Skip to main content
Beantwoord

Slechte beeldkwaliteit ESPN bij KPN

• 1 december 2024
  • 20 reacties
  • 565 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 2 reacties

Onlangs de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN, maar de beeldkwaliteit van ESPN is bij KPN toch echt beduidend slechter. Er is wel een Ultra HD-kanaal (694), maar de rest van de ESPN kanlen zijn matig. 
Worden alle ESPN-kanalen op termijn ook in Ultra HD aangeboden of in ieder geval de kwaliteit verbeterd?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Binh ,

Er is bij de introductie van KPN TV+ door een KPN-medewerker geschreven dat op termijn er een uitbreiding gaat komen van TV-kanalen die met een betere beeldkwaliteit doorgegeven worden. 

Er zijn wel wat kleine aanpassingen doorgevoerd, maar de overige ESPN-zenders worden nog niet continu in “HD+” en zeker niet in UHD uitgezonden. Dat zal vast nog wel een tijd gaan duren. 

Mogelijk kun je zelf ook nog wat verbeteren aan de beeldkwaliteit? Lees dit topic maar eens door: 

Bekijk origineel

20 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36412 reacties
  • Antwoord
  • 1 december 2024

Hallo ​@Binh ,

Er is bij de introductie van KPN TV+ door een KPN-medewerker geschreven dat op termijn er een uitbreiding gaat komen van TV-kanalen die met een betere beeldkwaliteit doorgegeven worden. 

Er zijn wel wat kleine aanpassingen doorgevoerd, maar de overige ESPN-zenders worden nog niet continu in “HD+” en zeker niet in UHD uitgezonden. Dat zal vast nog wel een tijd gaan duren. 

Mogelijk kun je zelf ook nog wat verbeteren aan de beeldkwaliteit? Lees dit topic maar eens door: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 december 2024

Hi Noordzee,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de beeldinstellingen al doorgelopen en alles op de best mogelijke optie ingesteld. Helaas is het resultaat nog steeds niet wat ik gewend ben.

Maar goed, ben benieuwd wat de toekomst brengt. Zit er nu 2 jaar aan vast. 😆

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4339 reacties
  • 1 december 2024
Binh schreef:

Hi Noordzee,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de beeldinstellingen al doorgelopen en alles op de best mogelijke optie ingesteld. Helaas is het resultaat nog steeds niet wat ik gewend ben.

Maar goed, ben benieuwd wat de toekomst brengt. Zit er nu 2 jaar aan vast. 😆

Maakt je tv ontvanger verbinding via wifi of bekabeld? Daar zit namelijk ook een kwaliteitsverschil in.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 december 2024

Via kabel en heb ook nog via wifi geprobeerd. 

PeterG
Superuser
  • 60900 reacties
  • 1 december 2024

Kpn geeft via de ontvanger TV+ de espn kanalen 221 tot en met 224 1:1 door met 14,2 Mb/s.

Ziggo doet dat, nog steeds, met 'maar' 12 Mb/s.

Ik vind espn echt heel mooi via de TV+ Sagemcom DIW7022. 

Technisch (cijfermatig) is kpn beter.… En visueel voor mij ook. Als ik bij een vriend met espn bij Ziggo kijk vind ik kpn mooier beeld. 

Voor mij gek dat je dat niet zo ervaart.

Staat multicast (beeld) aan?

Staat beste beeldkwaliteit ook aan????

Worden alle ESPN-kanalen op termijn ook in Ultra HD aangeboden?

Dat gaat espn niet doen.

!! Er is per speelweekend maar één wedstrijd echt in UltraHD. De rest is opgekrikt HD. 

Zelf vind ik het UltraHD kanaal tegen vallen. De HD kanalen vind ik mooier.🙄

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 februari 2025

@PeterG weet je zeker dat jij 221 t/m 224 met die hoge bitrate krijgt? Ik krijg met TV+ helaas toch echt nog steeds maar de ongeveer 7mbit. Gecheckt in de Fritzbox interface.  Op een groot scherm zie je ook duidelijke compressie artefacten.

Als ​@Binh de 7mbit ook heeft snap ik wel dat hij de kwaliteit als matig ervaart. 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 februari 2025

Nog wel een tip als je dit net als mij ook hebt: de live uitzending even pauzeren en je krijgt een stream met twee keer zo hoge bandbreedte en zichtbaar betere (maar nog steeds geen geweldige) kwaliteit.

Geen idee waarom KPN dit zo bijzonder doet.

PeterG
Superuser
  • 60900 reacties
  • 23 februari 2025

Oh. Er is inderdaad aangegeven dat opnames van de ESPN kanalen in 14,2 Mbps zijn met de DIW7022. Ik ging er daardoor vanuit dat live "multicast + beste beeldkwaliteit" dat ook zou zijn. Maar kennelijk niet. Misschien dat ​@Jeroen-bart Engelen hier duidelijkheid over kan geven.

Ik kan de bitrate niet checken. 

Ik kijk live meestal via Digitenne naar ESPN. Heel mooi beeld.

PeterG
Superuser
  • 60900 reacties
  • 23 februari 2025
riksmith schreef:

Nog wel een tip als je dit net als mij ook hebt: de live uitzending even pauzeren en je krijgt een stream met twee keer zo hoge bandbreedte en zichtbaar betere kwaliteit.

Die en opname staat hier elke paar seconden even stil. Dus ook geen optie ​@riksmith .

Ik houd het maar bij Digitenne dan.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 92 reacties
  • 24 februari 2025
riksmith schreef:

@PeterG weet je zeker dat jij 221 t/m 224 met die hoge bitrate krijgt? Ik krijg met TV+ helaas toch echt nog steeds maar de ongeveer 7mbit. Gecheckt in de Fritzbox interface.  Op een groot scherm zie je ook duidelijke compressie artefacten.

Als ​@Binh de 7mbit ook heeft snap ik wel dat hij de kwaliteit als matig ervaart. 

Dit viel mij ook op tijdens het kijken. Bak compressie erop. Zelfs canal digitaal app espn gaf beter beeld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3381 reacties
  • 24 februari 2025
PeterG schreef:

Ik ging er daardoor vanuit dat live "multicast + beste beeldkwaliteit" dat ook zou zijn. Maar kennelijk niet.

Opnamen (en terugkijken) kan niet multicast zijn. Of een aparte unicast kanaal met 14Mbs bestaat, heb ik twijfel.

PeterG
Superuser
  • 60900 reacties
  • 24 februari 2025

Nu de live multicast 7,2 Mbps blijkt…

Iemand die kan kijken wat de live unicast stream doet op de TV+ launcher? Op de ESPN kanalen dus. 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
PeterG schreef:

Oh. Er is inderdaad aangegeven dat opnames van de ESPN kanalen in 14,2 Mbps zijn met de DIW7022. Ik ging er daardoor vanuit dat live "multicast + beste beeldkwaliteit" dat ook zou zijn. Maar kennelijk niet. Misschien dat ​@Jeroen-bart Engelen hier duidelijkheid over kan geven.

Ik kan de bitrate niet checken. 

Ik kijk live meestal via Digitenne naar ESPN. Heel mooi beeld.

@TijtheMan Zie jij morgen misschien even tijd om dit na te vragen? Ben een beetje druk 😐

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 26 februari 2025

Bij mij geeft ESPN ook enorm slecht beeld wat af en toe hapert. Ik weet niet of het echt zo is maar bij mij lijkt het te verschillen bij grote wedstrijden, dan lijkt het nog slechter beeld te geven. Studio Sport Eredivisie op NPO 1 geeft altijd perfect beeld. TV Box ook met internetkabel aangesloten, geen verdere problemen.

Ik zal eens een poging wagen met het pauzeren van een wedstrijd voor een hogere inkomende bitrate, goede tip! Wel echt teleurstellend. Bij Ziggo had ik nergens last van.

PeterG
Superuser
  • 60900 reacties
  • 26 februari 2025

Ik zie heel weinig verschil tussen voetbal (eredivisie) via NOS Sport of via ESPN. 

Was laatst wel bij kennis met 50 inch op Ziggo (DVB-C). Dat was heel mooi. Op de juiste afstand, dat wel. Dichterbij dan 2,2 x de beelddiagonaal zie je daar ook de artefacten / beeldpunten meer.

KPN heeft, net als Ziggo, H.264 1080i 50 bij 1920 x 1080 beeldpunten. Alleen de kleurdiepte is met 7,2 Mb/s wat lager dan met de 12 Mb/s bij Ziggo.

Maar de opname stream bij kpn is sowieso dan weer hoger met 14,2. Die krijg je ook als je eventjes pauzeert. Dan is het, cijfermatig, dus weer mooier dan bij Ziggo….

Zelf kijk ik live doorgaans naar de kanalen via Digitenne. Daar zit ESPN 1, 2 en 3 ook op.

Digitenne is HEVC 1080p 50 5 Mb/s. HEVC is 2,5 x efficiënter dan H.264.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 612 reacties
  • 26 februari 2025

PeterG schreef:

Iemand die kan kijken wat de live unicast stream doet op de TV+ launcher? Op de ESPN kanalen dus. 

ESPN kanaal 221 unicast:

ESPN kanaal 221 multicast:

Zoals je ziet, in ieder geval bij beide geen 14,2Mb/s.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3381 reacties
  • 26 februari 2025
PeterG schreef:

Digitenne is HEVC 1080p 50 5 Mb/s. HEVC is 2,5 x efficiënter dan H.264.

Digitenne ESPN is 3Mbs H.265, Ziggo ESPN is 12,5 Mbs H.264 en ESPN UHD is 12.5Mbs H.265

Digitenne ESPN

Sebas14 schreef:

Anders dan bij kanalen 1-10 zou bij sport zenders alleen bij Live wedstrijd multicast in 14Mbs zijn. Heb je dat gemeten bij een live wedstrijd?

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 612 reacties
  • 26 februari 2025
TDN schreef:

Sebas14 schreef:

Anders dan bij kanalen 1-10 zou bij sport zenders alleen bij Live wedstrijd multicast in 14Mbs zijn. Heb je dat gemeten bij een live wedstrijd?

Ja, is gemeten tijdens de Live wedstrijd vanavond van PSV - Go Ahead Eagles

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 92 reacties
  • 27 februari 2025

Is die unicast stream dan ook 7.5 gemiddeld of is deze meer richting 9 mbps?

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 612 reacties
  • 27 februari 2025
I Am Groot schreef:

Is die unicast stream dan ook 7.5 gemiddeld of is deze meer richting 9 mbps?

Die zit rond de 7mb/s. Nog vrij hoog voor unicast.

Reageer