Skip to main content
Beantwoord

Soundbox aansluiten op Box 12 via coax kastjes?

• 22 juli 2025
  • 6 reacties
  • 59 keer bekeken

Ik wil graag dit nieuwe modem met bijgeleverde HDMI kabels aansluiten op mijn eveneens nieuwe KPN TV+Soundbox.

Probleem: modem is in mijn meterkast en mijn tv staat niet in de buurt. In de meterkast hangt een kastje (Tratec FRA-752/N) die vja een ander klein kastje (braun teleCom POA-01-B) met mijn tv verbonden is maar op basis van coax. Het invoerpunt vlak bij mijn tv is ook coax (ook daar zit zo'n braun kastje)

Ik hoop dat ik mijn situatie als leek een beetje goed omschreven heb, en mijn vraag is dus of daar een alternatief voor is? 

Beste antwoord door Eric635

Beste allemaal,

Bedankt voor de suggesties en de hulp. Ik heb nu de tv via wifi aangesloten en dat werkt eigenlijk best wel oké. Ik houd de etherkabel-optie achter de hand.

Bekijk origineel

6 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1113 reacties
  • 22 juli 2025

In tegenstelling met Ziggo, gaat het ‘TV signaal’ over ‘internet’. Daardoor is coax niet ideaal.

Beste zou zijn om ethernetkabel te trekken. Dat kan een rotklus zijn, maar dan ben je wel voor de toekomst voorbereid en stabielere diensten.

Als alternatief heb je ook MoCA adapter, een adapter die ethernet omzet voor signaal over coax. Geen ervaring mee, ook niet of het lekker werkt met KPN TV+ en het zijn best dure kastjes. En het is ergens puur uitstelgedrag en moet je over zoveel jaar alsnog over. 

• 10866 reacties
  • 22 juli 2025

Beste ​@Eric635 je kunt de TV+SB via een HDMI-kabel op je tv-toestel aansluiten volgens meegeleverde handleiding.

Verder kun je dan draadloos een verbinding maken met de modem in de meterkast, ook weer volgens meegeleverde handleiding.

Op de tv-decoder kun je de netwerkverbinding testen of deze draadloos voldoende signaal krijgt.

Signaal oke, niets meer aan doen en fijn tv kijken.

Signaal niet oke, dan netwerkkabel leggen tussen modem en tv+SB decoder.

Met de genoemde coax-apparatuur kun je niets bij KPN.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13831 reacties
  • 22 juli 2025

Je kan hem beter via WIFI laten werken.

Zowel de soundbox als de Box12 ondersteunen dat comp0leet.

Een UTP kabel is altijd de beste verbinding.

Daarna komt WIFI als goede optie in dit geval.

Dat scheelt ook nog eens aardig wat energie (volksmond stroom). Via coax kan, maar ik adviseer het niet. Het gaat dan via 2 MoCA's (Multimedia over Coax Alliance)  Ik kan ze niet meer op via Google vinden, alleen uitverkocht.

Wat ook een optie is:

Coax kabel vervangen door een UTP kabel.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7829 reacties
  • 24 juli 2025

Hoi Eric heb je nog een oplossing kunnen vinden over hoe je het beste het tv-kastje kan aansluiten? Wifi zou een optie kunnen zijn maar een kabel trekken natuurlijk ook. Mocht je verder nog vragen hebben laat het dan weten!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • Antwoord
  • 29 juli 2025

Beste allemaal,

Bedankt voor de suggesties en de hulp. Ik heb nu de tv via wifi aangesloten en dat werkt eigenlijk best wel oké. Ik houd de etherkabel-optie achter de hand.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7829 reacties
  • 1 augustus 2025
Eric635 schreef:

Beste allemaal,

Fijn dat je dan een werkbare oplossing hebt gevonden Eric! Nogmaals welkom bij KPN en post in de toekomst gerust nog eens een topic als we ergen bij kunnen helpen. Doen we graag :-) . 

Reageer