Skip to main content
Vraag

Sinds de laatste update is de TV+ App ontoegankelijk met VoiceOver

• August 9, 2025
  • 11 reacties
  • 134 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vanmorgen heb ik de nieuwste update van de kpn tvplusapp geïnstalleerd op mijn iPhone. Ik ben daarbij blind en maak gebruik van voiceover. Dit ging altijd prima maar na de nieuwste update kan ik de app totaal niet meer gebruiken. Ook na het opstarten van de telefoon werkt niets meer met de app. Contact gehad met jullie klantenservice. Een zeer hulpvaardige meneer verwees mij door naar Apple, maar daar ligt het probleem niet. Ik hoop dat jullie zo snel mogelijk een nieuwe update kunnen uitbrengen waardoor ik weer met plezier gebruik kan maken van jullie dienstverlening wat betreft tv kijken, want dat kan ik nu dus niet meer.

11 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Hoe en waarop kijk je de KPN tv+ app?

En updates van KPN kan je hier volgen.

Ik zie toevallig dat er een update aankomt, zie hier.

Forum|alt.badge.img

Het gaat hierbij om de iPhone update voor ios, ik kijk dus in dit geval via een mobiel apparaat.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

Zover ik weet is KPN en Apple helaas nog steeds geen goede combinatie.

Hopelijk gaat KPN daar iets aan doen voor de vele Apple fans.😉

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Jaspervanheeren, welkom op de community. In jouw situatie is die functie heel belangrijk natuurlijk! Wat maakt het nu precies onbruikbaar? Dan kan ik het bij de ontwikkelaars neerleggen en weten ze waar precies naar moet worden gekeken. Dat maakt het makkelijker voor hen dan 'het werkt nu niet’, zoals je je kunt voorstellen.

Forum|alt.badge.img

Hoi ​@Jasper van KPN  ha ha, nee ik snap dat het werkt niet niet zo helpt. Wat ik niet meer kan lezen is eigenlijk het hoofdscherm met alle zenders en wat er nu op tv is. De tabbladen, dus start, opgeslagen en mijn profiel zijn wel zichtbaar, maar als ik daarop klik blijft het onleesbaar. Ik kan dus niet meer horen wat er precies op het scherm staat hierdoor kan ik niets meer aanklikken en ook geen tv zender via de app kiezen of    aanzetten. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht er vragen zijn, stel ze gerust, ook bellen mag altijd dan leg ik het nog een keer uit.

Forum|alt.badge.img

Beste Jasper, 

Mijn naam is Kim en ik ben een vriendin van Jasper. 
Ik wil graag proberen uit te leggen wat het probleem is met de bediening van de KPtv app met VoiceOver. 

Het scherm ziet er visueel gewoon goed uit. 
Als je VoiceOver aanzet gebeurt het volgende. 
VoiceOver heeft een focus (visueel ziet het eruit als een rechthoekige lijn die om tekst, afbeeldingen of een gebied op het visuele scherm gaat staan).  Deze focus kan Jasper met veegbewegingen van plek naar plek verplaatsen. 

Een website of app heeft de visuele voorgrond informatie, maar op de achtergrond de niet zichtbare informatie van het gebied waar zich tekst, afbeelding oid bevindt. 
Ik kan deze focus op Jasper zijn telefoon zien en ik zie dat hij zijn naam, bovenaan het scherm, netjes pakt,  herkend en uitspreekt. Veeg ik verder dan gaat de focus naar een gebied die op de achtergrond nog bestaat, maar die op de voorgrond visueel niet zichtbaat is. De focus gaat rechtsboven op het scherm naar een lege plek net boven de knop van de bel (meldingen). Veeg je verder dan gaat de focus van rechtsboven (lege plek) meteen naar linksonder naar de tabbladen. Hier gaat de focus netjes rond het eerste tabblad (start)  staan. Met vegen verder gaat hij netjes rond de volgende tabbladen staan en spreekt deze ook correct uit. 
Het hele midden gebied, waar de uitzendingen/programma’s staan, slaat hij dus over. Dit betekent dat op de voorgrond de visuele informatie wel is gemaakt, maar deze gebieden op de achtergrond niet zijn aangemaakt. Daarom herkend VoiceOver dit als een leeg gebied. Ook als ik doelgericht mijn vinger op een gebied met een programma zet wordt dit niet door VoiceOver herkend. 
Ik denk dus dat de fout zit bij de achtergrondinformatie van jullie app. 
Hopelijk kunnen jullie dit snel oplossen, want dit is totaal onwerkbaar voor jullie slechtziende/blinde klanten. 
Met vriendelijke groet,

Kim

Jasper van KPN
Moderator

Dank voor de toelichting ​@Jaspervanheeren en Kim! Jullie reacties samen geven een beeld van wat er precies (niet) gebeurd. Hoe dat achter de schermen zit durf ik ook niet te zeggen, maar ik stuur het letterlijk door naar de ontwikkelaars zodat zij kunnen kijken wat daar veranderd is.

• Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Hier helaas hetzelfde probleem, man ook blind kan ook niet meer voor laten lezen midden gedeelte van de zenders echt waardeloos ligt niet aan de voice over van de iphone maar aan de kpn tv + app 

Werkte altijd perfect na update niet meer 

Forum|alt.badge.img

Volledigheidshalve geef ik hierbij mee, dat de laatste update van de kpn tv+app geen verbeteringen heft gebracht wat betreft voiceovergebruik. Ik hoop echt dat dit wel jullie aandacht heeft. Zonder de app is het tv+abonnement voor mij voor een groot deel niet meer te gebruiken. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 6, 2025

Het heeft onze aandacht, dus fijn dat jullie dit beiden melden. We nemen de feedback mee naar de ontwikkelaars en hopelijk lukt het hen om hier snel verbeteringen in te brengen. 

Houd hiervoor de Product Updates | KPN Community in de gaten. Als je je abonneert via de knop rechts bovenin dan ontvang je vanzelf bericht wanneer er een nieuwe TV+ app update is.
Bedankt voor jullie geduld!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hi allen! Er is een update hierover. Met de nieuwste Product Update moet dit weer werken: 

Er komen nog meer verbeteringen aan, dus laten jullie weten of deze update het probleem opgelost heeft?