Skip to main content

Het lukt me niet om met de KPN afstandsbediening (T4HU2115) het geluid van onze nieuwe LG OLED 48C4 TV te regelen. Ik heb de bekende koppelmethodes met TV-codes geprobeerd, dus methode met de standaard code 2 voor LG en de methode met de 3-cijfer codes, maar geen geluidsregeling. Ik kan wel de TV uitschakelen met de KPN ab.

We gebruiken overigens KPN TV+ met een DIW7022 ontvanger.

Is dit een bekend probleem met de nieuwe C4 serie van LG en is er een oplossing?

Het volgende is geen antwoord op je eigenlijke vraag, maar een mogelijke workaround als niks anders lukt.

Laat de TV+ Box het volume regelen:

  1. Zet je televisie eenmalig hard met de afstandsbediening van de televisie.
  2. Zet in de TV+ Box de optie “Bedien je tv met de KPN afstandsbediening” op “uit” (zie “Afstandsbediening afstemmen op de tv” in de Kennisbank).

Daarna zie je een groen lampje branden als je het volume regelt met de KPN afstandsbediening (ofwel: bluetooth naar de TV+ Box, in plaats van een rood lampje voor infrarood naar je televisie). En zie je ook een volumeregeling in beeld van Android TV, in plaats van je televisie.

Helaas kun je dan je televisie ook niet meer aan/uit zetten met de KPN afstandsbediening. Daarom ook:

  1. Zet HDMI CEC aan in de beeldinstellingen van de TV+ Box (in ieder geval “Automatisch starten”), en in je televisie (bij LG heet dat “Simplink”; staat misschien al aan).

Daarna gaat je televisie hopelijk ook aan/uit, en naar de juiste HDMI-ingang, zodra je de TV+ Box aan/uit zet. (Dat laatste kan trouwens ook handig zijn als je wél de juiste code voor je televisie vindt.)


Beste Arjan,

Dank voor de reactie en de voorgestelde workaround.

Ik had jouw workaround al eerder geprobeerd, maar helaas werkte die niet voor mijn TV. 

Intussen heb ik een soundbar via een optische kabel aangesloten op de televisie. Met de KPN ab kan ik de soundbar prima bedienen. Daarmee is het probleem niet echt opgelost, maar kan ik wel geluid en beeld regelen met de KPN ab.


Ik had jouw workaround al eerder geprobeerd, maar helaas werkte die niet voor mijn TV.

Voor toekomstige lezers: wat werkte er dan niet? De volumeregeling moet hoe dan ook gewerkt hebben, want dat is met “uit” compleet onafhankelijk van het type televisie. Wel een (kleine) kans op problemen met lip sync. Of kon je de televisie niet aan/uit zetten via HDMI CEC?


In mijn geval was er geen enkele reactie op het geluidsvolume van de TV. Er was ook geen OSD als indicatie van verandering van het geluidsvolume.


Reageer