Skip to main content
Antwoord

Terugkijken via de gids en opnames kijken lukt vaak niet na overstap op glasvezel

• September 9, 2025
  • 18 reacties
  • 234 keer bekeken

Nadat bij ons de glasvezel was aangesloten, werkte de TV niet goed: terugkijken en afspelen van opgenomen programma's lukte soms wel en vaak niet. TV kastje en/of modem resetten verbeterde dit niet. Op advies van een KPN monteur (die het ook niet lukte) een nieuwer model TV kastje besteld en aangesloten (vierkant i.p.v. langwerpig) maar ook dat helpt niet. Onze modem is type V10A. Zou die modem vervangen moeten worden?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Het is dan aan te raden om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij hebben als het goed is een oplossing hiervoor. Je kunt hiervoor een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

Wel heb ik nog even een vraag voor je: Welke Experia Box gebruik je nu? 

18 reacties

• Nieuwkomer
  • September 9, 2025

Goedenavond, ik heb precies ditzelfde probleem sinds de glasvezel is aangesloten. Zonet een nieuw tv ontvanger kastje ontvangen, weer dezelfde melding. Gebeld met klantenservice, samen een harde reset van de modem uitgevoerd. Kon een minuut terugkijken toen het weer vast liep met telkens dezelfde melding:  STB-zap-03 / -40462. Alle kabels zijn rechtstreeks aangesloten op modem. Ook ik hoor graag de oplossing.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hoi ​@Jan van Pesch. Welkom op de KPN Community! Ik spreek jou als eerste even aan omdat jij het topic hebt aangemaakt, maar het probleem van ​@MvDriessen lijkt er wel verdacht veel op. Dus hopelijk heb jij ook iets aan de tips en zaken die hier genoemd worden. 

Vervelend dat het Terugkijken en afspelen van opnames mis gaat op jullie verbinding. Ik neem even aan dat het live tv kijken wel goed gaat. Dit is ander verkeer (multicast) ten opzichte van Terugkijken (unicast) namelijk. Het lijkt erop dat iets het unicast-verkeer verstoord. Vaak wordt dit veroorzaakt door een apparaat wat in het netwerk actief is die als een stoorzender optreedt. Dat verklaart ook dat het één minuut werkt na een reset, maar dat nadat het andere apparaat actief wordt, het weer in de soep loopt. Bij zulk netwerkapparatuur kun je denken aan draadloze verbindingssets (powerline adapters), Wifi versterkers, routers, switches. Hebben jullie zoiets staan? 

Wat ook geen kwaad kan is om het glasvezelkastje eens twee minuten van de stroom te halen. Reset vervolgens nog een keer je modem hierna volgens de instructie hier beneden. Haal alle andere internetkabels (behalve die van de tv-ontvanger) uit het modem en zet alle Wifi apparatuur uit. Dan is alleen de tv ontvanger actief en dan ben ik benieuwd of dan alles wel blijft doorlopen. 

• Nieuwkomer
  • September 28, 2025

Hoi, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb geen andere verbindingen lopen vanaf de modem naar de tv of elders. Nadat ik de stroom twee minuten van het gladvezelkastje heb gehaald en de modem weer had gereset kon ik een paar dagen wat programma’s terugkijken, echter is het probleem weer net zo aanwezig als voorheen. Heb je een andere oplossing? Ik wil niet weg bij KPN, maar ik zie geen andere oplossingen meer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hm wat vreemd en vervelend. Als ik zo teruglees op onze Community, dan kom ik een paar keer tegen dat het kan liggen aan een switch. Weet je zeker dat je niet een apparaat hebt staan in je huis wat lijkt op onderstaande afbeelding? 

Als je wel dat apparaat tegenkomt, dan wil ik je aanraden deze eens uit te zetten. Als je tv-ontvanger het dan helemaal niet meer doet, dan weet je dat de tv-ontvanger via de switch is aangesloten. Stop dan de kabel die van het modem komt en in de switch gaat, dan direct eens in de tv ontvanger. En check dan nog eens of de foutmelding naar voren komt. Als het dan goed gaat, dan weet je dat het ligt aan de switch en dat deze wellicht vervangen moet worden. 

Als je geen switch kunt vinden in je huis, dan kun je het beste eens kiezen voor een frisse start van je tv-ontvanger volgens de instructie hier beneden. Dan ben ik benieuwd of dat helpt. 

• Deelnemer
  • October 9, 2025

Ik heb precies hetzelfde probleem met opnemen/terugkijken sinds overstappen naar het glasvezelkastje. Echt heel erg frustrerend, deze services betaal je wel gewoon voor! Heb alles al geprobeerd inmiddels.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 9, 2025

Het is dan aan te raden om contact op te nemen met onze klantenservice. Zij hebben als het goed is een oplossing hiervoor. Je kunt hiervoor een terugbelafspraak plannen. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

Wel heb ik nog even een vraag voor je: Welke Experia Box gebruik je nu? 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 24, 2025

Hier hetzelfde probleem. Meerdere keren gereset maar helpt heel even daarna niet meer. Ik heb wel een switch maar getest met en zonder switch blijft het probleem. Modem v10a, probleem is ontstaan na upgrade naar glasvezel. Mijn moeder woont in dezelfde wijk ook hetzelfde probleem na upgrade naar glasvezel. Inmiddels al bijna 2 maanden geen opnames en niet terugkijken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Erg vervelend inderdaad ​@Jlt-vbg. Het is een probleem wat we momenteel onderzoeken, maar waar we nog geen permanente oplossing voor hebben. De tijdelijke oplossing is het vervangen van je modem en daar kan de klantenservice je mee helpen. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

Meerdere keren gebeld met klantenservice die mochten geen nieuwe decoder versturen moest via de technische dienst gaan technische dienst zou contact opnemen tot op heden niets gehoord. Vandaag weer gebeld wederom melding technische dienst. Ik ben benieuwd of ze terugbellen. 😫😫

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 25, 2025

Is er inmiddels contact geweest, ​@Jlt-vbg?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 28, 2025

Bij mij hetzelfde probleem: na overgang op glasvezel (afgelopen dinsdag)lukt het terugkijken via de gids niet meer! Volgens de klantenservice is het een systeemprobleem en zijn ze er mee bezig! Konden niet zeggen wanneer het is opgelost. Ik zie hier dat het probleem al vele maanden speelt. Waarom lukt het niet dit op te lossen? Heb ook al alles geprobeerd, modem herstart, ontvanger herstart, glasvezelkastje van de stroom afgehaald, niets helpt.  Wanneer dit niet opgelost wordt, overweeg ik op een andere provider over te stappen!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

​@knorland, welk modem heb je? Misschien dat het volgende ook voor jou geldt:

We zien op dit moment bij een groep klanten problemen ontstaan na aansluiting op het glasvezelnetwerk. Gelukkig is er ook een oplossing voor. Zou je jouw profiel in willen vullen? Dan kan de oplossing in gang gezet worden! We gaan namelijk jouw KPN Experiabox V10a omruilen voor een nieuwer exemplaar. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Is er inmiddels contact geweest, ​@Jlt-vbg?

Helaas nog niets vernomen 🥲

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Ik heb mijn gegevens doorgestuurd, maar nog niets van KPN gehoord. Terugkijken na overgang op glasvezel lukt nog steeds niet!

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Op mijn klacht bij KPN ben ik vandaag gebeld door een medewerker, die vertelde dat het vervangen van het modem geen zin heeft. Het is iets technisch intern bij KPN en ze zijn er mee bezig……….

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Gisteren weer een vastloper. Maar weer gebeld, technische dienst heeft de ticket gesloten maar geen contact met mij opgenomen. Werkt nogsteeds niet. Weer gebeld met klantenservice ik mag nu het tv kastje in de kpn winkel omwisselen voor een nieuw kastje. Ben wederom benieuwd.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Ben heel benieuwd of een ander tv kastje ( tv ontvanger, neem ik aan)het probleem oplost.  ik hoor het graag.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Ik heb als tv ontvanger een ARRIS kastje