Skip to main content
Vraag

Signaal op optische uitgang stopt als ik de TV uitzet

• September 10, 2026
  • 6 reacties
  • 128 keer bekeken

Ik heb de box via een fiber rechtstreeks aangesloten op m’n versterker. Ik merk nu dat dat signaal wegvalt zo gauw ik de tv uitzet (ook op stand by). De Tv+ box blijft wel gewoon actief.

Ik wil liever niet de hele dag de TV aan hebben als ik alleen maar naar de radio wil luisteren. Hdmi CEC staat bij mij uit (optie bij Apparaat voorkeuren / Weergave en geluid). Ik heb het ook geprobeerd met de verschillende Hdmi CEC functies aan/uit. Maakt geen verschil. 

Dus mijn vraag: kan ik dit aanpassen? Het lijkt er op dat ik sinds de laatste update heb, want eerder deze week had ik dit probleem niet.

Groet, Ruud.

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2026

HDMI CEC is al uitgesloten. Dat heb je geheel uit, vermelde je.

Gaat het ledje voor op de box op rood als je alleen de tv uit zet? Met de TV knop dus.

De optische kabel zit niet abusievelijk in de tv?

• September 10, 2026

Ik neem aan dat de optische uitgang wel is aangevinkt in de instellingen. Mogelijk dat dit met de update naar standaard uit is gegaan.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 10, 2026

Ik heb de box via een fiber rechtstreeks aangesloten op m’n versterker. Ik merk nu dat dat signaal wegvalt zo gauw ik de tv uitzet (ook op stand by). De Tv+ box blijft wel gewoon actief.

GEEN HDMI - ARC aansluiting op de tv !

Bij alles uit en ik wil naar de radio luisteren zet ik de TV+box aan met zijn AB en het Home Cinema set weer met zijn eigen AB en met deze regel ik ook het volome.  - Dit werkte ook bij mijn ARRIS VIP 2952 box.

Bij een TV+ box moet je wel de zendernummers onthouden om je kanaal in te stellen op de TV+ box.!

Misschien heb je er wat aan , succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2026

GEEN HDMI - ARC aansluiting op de tv !

Bij alles uit en ik wil naar de radio luisteren zet ik de TV+box aan met zijn AB en het Home Cinema set weer met zijn eigen AB en met deze regel ik ook het volome.  - Dit werkte ook bij mijn ARRIS VIP 2952 box.

Bij een TV+ box moet je wel de zendernummers onthouden om je kanaal in te stellen op de TV+ box.!

Misschien heb je er wat aan , succes.

Ik merkte idd dat dit zo werkt. Maar, zo gauw je de TV inschakelt en dan weer uitschakelt wordt het signaal op de optische uitgang er weer vanaf gegooid. En Da's jammer; met de de box weer uit- en aanzetten.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@RuFrVa, welkom bij de community! 😊 Duidelijk, dus het luisteren via de optische uitgang werkt wel, maar zodra je de tv aan- en daarna weer uitzet valt het geluid via de optische uitgang weg.

Ik ben nog benieuwd naar twee dingen. Wat doet het ledje aan de voorkant van de TV+ Box precies wanneer je alleen de tv uitzet? Blijft deze groen of springt hij dan naar rood?

Daarnaast is het goed om de geluidsmodus even te testen. Wil je deze eens op Stereo/PCM zetten en daarna opnieuw proberen de tv uit te schakelen? Ik ben benieuwd of het geluid via de optische uitgang dan wél blijft doorspelen.

Laat even weten wat je bij beide tests merkt, dan kunnen we daarmee verder kijken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

Hoi ​@RuFrVa, welkom bij de community! 😊 Duidelijk, dus het luisteren via de optische uitgang werkt wel, maar zodra je de tv aan- en daarna weer uitzet valt het geluid via de optische uitgang weg.

Ik ben nog benieuwd naar twee dingen. Wat doet het ledje aan de voorkant van de TV+ Box precies wanneer je alleen de tv uitzet? Blijft deze groen of springt hij dan naar rood?

Daarnaast is het goed om de geluidsmodus even te testen. Wil je deze eens op Stereo/PCM zetten en daarna opnieuw proberen de tv uit te schakelen? Ik ben benieuwd of het geluid via de optische uitgang dan wél blijft doorspelen.

Laat even weten wat je bij beide tests merkt, dan kunnen we daarmee verder kijken.

Hi ​@Serenay van KPN , de led op de box blijft netjes groen. En het geluid stond ook al Dolby stereo naar PCM. Ben benieuwd naar verdere onderzoekstappen.