Ik lees hier vaak dat multicast met de TV+ Box problemen heeft als er een switch tussen modem en TV+ Box zit, maar die switch geen IGMP snooping ondersteunt.
Als ik het goed begrijp, dan stuurt een switch zonder IGMP snooping de multicast-stream naar alle aangesloten apparatuur. En dan krijgt de TV+ Box ook de data. Andere apparaten hebben het dan wel druk met negeren van data waar ze niet om gevraagd hebben, maar daar heeft de TV+ Box toch geen last van? Tenzij er meerdere TV+ Boxes tegelijk aanstaan, aangesloten op dezelfde switch, en met verschillende streams. Is dát misschien het issue?
In de kennisbank lees ik:
De switch en IGMP snooping
Als de tv-ontvanger dan aangeeft dat hij het tv signaal wil hebben, wordt dit door de Experia Box naar de switch verzonden. De switch verdeelt dat signaal vervolgens over alle poorten die hij heeft. Dit kan er voor zorgen dat het signaal van mindere kwaliteit wordt op de ontvanger waardoor er storing kan optreden.
Maar! Als de switch IGMP snooping ondersteunt, dan kan deze switch het communicatieprotocol van de Experia Box begrijpen. En zal dan het tv signaal alleen doorsturen naar de poort waar een tv ontvanger op zit. Wat de kwaliteit van het signaal ten goede komt.
Ik zou denken dat “verdeelt het signaal … over” eigenlijk “stuurt het signaal … naar” moet zijn. Maar blijkbaar heb ik dat fout, en is er ergens verlies?