukkig) niet.

En zoals ik al schreef, alleen jij bepaald wat je doet en waar je je abonnement afsluit.😊

• Auteur
  • Helper
  • July 25, 2026

Joop, help mij eens verder. Freedom kan ik nog binnen 14 dagen annuleren.

Jij schrijft dat als ik kpn+tv had genomen ik de Sagemcom DIW 7022 box zou krijgen.

Nu zie ik als ik mijn abo wil omzetten naar kpn+tv dat ik de kp box N12 zou krijgen.

Vertel mij eens hoe ik deze eventuele overstap van xs4all naar kpn+ tv ( dus met de Sagecom DIW 7022) het beste kan regelen.

Ik wil gewoon van die tv problemen af!

Laat maar horen want ik kan altijd nog kiezen voor kpn+ tv maar dan wel met de juiste, probleemloze, apparatuur.

Alvast bedankt.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

De KPN Box 12 is het modem, ter vervanging van je huidige xs4all Fritz!box. De tv ontvanger wordt inderdaad de Sagemcom DIW 7022, ook bekend als TV+ box.

Je kunt tegenwoordig ook met behoud van je xs4all abonnement overstappen naar de TV+ box, dan blijf voor de rest alles hetzelfde.

Let wel dat doorspoelen op de TV+ box anders werkt dan op de “klassieke” tv ontvangers: in plaats van full-screen doorspoelen krijg je een kleinere thumbnail te zien. Nog steeds schokkerig, maar minder opvallend.😉

En, zodra je overgestapt bent op TV+ kun je niet meer terug naar de klassieke ontvanger, mocht je er toch spijt van hebben. Dat is overigens ook zo als je je xs4all/kpn abonnement nu opzegt en later toch terug wilt naar kpn. Dan is TV+ de enige optie die kpn aanbiedt.