Skip to main content

Volumeknoppen werken niet bij afstemmen afstandsbediening

• January 20, 2026
  • 9 reacties
  • 33 keer bekeken

Zoals vele andere klanten van KPN internet/TV heb ik ook veel last van gebrekkige werking van afstandsbediening. Opeens begon de ellende. Afstandsbediening reageerde helemaal niet,box ging uit allen met stekker uit de muur trekken et cetera.A fijn,met instructies in de hand dacht ik het probleem op te lossen. Op een gegeven moment was ik zover dat alles weer werkte behalve beroemde volume knopjes;wat ik ook maar deed hielp niet. Een cijferige code voor mijn Sony(3),dan 3 cijferige(340),geen vooruitgang. Ik wist niet wie is eigenlijk de bosdoener,afstandsbediening of box zelf. Voor de zekerheid heb ik als ultieme pijnstiller spul naar jaar null(fabrieksinstelling) met blauw en rood knopjes gezet. Met 'brute force' (paperclip methode) heb ik box gereset.Alles bij elkaar de hele dag maar frustraties collecteren,Wifi en de berg applicaties en wachtwoorden op TV opnieuw gezet,maar volume knopjes zeiden,doe maar zelf. Nu ben ik redelijk zat daarvan. Het beste zou zijn nieuwe box en nieuwe afstandsbediening,zo blijft ik echt twijfelen waar zit het probleem. Anders,gelukkig kan ik TV+ applicatie gebruiken,dat doe ik op tweede (slaapkamer Sharp TV).

9 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Micha2109 . Welkom hier.

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Begrijpelijk dat dit behoorlijk frustrerend is geweest.

Wat we vaker zien, is dat het signaal van de afstandsbediening niet direct goed wordt herkend door de TV of de TV Box. In veel gevallen is het een kwestie van het opnieuw afstellen of koppelen, waarna de hoofdfuncties zoals volume en aan uit gewoon weer behoren te werken. Het betekent dus niet meteen dat de afstandsbediening of de TV Box defect is.

Via deze pagina leggen we stap voor stap uit hoe je de afstandsbediening opnieuw kunt instellen en waar je op kunt letten bij dit soort problemen:

Fijn om te horen dat je in ieder geval tijdelijk gebruik kunt maken van de TV+ app, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling als vaste oplossing. Hopelijk helpt het opnieuw afstellen om alles weer goed werkend te krijgen.

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2026

tnx voor info,diverse dingen had ik al eerder geprobeerd .Nu heb ik dus doek in de ring gegooid,wat ik ook maar doe levert problemen. Op een gegeven moment had ik wel geluid maar dan werkte uit knop voor TV niet. Box ging wel uit,tv sprong naar HDMI ARC in plaats tv uit. CEC nagekeken,instelling gewijzigd dat box geen wijziging van input bron mag doen,toen bleef alles hangen. Opnieuw reset van de hele batterij,ik blijf aan de gang dus.A fijn,soundbar van Sony terug naar fabrieksinstellingen,dat hielp niet. Einde oefening. Nu heb ik geluid,uitzetten werkt nu ook,maar soundbar is naar slaapkamer waar hij vlekkeloos werkt want gekoppeld aan Sony met KPN box...mors dood.

Ik ben redelijk goed in deze dingen nog uit mijn tijd in informatica,dat is als alles goed gaat amper 10 minuten werk,maar als het misgaat en je weet niet waar je moet zoeken om 3 apparaten(TV,soundbar,KPN box) netjes laat werken,dan is beter mee stoppen. Jammer,maar het is niet anders. Met esperia had ik geen problemen,hiermee wel.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

soundbar van Sony

Omdat je die niet eerder genoemd had, denk ik dat je dit niet wilt, maar voor de zekerheid:

Als je het geluid van een soundbar via infrarood direct op dat apparaat kunt en wilt regelen (als dat dus niet via de televisie loopt), zie dan kpn.com/hc. (En Afstandsbediening afstemmen op de geluidsinstallatie in de Kennisbank, wat je ná afstemmen op de televisie doet.)

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2026

bedankt,ik zal even kijken morgen of dat werkt…..wordt vervolgt.weet je toevallig,boven links op AB(TV) zijn twee indicatoren,midden een. wat betekenen deze 2??? overigens,ik blijf maat twijfelen,aan alles bij deze incident. Heb Sony soundbar verplaatst naar slaapkamer waar ik ook TV+ kijk zonder box.,aangesloten aan Sharp TV en hij werkt perfect….ra,ra.4 keer heb ik tot nu toe alles kompleet naar fabrieksinstellingen gebracht en ellende blijft..dan maar volume,dan maar niet uitgaan,dan maar blijven hangen,etc etc.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

boven links op AB(TV) zijn twee indicatoren,midden een. wat betekenen deze 2???

Zie Het lampje op de TV+ afstandsbediening in de Kennisbank. Voor volume moet dat dus rood branden.

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2026

Arjan,ik heb dat diverse keren doorgelezen,maar antwoord heb ik niet gevonden.Naast knop TV(aan/uit) zijn 2 indicatoren(lampjes),Betekenis van kleuren is helder en ik begrijp dat best. Maar,mijn vraag is,wat is het verschil tussen deze lampjes.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Je afstandsbediening heeft een infraroodzendertje om met onzichtbaar infraroodlicht opdrachten te sturen naar andere apparaten dan je TV+ Box. Als je een knopje indrukt en het rode lampje brandt, dan wordt dat systeem gebruikt, dus bijvoorbeeld om het volume op je televisie te regelen.

Als het groene lampje brandt, dan wordt de opdracht via bluetooth radiosignalen naar de TV+ Box gestuurd, bijvoorbeeld om een andere zender te kiezen.

De uitleg in de Kennisbank is eigenlijk fout. Er staat “Het lampje op de afstandsbediening kan 3 kleuren hebben”. Maar er zijn gewoon drie verschillende lampjes. En ieder lampje kan dus maar één kleur hebben.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 23, 2026

En dit lees ik ook niet. Ik neem aan dat je als eerste stap nieuwe AAA batterijen in de afstandsbediening hebt gedaan. 

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2026

Peter,dat is start positie.. Indiicator(lampje)  op AB met geen of lege batterijen kan niet oplichten.

Arjan,tnx dit is wat duidelijker,misschien tijd om onduidelijkheid/verwarring op Kennisbank voorzien van corrigendum.