Skip to main content
Vraag

TV+ box heeft moeite met schakelen Stereo naar Dolby geluid

• August 3, 2026
  • 10 reacties
  • 52 keer bekeken

Goedenavond,

Mijn DIW tv box heeft moeite met het schakelen van stereo naar dolby geluid. 

Als ik de tv aanzet en naar kanalen met dolby geluid ga is het goed en heb ik op de achterste speakers, via m’n versterker, geluid.

Ga ik dan naar een kanaal die alleen stereo ondersteund en daarna weer naar een dolby kanaal ga is het geluid niet goed en vallen de achterspeakers zo goed als weg. 

Als ik dan via het kpn menu schakel naar stereo geluid en dan weer naar passtrough, dan is het geluid weer goed/ terug. 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

10 reacties

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 3, 2026

Rechter knop gebruiken uit knop in houden opnieuw opstarten of en even automatisch gebruiken kijken dat het oplos 

• Auteur
  • Topper
  • August 3, 2026

Helaas… net geprobeerd. 

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 3, 2026

Ook het geluid op automatische gezet  ? Want dat kan in sommige gevallen wel oplossen ! passtrough, Is in de meeste gevallen het beste maar sommige geluid systemen hebben daar moeite mee dan kan automatisch soms wel helpen ik herken het probleem  bij mijn staat het op automatische en gaat nu mega goed 

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 4, 2026

Zat even in de tv gids te kijken  toen ik via de gids knop de tv gids wou verlaten kreeg ik zwart scherm weer is keer gaan toch niet menen dat dat gedoe weer terug is los je het 1 op andere probleem haal je weer terug wat dat was een poos geleden ook dat je regelmatig zwart scherm kreeg hoop dat het snel opgelost word ! Is wel vaak je los het 1 op en oude problemen creëren jullie weer ! 

Die oude tv ontvangers van jullie waren veel  stabieler worm lukt dat met deze niet dan vraag ik me af ? 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 4, 2026

Als ik de tv aanzet en naar kanalen met dolby geluid ga is het goed en heb ik op de achterste speakers, via m’n versterker, geluid.
Ga ik dan naar een kanaal die alleen stereo ondersteund en daarna weer naar een dolby kanaal ga is het geluid niet goed en vallen de achterspeakers zo goed als weg. 
Als ik dan via het kpn menu schakel naar stereo geluid en dan weer naar passtrough, dan is het geluid weer goed/ terug. 

Hey ​@StephanL85, is dit iets dat je ervaart sinds je deze update hebt gekregen?

Bij 'Entertainment' geeft Netflix hetzelfde probleem als bij de zoekfunctie. Netflix is niet op de normale manier af te sluiten. Het lukt alleen bij de keuze 'Ondersteuning'.

En dat is dan hetzelfde als wat je eerder al aangaf in je eigen topic, ​@BasT? Als je in je eigen topic nog wat specifieke voorbeelden van series of films zou kunnen geven waarbij je dit hebt, dan kunnen we dit (opnieuw) meenemen.

Ik heb verder de opmerkingen over manieren van schrijven even verborgen, dat is hier off-topic.

• Auteur
  • Topper
  • August 4, 2026

Hey ​@StephanL85, is dit iets dat je ervaart sinds je deze update hebt gekregen?

Bij 'Entertainment' geeft Netflix hetzelfde probleem als bij de zoekfunctie. Netflix is niet op de normale manier af te sluiten. Het lukt alleen bij de keuze 'Ondersteuning'.

En dat is dan hetzelfde als wat je eerder al aangaf in je eigen topic, ​@BasT? Als je in je eigen topic nog wat specifieke voorbeelden van series of films zou kunnen geven waarbij je dit hebt, dan kunnen we dit (opnieuw) meenemen.

Ik heb verder de opmerkingen over manieren van schrijven even verborgen, dat is hier off-topic.

Het is mij eerder niet opgevallen. Het is iets van de laatste week. 

Ik heb de tip van op dolby zetten geprobeerd. Echter duurt het dan erg lang voordat het geluid komt als je wisselt van zender.  

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 4, 2026

Het is mij eerder niet opgevallen. Het is iets van de laatste week. 

Ik heb de tip van op dolby zetten geprobeerd. Echter duurt het dan erg lang voordat het geluid komt als je wisselt van zender.  

Oké dat is hier niet maar wat voor geluid systeem gebruik je als ik mag vragen meschien kan ik je helpen 

• Auteur
  • Topper
  • August 4, 2026

LG tv en een surround receiver. Gaat beide via een HDMI kabel. 

Zodra ik hem van stereo naar dolby zet is het geluid weer terug/ goed. Bij het kpn kastje bedoel ik dan.. 

Bij de LG tv kan ik ook kiezen voor automatisch/ passtrough, maar dan zit er geen verschil in. 

Wellicht is het een kleine bug bij kpn en kunnen ze iets vinden:) 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 4, 2026

@StephanL85, ik heb hier een nieuw topic voor je aangemaakt zoals je ziet. Dan kunnen we verder onderzoeken waar het aan ligt en blijft het in de product update topic overzichtelijk. 

Het topic komt vanzelf aan de beurt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@StephanL85. Ik neem aan dat het de afgelopen dagen niet ineens spontaan is verholpen of gaat het nu beter op de Dolby instelling? Je gebruikt liever de Passthrough instelling waarschijnlijk, dus ik ben wel benieuwd of we het toch kunnen oplossen. 

Zou je eerst kunnen vertellen hoe alles precies is aangesloten. Je noemt dat je een tv en een receiver hebt, maar hoe lopen de kabels? TV+ box → HDMI → TV → HDMI (ARC) → receiver? Klopt dit? Of gebruik je ook optische kabels? 

Zou je ook je profiel kunnen invullen met je achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum? En heb je ook een serienummer van de TV+ box (mag onder Persoonlijke opmerkingen). Dan kunnen we eens kijken of een update het verhelpt.