Skip to main content

[Opgelost] Storing TV+: Traag zappen, zwart beeld of geen audio

• September 4, 2025
  • 138 reacties
  • 3128 keer bekeken
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

138 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 9, 2025

Nou ik dacht dat het goed was maar hier is het weer  slecht. Als ik van NPO naar 45 of 46 (Duitse zenders) schakel duurt het zappen weer lang  n is live weer in kleine letters. Update van vanmiddag geïnstalleerd maar helpt dus niet

Tarzey
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 10, 2025

Hier nog steeds het zelfde probleem, als de voorgaande poster

hierbij de versies waar mijn tv box op draait 

Hardware versie                     :  KPN DIW7022

Android versie                        :  11

KPN TV+firmware.                 :  0.35.18

KPN TV+launcher                  :  1.199.3

KPN afstandsbediening L8   :  0265.04.05

erg vervelend 

Grtz. Tarzey

Er zijn geen updates beschikbaar!!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 10, 2025

Pff ik heb het ook weer, ga ik van NPO1 naar ARD, ca 8 sec, al die tijd een zwart beeld, begint irritant te worden KPN

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 10, 2025

Hoi ​@Jodelawifi  heb je de videomodus ook op unicast staan?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 10, 2025

Hoi nee, het was toch opgelost? Waarom zou ik dan switchen naar unicast? Volgens mij werken jullie langs elkaar heen! En waarom krijg ik geen antwoord op mijn privé vragen gesteld aan jouw collega’s?

• Topper
  • September 10, 2025

eswin. KPN TV +BOX Type DIW7022 vermijd zappen op tv kanaal 45 met multicast veroorzaakt 6sec zwart beeld som geen geluid op alle tv kanalen.je kunt zappen tot tv kanaal 44 of van af 46 en daar boven tussen tv kanaal 44 en 46 loopt vast mocht daar op belanden vermijd kanaal 45 en start multicast voor live tv kijken op nieuw druk op op AB aan/uit knop in gedrukt houden tot dat slaapstand verschijnt druk op nieuw op starten. ik vermoed dat programmeer fout is (BUG) je kunt ook unicast tijdelijk gebruiken groot tv scherm is beeld kwaliteit minder kun je in de avond zien.er is weer nieuw launcher versie uit gebracht  datum 10/09.25. 1.199.3 op volger van 1.199.2 mogelijk is niet gelukt het probleem op te lossen af wachten  in middels contact gehad met kpn dit probleem voor gelegd. mij tv box is aan gesloten kpn  netwerktabel cat6 kabel 7 meter max 100 meter zijn.en niet via WIFFI. aan gesloten. m.v.g.eswin.

Admin: vraag naar storingstopic verplaatst

Forum|alt.badge.img

Ik heb dezelfde firmware en launcher software. Op dit moment ook probleem met naar kanaal 45 / 122  overschakelen. 

videomodus op unicast gezet.

Automatisch beste resolutie:  uit.

weergavemodus : 1080p-50hz.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 10, 2025

En dat helpt Koos? Groetjes 

Forum|alt.badge.img

Dat helpt in zover dat zappen wat vlotter gaat!

Ik hoop wel dat de nieuwe launcher update versie 1.201.3 voor de multicast wat oplevert.

gr, Koos.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 10, 2025

Hoi nee, het was toch opgelost? Waarom zou ik dan switchen naar unicast? Volgens mij werken jullie langs elkaar heen! En waarom krijg ik geen antwoord op mijn privé vragen gesteld aan jouw collega’s?

Het is helaas nog niet definitief opgelost vandaar dat we ook de workaround hebben geplaatst. Op die manier heb je er in ieder geval geen of minder last van en kan je het weer terugzetten zodra het definitief is opgelost.

En, als ik voor mezelf spreek,  ik reageer niet op privéberichten.  Want dan zou ik nooit meer aan mijn dagelijkse werkzaamheden toekomen.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 10, 2025

Ik heb het ook aangepast, zelfde instellingen als jij, inderdaad zappen is ok, maar wat ik zoal lees gaat dat ten koste van beeldkwaliteit, dus KPN los het op, zodat we weer kunnen switchen naar multicast! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Multicast en unicast zijn bij ARD gelijk. Beide 7,2 Mbps. 

Zie hier voor de 'beste kwaliteit' zenders. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 10, 2025

Dankjewel voor de info Peter, gr Robbie

• Deelnemer
  • September 11, 2025

Kan het zijn dat deze storing de oorzaak is van dit probleem Beeld bevriest en geen geluid ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 11, 2025

Er is op sommige ontvangers, nog steeds, een probleem met multicast ​@HenkJa .

Als je 'm op unicast zet zapt ie weer vlot. Doe ook een herstart. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

… “Automatisch beste kwaliteit” weer aanzetten. Voor zover ik weet gaat dat niet vanzelf als je de videomodus zelf aanpast (maar misschien is dat inmiddels veranderd).

Gisteren bij iemand gezien dat dit nog niet veranderd is. Ofwel: “Automatisch beste kwaliteit” staat standaard aan bij de eerste installatie. Maar zodra je zelf wisselt naar unicast en dan (later, als dit probleem gefixt is) weer teruggaat naar multicast, dan moet je die optie nog steeds zelf weer aanzetten.

(Mijn originele topic is gesloten, dus daar kan ik deze info niet toevoegen.)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het omzetten naar Unicast is een tijdelijke workaround die kan helpen bij deze problemen. Onze eerste tip is - liefst terugzetten naar fabrieksinstellingen. In veel gevallen helpt dat. Anders: omzetten naar Unicast volgens de instructies in het startbericht.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

liefst terugzetten naar fabrieksinstellingen

Dat is nogal wat trouwens: je moet dan bijna alles opnieuw instellen. Als er nog een ander fix onderweg is, dan zou ik kiezen voor tijdelijk unicast. Maar wie ben ik.

In het startbericht staat trouwens iets anders:

Update 09-09-2025: Het technische team heeft op dit moment een workaround geïmplementeerd waarmee de impact opgelost moet zijn. Mocht je toch nog merken dat het bij jou niet opgelost is, ga dan via het menu van jouw ontvanger naar:

• Instellingen
  • Beeld
  • Videomodus → Unicast.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 11, 2025

Alexandra, fabrieksinstellingen? Dan alles weer opnieuw gaan instellen, pff zorg dat het opgelost wordt, wat een gedoe weer

• Helper
  • September 11, 2025

De soundbox heeft ook deze problemen. Ik ervaar dit al een aantal maanden tot vervelends aan toe, zorg dat t opgelost wordt! Resetten draagt nogal lekker bij weer elke keer alles opnieuw instellen. Ben de gek nee hoor gewoon de oplossing zo moeilijk kan dat niet zijn.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 11, 2025

Ik snap dat dit erg vervelend is ​@Remcofaya en het staat weldegelijk op de radar. Bedankt voor je feedback! 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 11, 2025

Het technische team heeft de oorzaak gevonden en het probleem verholpen. Ervaar je toch nog problemen? Maak dan de tv-box even stroomloos voor een herstart. Je kunt de tv-box ook opnieuw opstarten via de KPN-knop op de afstandsbediening. Houd deze ingedrukt tot je de vraag krijgt te herstarten.

De workaround hieronder is dus niet langer nodig. De tv-box kan weer op multicast gezet worden.

• Helper
  • September 11, 2025

Ik wist niet dat dit probleem op het KPN TV+ platform speelde en ook werd besproken in de KPN community.

Ik had dit probleem ook zelf. Omdat ik standaard een andere router dan de KPN box gebruik ben ik flink aan het  zoeken geweest in de configuratie van deze router. Gisteravond kon ik dit probleem ook reproduceren via mijn KPN box 12 waarbij ik de TV ontvanger rechtstreeks met een kabel had aangesloten. Toen was het me duidelijk dat dit probleem niet door mijn eigen router werd veroorzaakt.

Ik lees net dat het probleem is opgelost en inderdaad ik heb geen rare problemen meer met traag zappen en wegvallen van geluid als ik naar de Duitse zenders toe zap. 

Heel fijn dat dit probleem is opgelost en dank voor het melden.

• Topper
  • September 11, 2025

Hier nog minder succes. Gebruik ook een eigen router (Dream Machine Pro Max), en omdat ik mijn TV ontvanger inmiddels gereset had, kwam die niet meer op en bleef hangen op 85%. Vanavond na de melding van de fix alles gereboot en dat ging maar liefst 1 minuut goed voor de boel weer hing. Lijkt dus nog niet helemaal verholpen...

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 11, 2025

@Furanity Heb je je KPN modem nog ergens liggen en lukt het om die tijdelijk even aan te sluiten? Als je de TV ontvanger daarop aansluit ben ik benieuwd of het dan nog steeds gebeurt. Maak de ontvanger voor de zekerheid ook even stroomloos en sluit hem weer aan op het moment dat hij met je KPN modem verbonden is.