Skip to main content
Beantwoord

TV+ Box geeft steeds zwart beeld tijdens tv kijken

• 17 februari 2025
  • 10 reacties
  • 263 keer bekeken

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een probleem met het kpn TV kastje (android). Ik had hiervoor Ziggo en toen geen problemen

Het probleem doet zich voor bij het starten van TV kijken. 99% van de keren gaat het fout en dat betekent dat het beeld een paar keer per minuut zwart wordt en wer terugkomt. Onmogelijk dus om TV te kijken. na 1 of soms 5 x het TV kastje opnieuw opstarten, werkt het TV kastje wel goed en kan er zonder storingen gewoon gekeken worden. Je zal begrijpen dat het uiterst vervelend is. Ik heb 2 kastjes in huis en ook bij het andere kastje doet zich dat probleem voor. 

Ik denk dat het een relatie heeft met mijn aanslutingen. IK heb het KPN kastje verbonden met mijn NAD 787 receiver met de HDMI kabel. De NAD is verbonden met mijn tv op een afstand van ca 12 meter met een kabel onder de grond. Die ondergrondse kabel kan ik dus niet vervangen, maar is volgens mij het prbleem ook niet. want als ik via mijn NVIDEA TV (mediaspeler) die ook verbonden is met mijn NAD naar netflix of wat dan ook kijk, heb ik geen enkele storing. Als ik via de KPN app op de mediaspeler kijk, heb ik ook geen enkel probleem. Helaas wil mijn vrouw series opnemen en terug kijken en daarom moeten we via het KPN kastje die series terug kijken. Ik heb op de NAD reeds de aansluitingen verwisseld door andere HDMI ingang te kiezen en ik heb de HDMI kabels ook al vervangen en ook het kastje verwisseld voor een andere. Het probleem blijft bestaan. De NAD heeft geen e-arc, dus het heeft geen zin om het kpn kastje rechtstreeks met de TV te verbinden, zonder mijn perfecte geluid uit de NAD te verliezen. 

Wie herkent dit probleem en heeft het ook al opgelost? Graag advies

Beste antwoord door PeterG

Het probleem zit, meer dan waarschijnlijk, in het aansluiten op de versterker. 

Er bestaan HDMI kabels tot 15 meter. Je zou dus zeggen dat dat moet kunnen. 

Kpn gebruikt HDCP via HDMI. Dat betekent dat het gebruikte scherm binnen enkele milliseconden herkent moet worden. Gebeurt dat niet volgt er weer een poging, etcetera. 

Dat kan het knipperen verklaren. 

Maar ook de resolutie. Ik weet niet welke ontvanger je bij Ziggo had, maar die van kpn gaat tot 2160p 50 HDR. De versterker moet dat wel aankunnen. En ook de HDCP tussen de apparaten v.v. snel genoeg kunnen verwerken. 

De mediaspeler en de Bluray speler hebben helemaal geen HDCP overigens. 

Kpn heeft het op alle kanalen uitgezonderd npo 1, 2 en 3.

NOTA BENE. Kastje eens testen direct op die lange kabel zonder de versterker. Dan is de versterker in ieder geval wel of niet uit te sluiten. 

De series van je vrouw zijn zeker BBC First? Dat kan niet via de app.

Andere series, opnames, werken wel via de KPN TV+ app op de Nvidia. Zoek de app op in de Play Store. Onder de term kpn.

Mogelijk kan op de tv zelf ook de app. Smart-tv niet ouder dan 2017.

Bekijk origineel

10 reacties

• 3846 reacties
  • 17 februari 2025

12 meter? Dat kan denk ik helemaal niet. Als ik een beetje rond Google, dan lees ik her en der ook dat 6 meter het maximum is. Bijvoorbeeld:

https://www.coolblue.nl/advies/hdmi-kabel-met-juiste-lengte-kiezen.html#

KPN gebruikt HDCP beveiliging op de hdmi kabel. Deze is heel gevoelig. Dat moet ook. Want het is de bedoeling dat deze er voor zorgt dat het niet werkt als er geknoeid is met de kabel.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 17 februari 2025

bedankt voor de snelle reactie. Dat kan wel, dat google dat zegt, maar met kijken op mijn mediaspeler en mijn blueray dvd speler heb ik geen enkel probleem, want dat gaat via diezelfde kabel naar mijn TV. Het probleem zit dus niet in die ondergrondse HDMI kabel, denk ik.
ik heb het kpn kastje met de KPN HDMI kabel verbonden met de NAD, dus dat kan het dan ook niet veroorzaken, denk ik

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 17 februari 2025

en ik heb voor die 12m een peperdure HDMI kabel genomen, waar alles super geisoleerd is

• 3846 reacties
  • 17 februari 2025

Kun je die tv ontvangers niet gewoon rechtstreeks aan de tv hangen aan een andere hdmi poort van de tv?

En waarom kunnen er eigenlijk geen series terug gekeken worden via de app? Ik dacht dat da gewoon moest werken...

• 685 reacties
  • 17 februari 2025

@ahvansoest Zoals jij het beschrijft, begrijp ik dat het kastje is aangesloten op de NAD en er een kabel loopt vanaf de NAD naar jouw tv. (Het kunnen ook automatische HDMI switchen zijn). Het probleem kan dus niet in de kabel zitten, maar in de aansluiting van de kabel op de NAD (of automatisch HDMI switch)

Kan je dit een beetje verhelderen?

PeterG
Superuser
  • 61792 reacties
  • Antwoord
  • 17 februari 2025

Het probleem zit, meer dan waarschijnlijk, in het aansluiten op de versterker. 

Er bestaan HDMI kabels tot 15 meter. Je zou dus zeggen dat dat moet kunnen. 

Kpn gebruikt HDCP via HDMI. Dat betekent dat het gebruikte scherm binnen enkele milliseconden herkent moet worden. Gebeurt dat niet volgt er weer een poging, etcetera. 

Dat kan het knipperen verklaren. 

Maar ook de resolutie. Ik weet niet welke ontvanger je bij Ziggo had, maar die van kpn gaat tot 2160p 50 HDR. De versterker moet dat wel aankunnen. En ook de HDCP tussen de apparaten v.v. snel genoeg kunnen verwerken. 

De mediaspeler en de Bluray speler hebben helemaal geen HDCP overigens. 

Kpn heeft het op alle kanalen uitgezonderd npo 1, 2 en 3.

NOTA BENE. Kastje eens testen direct op die lange kabel zonder de versterker. Dan is de versterker in ieder geval wel of niet uit te sluiten. 

De series van je vrouw zijn zeker BBC First? Dat kan niet via de app.

Andere series, opnames, werken wel via de KPN TV+ app op de Nvidia. Zoek de app op in de Play Store. Onder de term kpn.

Mogelijk kan op de tv zelf ook de app. Smart-tv niet ouder dan 2017.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 17 februari 2025

Ok, bedankt voor jullie reacties. IK ga proberen het kastje aan te sluiten rechtstreeks op de lange kabel en kijken wat er dan gebeurt. Ik denk dat de opmerking mbt de HDCP best wel eens het probleem zou kunnen zijn. Ik zie net op google dat hiervoor een hdmi splitter de oplossing kan zijn. Dan schijnt de hdcp codering te verdwijnen. Dat ga ik morgen even proberen. Ik zal laten weten of het werkt, want mss hebben meer mensen dat probleem. Het terugkijk probleem doet zich inderdaad voor bij BBC first, maar daar schijnen veel leuke series te staan (als je daar tenminste van houdt😅). Ik kna de app niet op mijn tv zetten want daarvoor de de Samsung te oud. Ik heb trouwens de app proberen te zetten op een andere nw android tv maar daar werkt het ook niet want juist die + app kan dan alleen op android tv en juist die werkt niet mbt terugkijken

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 17 februari 2025

Nav de opmerking dat de KPN box een hoge(re)  kwaliteit beeld uitzendt, heb ik net de instellingen op mijn samsung tv van 10jr geleden bekeken en zag dat hij automatisch het juiste aantal pixels kiest en hem dan op 1080p zet. Ik heb net de instelling op 1080i gezet. Vervolgens een stuk of 10x de tv met randapparatuur opnieuw opgestart. Geen enkele keer had ik mijn probleem meer. Dat lijkt dus de oplossing. Het beeld is eerlijk gezegd ook niet slechter, zover ik kon zien. Ik weet dat snelle beelden wellicht een probleem kunnen zijn omdat de i versie dat minder aankan agv de helft van het aantal beeld lijnen. Dat wacht ik ff af. Ik zal het morgen opnieuw melden of ik dan nog steeds het probleem heb of dat het verdwenen is.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 22 februari 2025

OK, na 4 dagen proberen, geen enkel probleem meer gehad. De aanpassing heeft dus gewerkt en kan ik aanbevelen als anderen dat probleem ook ervaren

PeterG
Superuser
  • 61792 reacties
  • 22 februari 2025

Dat is goed nieuws ​@ahvansoest . Geniet maar weer van televisie kijken. 🙂

Reageer