Skip to main content
Beantwoord

TV+ Box geeft via Toslink alleen PCM stereo door

• June 4, 2026
  • 6 reacties
  • 97 keer bekeken

Op advies van de KPN stel ik mijn vraag hier.

Het lukt me niet om via de toslink uitgang een ander signaal uit de TV+ box te krijgen dan PCM.

• Ik gebruik de box in een home cinema omgeving. De HDMI aansluiting gaat direct naar een projector. De projector doet (en kan) niets anders dan beeld weergeven. Voor het geluid gaat er een optische kabel naar een AV processor. Het is al een wat ouder model, dat nog geen HDMI ingang heeft. Voor geluid ben ik dus aangewezen op een digitale annsluiting. In dit geval dus toslink.

Bij het overstappen naar KPN met deze box ben ik ervan uitgegaan dat ik via deze uitgang en de passthrough instelling een onbewerkt, vaak meerkanaals, signaal zou kunnen ontvangen. De verwerking van het signaal zou dan door de processor gedaan moeten worden. Maar welke setting ik ook probeer, er komt alleen PCM stereo door.

Nog wat extra informatie:

- De kabel en aansluiting op de processor zijn goed. Als ik een Playstation met dezelfde kabel en dezelfde aansluiting gebruik, dan komt wel een 5.1 signaal door.
    - PCM geluid werkt verder wel goed. Geen haperingen, gekraak of iets dergelijks.
    - De TV+ box is bedraad op de 1Mbit internet verbinding aangesloten,
    - “Automatisch”, “Dolby Digital”, “Passthrough” geven allemaal hetzelfde resultaat als “PCM stereo”
    - Box opnieuw gestart, volledige reset naar fabrieksinstellingen gedaan en gewisseld met een ander exemplaar. Allemaal met hetzelfde resultaat.
    - Alle instellingen op beide instelling-niveaus geprobeerd.

Heeft iemand nog suggesties?

Beste antwoord door Vikash van KPN

We hebben even intern om uitleg gevraagd. Wat PeterG hierboven aangeeft is technisch juist: de TV+ Box kijkt via HDMI wat er mogelijk is. Als je projector geen (of beperkte) audio ondersteunt, schakelt de box daardoor terug naar stereo, ook via Toslink. Een EDID-dongle kan dit inderdaad oplossen. Die doet zich voor als een televisie die wel Dolby Digital ondersteunt, waardoor de box een ander audio-signaal kiest.

Wat goed is om te weten is dat dit is geen officiële KPN-oplossing. KPN biedt hiervoor geen ondersteuning, het is echt een workaround voor dit soort setups

6 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 4, 2026

U heeft de Sagemcom DIW7022.

De Toslink (audio fiber) op de DIW7022 gaf altijd alleen PCM (stereo) door.

Als ik het goed heb, tegenwoordig ook Dolby, maar alleen Dolby 5.1

Zie ook deze topic.

Je moet het geluid dus wel op Dolby zetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 4, 2026

Dank voor de reactie joop2011.

DIW7022 klopt. Het probleem is dat het niet uitmaakt welke setting ik gebruik. Okk als ik hem op Dolby zet, blijft het stereo.

Maar misschien is het wel zo dat de instellingen alleen effect hebben op een HDMI aansluiting.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 4, 2026

Zie ook hier.

--------------------------------------------------------------------------------------------------   

S/PDIF output (optische uitgang aanzetten)

Check dit altijd even na een systeemupdate om teleurstelling te voorkomen. Gebruik je de optische uitgang (S/PDIF) om je soundbar of receiver aan te sluiten?

Dan moet je deze output activeren. Dit doe je in de instellingen onder ‘Geluid’ of ‘Beeld & Geluid’, afhankelijk van je firmware versie.

Let op: optisch kan geen ongecomprimeerde HD-audio zoals Dolby TrueHD doorgeven, maar Dolby Digital Plus en standaard Dolby Digital 5.1 werken prima.

------------------------------------------------------------------------------------------------   

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 4, 2026

Heel vervelend, maar dit komt door je projector.

De DIW7022 checkt wat ie via hdmi kan aanbieden. De projector geeft daarmee geen sjoege op met als gevolg dat de Sagemcom zich instelt op stereo. Ook via Toslink. Die kunnen niet apart ingesteld bij dit apparaat. 

Het zou misschien kunnen werken met DDP. Maar ik durf er niet voor garant te staan. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 4, 2026

@joop2011: Andermaal dank. Misschien is het wel leuk om te vermelden dat ik S/PDIF al aan stond en werkte vlak na installatie. Ik hoefde het schuifje niet om te zetten.

@ PeterG: Dat klinkt aannemelijk. Ik was al bang dat het iets dergelijks zou zijn. HDMI versie of dit. DDP wil ook niet. Dank voor de bevestiging.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

We hebben even intern om uitleg gevraagd. Wat PeterG hierboven aangeeft is technisch juist: de TV+ Box kijkt via HDMI wat er mogelijk is. Als je projector geen (of beperkte) audio ondersteunt, schakelt de box daardoor terug naar stereo, ook via Toslink. Een EDID-dongle kan dit inderdaad oplossen. Die doet zich voor als een televisie die wel Dolby Digital ondersteunt, waardoor de box een ander audio-signaal kiest.

Wat goed is om te weten is dat dit is geen officiële KPN-oplossing. KPN biedt hiervoor geen ondersteuning, het is echt een workaround voor dit soort setups