Skip to main content
Vraag

Volume & Mute knop op de KPN afstandsbediening werken niet via bluetooth

• March 16, 2026
  • 7 reacties
  • 47 keer bekeken

De volumeknop, mute op KPN afstandsbediening werken niet met bluetooth, de overige knoppen wél.

Als ik de bovenkant van de afstandsbediening afdek - waar de IR-LED zit - dan werken de overige toetsen wél, maar de volume en mute knoppen niet.

Hoe kan dit verholpen worden ?

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2026

Dit klopt. Die knoppen bedienen rechtstreeks het televisietoestel. Dat kan alleen via infrarood. 

Elk televisietoestel heeft dat. Zelfs als ze zelf een Bluetooth afstandsbediening hebben. 

Het kastje kan gewoon uit het zicht. De tv staat altijd in het zicht. Derhalve is infrarood ook geen probleem. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 16, 2026

Dat de KPN box via bluetooth vanaf de KPN afstandsbediening wordt aangestuurd is mij duidelijk.
Mijn TV is Samsung QE65QN90C met soundbar HW-Q930C, volgens mij Samsung AB bluetooth.
Wat mij verbaast is dat de KPN AB het geluid van de TV ook niet met bluetooth bediend, maar met IR.
Ik twijfel of het technisch mogelijk is om met de KPN AB zowel de TV als de box te bedienen.
Vandaar dat ik deze vraag op dit forum heb gesteld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2026

De Samsung afstandsbediening is inderdaad Bluetooth. Dat is al sinds 2019 zo (bij mijn model).

Veruit de meeste merken bedienen nog met infrarood. Mijn Samsung kan ook volledig met IR, ik heb er ook een IR afstandsbediening bij. Makkelijker met de cijfers onder andere.

Probleem is dat er met maar één apparaat BT gekoppeld kan worden. Het is geen koptelefoon of speaker, die kan met meerdere apparaten gekoppeld.

Hardware in de ab ondersteunt het ook niet bij mijn weten.

Maar het werkt toch??? Ik zie het probleem niet. Het televisietoestel is altijd in het zicht.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 16, 2026

Ik heb het nu helemaal verknald denk ik: de bediening van de box werkt nog steeds, maar nu reageert mijn TV ook via IR niet meer op volume en mute. Ik was een andere weg opgestuurd en kwam op een lijst voor Samsung en moest een 3 cijferig nummer ingeven. Op de regel voor Samsung stonden meerdere getallen van 3 cijfers, die ik allemaal geprobeerd heb. Vervolgens gaf ik het op en wilde terug naar geluid via IR, maar krijg het niet meer werkend. Je het gelijk dat de TV in zicht staat, maar met de AB erop richten is in mijn situatie niet handig, vandaar dat ik het “even” wilde fixen, maar nu al enkele uren zit te tobben. Alvast dank voor hulp.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2026

Ik gebruik op mijn beide Samsungs code 270.

Een domme tv uit 2006 en een slimmerik uit 2019.

MAAR JE KUNT OOK DIT DOEN:

Zet HDMI CEC volledig aan op de kpn box. De drie bovenste instellingen!

Stel bij “afstandsbediening” in ‘bedien volume via onze eigen box'. (zet dan het Samsung volume op ca 50 ofzo)

-- via hdmi cec gaat dan de tv mee aan en uit met de “KPN” knop op de afstandsbediening.
-- het volume wordt uitsluitend op de box geregeld

Dit alles gaat dus via de Bluetooth van de box. En heb je niet te maken met het IR voor de televisie.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 16, 2026

HDMI CEC staat aan, de TV gaat ook aan/uit met de box.
Alleen kan ik het geluid nu niet meer met de L8 AB bedienen.

Geluid moet ik op dit moment met de Samsung AB bedienen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2026

Heb je dit al geprobeerd?

MAAR JE KUNT OOK DIT DOEN:

Zet HDMI CEC volledig aan op de kpn box. De drie bovenste instellingen!

Stel bij “afstandsbediening” in ‘bedien volume via onze eigen box'. (zet dan het Samsung volume op ca 50 ofzo)

-- via hdmi cec gaat dan de tv mee aan en uit met de “KPN” knop op de afstandsbediening.
-- het volume wordt uitsluitend op de box geregeld

Dit alles gaat dus via de Bluetooth van de box. En heb je niet te maken met het IR voor de televisie.