Skip to main content
Beantwoord

Waarom worden de radiozenders niet in multicast doorgegeven?

• 22 juli 2025
  • 9 reacties
  • 149 keer bekeken

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+7

Hallo KPN,

Waarom kunnen de radiozenders niet in multicast doorgegeven? 

Want heel veel radiozenders + 50 stingray radio zenders worden nu in Unicast doorgegeven. 

Want Multicast bespaart veel bandbreedte voor KPN TV platform. 

Beste antwoord door PeterG

Met een bandbreedte van 384 Kb/s en voor Stingray 256 Kb/s hebben de radio zenders geen impact in het huidige netwerk. Verder is het gebruik van radio héél divers en zullen er per “multicast regio” relatief weinig ontvangers op dezelfde zender staan. 

Ter vergelijk. De tv zenders zijn 7,2 Mb/s of 14,2 Mb/s. Dat scheelt wel wat. Op de glasvezelnetten is nu zó veel ruimte, dat ook bij TV niet meer alle zenders in multicast zijn bij TV+.

Veel mensen luisteren radio via apps en dergelijke. Ook daar is geen multicast natuurlijk.

Bekijk origineel

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11479 reacties
  • 22 juli 2025

Beste ​@Frans123 persoonlijk denk ik dat radio te weinig bandbreedte inneemt en dat er dus van weinig tot geen besparing sprake is bij de overgang naar multicast.

Ik denk ook niet dat de kwaliteit van het geluid beter wordt.

@PeterG weet hier veel van en kan het je misschien nog beter uitleggen.

Ik heb hem even ingeseind.

Wacht s.v.p. zijn reactie even af.

PeterG
Superuser
  • 65579 reacties
  • Antwoord
  • 22 juli 2025

Met een bandbreedte van 384 Kb/s en voor Stingray 256 Kb/s hebben de radio zenders geen impact in het huidige netwerk. Verder is het gebruik van radio héél divers en zullen er per “multicast regio” relatief weinig ontvangers op dezelfde zender staan. 

Ter vergelijk. De tv zenders zijn 7,2 Mb/s of 14,2 Mb/s. Dat scheelt wel wat. Op de glasvezelnetten is nu zó veel ruimte, dat ook bij TV niet meer alle zenders in multicast zijn bij TV+.

Veel mensen luisteren radio via apps en dergelijke. Ook daar is geen multicast natuurlijk.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14101 reacties
  • 23 juli 2025

Helemaal met je eens ​@PeterG 

Ook wij luisteren via een app tegenwoordig en casten het (dus via WIFI) naar een JBL Charge 5 WIFI speaker. (meestal staat hij op KINK).

Wat betreft tv zenders, ik vind dat ze allemaal in de hoogst mogelijke kwaliteit moeten en daarom dus ook in Multicast. 

Geld ook voor opgenomen programma's.😉

@JanD 

Even off topic.

Gefeliciteerd met je 10.000 ste topic/melding/reactie.

PeterG
Superuser
  • 65579 reacties
  • 23 juli 2025

NB 

Deze vraag staat onder Streaming maar hoort mijns inziens thuis onder KPN TV in het community forum. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Bedankt voor je uitleg, ​@PeterG! En ik ben met je eens dat deze thuis hoort in KPN TV. Ik heb het board aangepast.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 724 reacties
  • 24 juli 2025

Ik gebruik nu ook steeds meer een app voor de radiozenders. Vanwege het betere geluid en meer radiozenders beschikbaar. 

Niet alle radiozenders zijn in unicast. Hier wordt de lokale radiozender nog in multicast doorgegeven en in unicast is deze zender niet eens aanwezig. Daar loopt ook al een topic voor waar die vraag wordt gesteld en navraag voor wordt gedaan.

Ik weet niet of dat dit voor alle lokale radiozenders geldt dat ze alleen in multicast worden doorgegeven.

En ook 1 klein nadeeltje van unicast is dat de vertraging 5 a 8 seconden meer is.

PeterG
Superuser
  • 65579 reacties
  • 24 juli 2025

Hee, verhip.

Hier Haarlem 105 

Radio kanaal ook in multicast. En schakel je naar unicast dan ontbreekt ie ook volledig. 

Getest tv kanaal is er in multicast en unicast. De stream is bij beide instellingen unicast. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 724 reacties
  • 25 juli 2025
PeterG schreef:

Hee, verhip.

Hier Haarlem 105 

Radio kanaal ook in multicast. En schakel je naar unicast dan ontbreekt ie ook volledig. 

Getest tv kanaal is er in multicast en unicast. De stream is bij beide instellingen unicast. 

Dan zou het maar zo kunnen zijn dat KPN vergeet deze lokale radiozenders ook beschikbaar te maken bij unicast instelling. Dit heeft dus nadelen voor degene die de box niet op multicast kunnen zetten.

Ik heb hier zelf ook een topic over lopen waar ik ook aangeef dat de lokale radiozender niet aanwezig is. Daar moet nog antwoord op komen.

PeterG
Superuser
  • 65579 reacties
  • 25 juli 2025

Ik denk dat men veelal met een portable via FM en DAB+ naar lokaal luistert. En via de internet-stream die aanwezig is op de website van élke lokale omroep. Want ik heb nog geen klachten gezien dat men 'm niet had (door unicast dus).

Op persoonlijk noot.

k ben zelf 23 jaar actief geweest bij een lokale omroep. Nu opgeheven.

Heb daar wel naar geluisterd. Maar het blijft toch hobbymatig radiootje (en televisietje bij H105) spelen. Niet echt boeiend. Heb sinds 2013 ook niet meer naar de vervangende omroep H105 geluisterd of gekeken. Presentatoren vaak toch ook wel tenenkrommend. Qua Nederlandse taal ook vaak.

Ondanks zelf lokaal radio gemaakt te hebben heb ik de interesse van het ‘publiek’ nooit begrepen. Bij ons vond ik ook de meeste programma's (en presentatoren) tenenkrommend.

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic