Skip to main content
Beantwoord

UHD zender blijven hikken. Ik gebruik Frittzbox - Netgear

Hi allemaal,

Ik blijf met het probleem van hikkende UHD zenders zitten (zgn glas HD) 

Config nu:

Fritzbox 7590AX

Switches aangesloten op de Fritzbox: Netgear GS105Ev2 (nieuw)

EenGS105E zit rechtstreeks op de Fritzbox en heeft 2 iptv ontvangers, meerstal 1 aan de andere helemaal uit. 

Op de tweede  GS105E zitten een aantal apparaten en een andere switch boven op zolder (GS108T)

Geen IPMG meldingen in de logging van de Fritzbox.

Op beide switches staat IPMG snooping aan. 

Ik zie dit in Fritzbox als verkeer naar mijn kamer itv kastje:

Inschakelpiek: alles ok verkeer zit op een 4 Mbit/s

Na een paar seconden gaat het verkeer naar een 2.8 Mbit/s en zit de boel te hikken, geluid en beeld. 

(Het is een VIP5202)

Ik vermoed dat dit toch een IPMG snooping probleem is maar hoe dan? 

Ik zou verwachten dat de beide netgear switches die afvangen door de snooping op enable? 

Ja er zitten achter de tweede switch een flink aantal apparaten maar dat zou de snooping toch moeten afvangen? (Op de derde switch achter deze de GS108T ook maar snooping op enable gezet)

Uiteraard laatste firmware in switches en Fritzbox geladen. 

Ik wordt er simpel van, dit moet toch op te lossen zijn?

De kanelen met gewoon HD 1,2 enz werken zonder problemen. 

Snelheid is ruim voldoende (1Gb abo, haal meestal ruim 700 M dus dat is het zeker niet) 

Iemand nog tips, oplossingen? 

Beste antwoord door PeterG

Onder de 1 Mb/s zou je een heel wazig beeld moeten krijgen. En/of heel schokkerig. Dat zou echt geen kijken moeten zijn.

Maar zoals ik al benoemde. Ik ben maanden geleden helemaal weer naar de standaard kanalen geswitchd. Eerst alleen nog sport, natuurprogramma's als Rail away, en Planet Earth, via de HD glas maar zelfs dat niet meer.

Bekijk origineel

11 reacties

• Auteur
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 23 juli 2025

Nou aanvulling:

Maar eens opnieuw de KPN config in de 7590AX gezet want ik zag alleen een call op het netwerk: IGMPv3 Queries naar 224.0.0.1 vanaf de Fritzbox.  

Op het ipadres van mijn itv 5202 geen join, alleen leave op IGMPv2 en dan een vaag adres?  

224.0.0.199 die lijkt niet standaard, misschien iets van KPN?

itv kastje ook volledige firmware/software reset. 

grmbl, de helft van mijn homewizard stekkers weer van de leg 😠 en die kiezen natuurlijk weer niet het juiste AP in de mesh. Met een zooi stekkers eruit en er weer in is dat weer klaar. (ook niet ok, protocol van Homewizard gaat niet goed met MESH om) 

Stukje HW frustratie kwijt hier, ja daar kan de KPN niets mee 😉

Naja alles weer klaar en alles weer in de lucht. 

Vol verwachting: hik/stotter enz niets opgelost.  😭

Het viel mij wel op dat mijn TV standaard naar HDR 4k ga terwijl ik geen 4k abo heb (en kastje) 

In het menu van KPN itv HDR op UIT gezet (staat standaard aan)  UHD wel aan.

Voila alles werkt zonder problemen 😅 

Ik kan dus met HDR aan op de zender 1 enz kijken maar deze moet uit op 661 en hoger. 

(Grappig het beeld met HDR aan op 1 lijkt mooier dan HDR uit op 661)

Iemand van de KPN of hier een idee van de oorzaak?  

Ik neem aan dat HDR ook op 661 aan moet kunnen.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 23 juli 2025

Nog een aanvulling:

Wanneer ik HDR op auto zet, dan blijft zowel op 1 en op 661 HDR uit.

Het ziet er naar uit dat het kastje bij HDR aan een upscaling doet en zelf HDR maakt. 

Dat lijkt dus mis te gaan op 661 en verder. 

Ik laat het wel uit. 

(Ik heb een LG OLED g4 TV die wel goed met HDR omgaat wanneer ik via een streaming app kijk, ook bij HDR op het itv kastje aan gaat de TV naar HDR ik zie de popup voorbij komen)

PeterG
Superuser
  • 64592 reacties
  • 23 juli 2025

Ten eerste. De HD glas zenders 661 - 670 zijn geen UHD maar HD. Ze zijn mooier vanwege de hogere bandbreedte, wat een betere kleurendiepte geeft.

HD glas 1080i h.264 14,2 Mb/s.

Ze hebben geen HDR. Die moet op automatisch en als dat niet in de 5202 zit op uit. 

Ik begrijp dat je HD glas zenders weer goed werken nu?

In het 4k/UHD zenderpakket (apart afneembaar, 692, 693, 694) zitten 2 4k en één UHD zender. Die laatste ESPN UHD, 1080p HEVC HDR. (15 Mb/s)

• Auteur
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 24 juli 2025

Ik heb inderdaad de HDR nu op “uit” gezet, de 5202 heeft inderdaad de “auto” setting daar kan ik hem opzetten eventueel. 

(ter info, na nieuwe software laden staat deze dus default op AAN) niet goed dus.

Ik heb geen apart 4k/UHD pakker bij de KPN, niet echt nodig gezien het aanbod. (meer voor sommige streaming diensten)

Ja het werkt nu wel, maar niet optimaal:

Ik zie eigenlijk geen verschil tussen bv 1 en 661, ook meet ik in de Fritzbox een stream onder de 1 Mb/s en zeker geen 14 Mb/s dat lijkt me dan niet in orde. 

Apart bij aanzetten HDR gaat hij naar gemeten 4 mb/s dan is het beeld goed tot hij na een paar minuten instort naar 3 Mb/s en dan stottert en hikt hij. 

Ik zie geen multicast storm op het netwerk en ook geen andere problemen. Dus deze situatie is erg vreemd.

Daarnaast is het zappen van 661 naar 662 heel erg langzaam, zeker 10 seconden geen beeld.

Bij 1 naar 2 speelt dit niet. 

Het lijkt me dat er nog steeds iets niet ok is dan, maar ik kan de vinger er niet opleggen. 

Ik blijft het ook apart vinden dat de Fritzbox alleen IGMPv3 berichten lijkt te sturen, ik zie geen v2 joins van de 5202 op het netwerk komen, maar misschien moet ik op de GS105 een port klonen en daar wireshark op aansluiten, het kan zijn dat ik deze niet zie vanaf mijn gewone LAN.

Maar het lijkt er toch op de de combi met de Fritzbox niet goed werkt, iig niet voor de HS hoge stream.

Zou ik dat nog goed kunnen krijgen. Ik heb snelheid genoeg dus zonde om niet de betere stream te pakken.

PeterG
Superuser
  • 64592 reacties
  • 24 juli 2025

(ter info, na nieuwe software laden staat deze dus default op AAN) niet goed dus.

Dat is niet helemaal handig inderdaad.

Ik zie eigenlijk geen verschil tussen bv 1 en 661,

Ik ook niet. Ik gebruik al weer enkele maanden 1 e.v.

meet ik in de Fritzbox een stream onder de 1 Mb/s en zeker geen 14 Mb/s dat lijkt me dan niet in orde.

Hier lijkt me wat typwerk verloren. Maar 1 zou 7,2 Mb/s moeten zijn en 661 14,2. Al kan dat ook nog de ‘oude’ waarde 12,5 Mb/s zijn.

Daarnaast is het zappen van 661 naar 662 heel erg langzaam, zeker 10 seconden geen beeld.

Dat zou gewoon 1 à 2 seconde moeten zijn.

Ik blijft het ook apart vinden dat de Fritzbox alleen IGMPv3 berichten lijkt te sturen, ik zie geen v2 joins van de 5202 op het netwerk komen, maar misschien moet ik op de GS105 een port klonen en daar wireshark op aansluiten, het kan zijn dat ik deze niet zie vanaf mijn gewone LAN.

Ik weet alleen de termen IGMP Proxy en IGMP Snooping. Dus hier kan je je verder niet in helpen.

Ik zie eigenlijk geen verschil tussen bv 1 en 661

Tja, als je dat net als ik toch niet ziet…. Ook voordeel van 1 e.v. is dat je dat in de app kunt beheren qua programmeren voor opnemen, opnames kijken e.d. 

661 e.v. is helaas decoder only.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 24 juli 2025
PeterG schreef:

meet ik in de Fritzbox een stream onder de 1 Mb/s en zeker geen 14 Mb/s dat lijkt me dan niet in orde.

Hier lijkt me wat typwerk verloren. Maar 1 zou 7,2 Mb/s moeten zijn en 661 14,2. Al kan dat ook nog de ‘oude’ waarde 12,5 Mb/s zijn.

Nee, zeker geen tik fout:

Hier de meting van mijn Fritzbox, ik heb het itv kastje op volgen dataverkeer staan.

Gisteren vanaf 15:00 software reset en proberen met HDR, je ziet dat er een max is van 3,5 Mbit/s

(hele middag proberen en testen met van alles en nog wat)

‘s avond via de TV netflix gekeken en daarna rond 23:00 nog een kwartier of zo RTL5 in dit geval op de stream 665.

Nauwelijks verkeer, wat is het 0,2 - 0,3 Mbit/s? dan is het veel. 

Of de Fritzbox moet verkeerd meten, maar met een andere meting lijkt het zeker te kloppen:

EDIT:

hmm lijkt inderdaad een probleem in de Fritzbox, bij totaal verkeer staat het wel goed, misschien dat hij de IGMP snooping niet goed berekend:

Dat is wel netjes 14 dat lijkt dus in orde, heb ik alleen dat zappen.

Ik denk dat ik er inderdaad een strik omdoe en maar op de kanelen 1 enz blijf en de 661 en verder vergeet. 

PeterG
Superuser
  • 64592 reacties
  • Antwoord
  • 24 juli 2025

Onder de 1 Mb/s zou je een heel wazig beeld moeten krijgen. En/of heel schokkerig. Dat zou echt geen kijken moeten zijn.

Maar zoals ik al benoemde. Ik ben maanden geleden helemaal weer naar de standaard kanalen geswitchd. Eerst alleen nog sport, natuurprogramma's als Rail away, en Planet Earth, via de HD glas maar zelfs dat niet meer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11

Hoi ​@franky12. Ik zie hier termen, cijfers en grafieken voorbij vliegen waar ik zelf niet zo veel mee kan. Gelukkig kan ​@PeterG daar beter mee overweg en heeft je hopelijk van dienst kunnen zijn. 

Ik lees ook dat je je probleem door het uitzetten van HDR in de VIP5202 hebt kunnen oplossen. Daar ben ik blij om. Heb je het ook nog op AUTO kunnen zetten en treedt dan ook het issue op? 

In ieder geval ben je weer heel wat kennis wijzer geworden geloof ik, dus dat is ook wat waard :) 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 25 juli 2025

Hoi  ​@Arjan van KPN 

Bij Auto treed het issue ook niet op, alleen bij HDR inderdaad. 

Zeker weer wat bij geleerd, het zappen blijft op de 66+ kanalen wel langzaam, maar ik blijf nu maar gewoon op 1 en verder kijken. 

Beeld ziet er ok uit, dus ik neem de tip van ​@PeterG maar over en laat de 66+ kanalen voor wat ze zijn.

Ik zal dat als oplossing selecteren, groet Frank 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6670 reacties
  • 25 juli 2025

@franky12 Wat bij mij heeft geholpen om op de switch de DHCP vast te zetten op de goede range van de fritzbox. Standaard wordt 192.168.0.1 aangehouden als gateway maar ik heb het issue opgelost door 192.168.178.1 als standaard gateway aan te houden. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 26 juli 2025

Apart, zou niet uit moeten maken. 

Maar ok, ik laad op de 7590AX het KPN profiel en dan kan ik deze instellingen niet maken.

(ip range is dan 192.168.2.xxx) (aantal instellingen verdwijnen kwam ik achter)

Dan moet ik KPN profiel verwijderen en geen profiel laden, hoop werk want ik heb al mijn servers/NAS op vaste adressen staan.

Kortom bedankt voor de tip, maar ik laat het maar zo. 

TV werkt en meestal kijk ik streaming en af en toe itv en dan voldoen de gewone kanalen goed.

Reageer