Skip to main content
Vraag

Wat te doen met een in april aflopen Thuis abonnement van XS4ALL?

• January 10, 2026
  • 26 reacties
  • 247 keer bekeken

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Op het moment heb ik XS4ALL 50 mb download en upload via glasvezel. 

Ik zie dat mijn abonnement op 14 april 2026 afloopt. 

Wat is nu verstandig met het verlengen? Ik heb een fritzbox modem die me prima bevalt. Die wil ik blijven houden. Ik neem aan dat ik zelf er 1 moet kopen. Welke zou dat dan zijn? 

Wat betreft tv heb 1 nu kastje waar ik mee opneem en kan terug kijken. 

Is de tv+ ontvanger nu een goede keuze of zitten hier nog bugs in? 

26 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 10, 2026

Ik zou niet verlengen. Met verlengen houdt je dit abonnement voor nog 2 jaar met hooguit een paar tientjes korting de eerste maanden. 

Je kunt beter vernieuwen naar het huidige kpn abonnement. Daarbij zit ook de nieuwe tv box TV+,  DIW7022. Voor velen is daarin een nadeel dat er geen verticale gids is. Zelf zou ik niet meer terug willen naar een Arris ontvanger. 

Bij een kpn abonnement kun je extra een Fritzbox huren. Zelf een modem kopen kan ook. Met TV van kpn is die keuze beperkt. Veel modems ondersteunen IGMP Snooping voor IPTV niet. Waarschijnlijk kun je je huidige Fritzbox houden. 

De huidige propositie met internet als basis. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Ik ben sinds een jaar overgestapt van XS4ALL naar KPN.

KPN deed me een leuke aanbieding, en ja, je bent een Ollander of niet 😉.
De Fritz!box bleef gewoon, omdat XS4ALL KPN is.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Midden december 2025 ben ik ook “overgestapt” naar de KPN, dus vernieuwd. Indien je verlengt krijg je wellicht een paar maanden korting en “blijf” je bij XS. 

De “overstap” verliep zeer soepel, ik kan je het aanraden. Je behoud zelfs je IP adres. 

Ik heb gekozen voor geen FritzBox via KPN, maar een van mij zelf, geen modem maar een router de FB4050. 

Ik log voor de mail nog steeds via de XS kanalen, werkt uitstekend.

Succes!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Maar heb je wel 1 GB/s datasnelheid nodig? € 52,50 per maand.

Meestal is 100/100 ruim voldoende € 42,50 per maand.😉

En als je internet, tv en mobiel via KPN hebt, heb je het pluspakket en opname pakket gratis.

Plus een streamingdienst naar keuze (combivoordeel)

Voor de meeste mensen is 300 uur opnemen voldoende.

Voor 1000 uur betaal je inderdaad € 1,-- extra per maand.

Elke opname blijft maar 1 jaar beschikbaar.

Dus ​@satshow kijk goed wat je echt nodig hebt.

Zie ook schema van ​@PeterG 😉

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Als je de kans hebt, dan zou ik de TV+ Box gewoon eerst in een KPN winkel of bij anderen proberen.

Trouwens: als je overstapt van XS4ALL naar KPN, dan kun je eventuele XS4ALL e-mailadressen blijven gebruiken. (Maar volgens mij geen nieuwe meer aanmaken.) Je gaat wel betalen voor je eventuele “gratis” Spotify maar dat scheelt uiteindelijk niks, als je het wilt behouden. En je eventuele “gratis” data-sim ben je ook kwijt.

Bij een kpn abonnement kun je extra een Fritzbox huren.

De Fritz!box bleef gewoon, omdat XS4ALL KPN is.

Ik ken (inderdaad) alleen voorbeelden van overstappers die de FRITZ!Box konden houden door extra te betalen. En dat niet gedaan hebben, en de FRITZ!Box wel degelijk terug moesten sturen, en een KPN modem kregen. Wat voor verreweg de meesten trouwens helemaal prima is, zou ik denken.

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

Wat betreft de email maakt het mij niet uit, heb een eigen domein via proton mail lopen. Werkt prima. 

In mijn abonnement zit geen gratis Spotify, ben alleen de gratis data sim kwijt, maar gebuik deze niet. 

Op het moment heb ik achter de fritzbox een eigen router staan, die al het internet verkeer regelt. Dat zou ik blijvend willen houden. Dat is dus mijn belangrijkste punt. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Trouwens: als je overstapt van XS4ALL naar KPN, dan kun je eventuele XS4ALL e-mailadressen blijven gebruiken. (Maar volgens mij geen nieuwe meer aanmaken.)

Ik ken (inderdaad) alleen voorbeelden van overstappers die de FRITZ!Box konden houden door extra te betalen. En dat niet gedaan hebben, en de FRITZ!Box wel degelijk terug moesten sturen, en een KPN modem kregen. 

V.w.b. email adressen klopt dat: Gebruiken kan, zowel uitgaand als inkomend, verwijderen kan ook, wijzigen en nieuwe aanmaken NIET.

Ook ik heb mijn good old FB7590 moeten terugsturen. Zelf een 4050 gekocht. Werkt als een zonnetje!

• January 10, 2026

Trouwens: als je overstapt van XS4ALL naar KPN, dan kun je eventuele XS4ALL e-mailadressen blijven gebruiken. (Maar volgens mij geen nieuwe meer aanmaken.)

Jawel hoor. Zelfs ik kan XS4ALL emailadressen maken. En ik heb nooit een XS4ALL abonnement gehad.

Leuk hé? 😊

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

@Marlon92 Excuses, je hebt helemaal gelijk! Standaard staat ….@kpnmail.nl ingevuld, dit kan overschreven worden. Tja, je bent nooit te oud om dingen te ontdekken…🤣

Forum|alt.badge.img+3

Ik zou WEL verlengen en bij XS4all blijven!

Wij komen ook van XS4all af, met Fritzbox, en hebben vanaf dag 1 spijt als haren op onze hoofden. Wat een onstabiel systeem!

We kunnen/mogen helaas niet terug naar de 5202. Als dit zou mogen zouden we dat gelijk doen, wat een drama dat tv+!

Laat je niet verleiden dat het goedkoper is. Wij hadden die 2,50 per maand liever niet bespaard achteraf.

@satshow kijk eens op mijn posts of stuur me een priveberichtje. Dan zal ik je een haarfijn uitleggen wat voor problemen wij hebben. Spoiler alert, dat zijn er meer dan 2....)

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Ik heb mijn XS4ALL abonnement ruim een jaar geleden bewust met 2 jaar verlengd omdat ik geen zin had in het avontuur met TV+. De Arris voldoet nog prima aan mijn tv-kijk wensen en is -in mijn ervaring- behoorlijk storingsvrij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 10, 2026

En ik zou, nu na 3 jaar TV+, niet meer terug willen. Nu bij mijn moeder met een VIP5202. Wat reageert dat ding traag als je de DIW7022 gewend bent. Maar goed ieder z'n meug. Op zich jammer dat terug naar iTV niet kan. 

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

Ik kan me herinneren dat 2 jaar geleden de tv+ box problemen opleverde, blijkbaar is dat nog het geval. 

Overigens ik maak geen gebruik van het streamen, dat doe ik via mijn LG Oled tv.

• January 11, 2026

Overigens ik maak geen gebruik van het streamen, dat doe ik via mijn LG Oled tv.

Op die tv kan je dacht ik ook de TV app van KPN installeren. Heb je dat wel eens geprobeerd? Hoe bevalt die app?

Forum|alt.badge.img+3

Hebben we ook geprobeerd maar dat is niet de tv+ app maar iTV. Dat is dus heel wat anders.

Bovendien gaat dit iets anders en veel trager dan met de 5202 of de 7022.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Hebben we ook geprobeerd maar dat is niet de tv+ app maar iTV. Dat is dus heel wat anders.

Beste ​@Martijn en Lies Als het bij jouw niet goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook niet goed werkt.

En zoals in een andere topic al aangegeven, verwacht ik (en anderen) dat de update naar Android TV versie 14 een hele grote stap vooruit is.

Jij hebt ook de Fritzbox als modem / router.

Ik lees vaker vreemde dingen op dit forum met de Fritzbox.

In theorie zou het wel goed moeten kunnen werken.

Maar daar kunnen we dat kunnen we dan beter in een andere topic bespreken. (toch?)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Ik kan me herinneren dat 2 jaar geleden de tv+ box problemen opleverde, blijkbaar is dat nog het geval. 

Bij ons werkt hij, gelukkig, aardig goed en t.o.v. van een paar jaar geleden hebben de vele updates goed werk gedaan.

Zoals ik hiervoor al schreef, hopen we dat KPN snel de update naar Android tv versie 14 erop zet.

Maar ook al werkt het bij ons goed, wil dat niet zeggen dat hij bij een ander ook goed werkt.

Zo wie zo is het een totaal ander menu.

Het is een Android tv mediabox.

Sagemcom DIW7022 (Frans fabricaat) 

• January 11, 2026

Nou en? Wat maakt dat uit? Het doel is tv kijken toch? Als dat maar werkt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Het tv gebeuren is hetzelfde in de i-TV app op Samsung, LG, Loewe als de TV+ app op Android-TV en Google-TV. ​@Martijn en Lies .

Maar we dwalen af van de vraag van satshow. 

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2026

Ik denk eraan om voorlopig alles bij het oude te houden, gezien de problemen bij sommige mensen. 

En dan bekijken hoe de stand van zaken is op het moment dat ik weer kan verlengen. 

Weet niet of ik 1 of 2 jaar ga verlengen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Ik zou het dan door laten lopen zonder verlengen. Want dan kun je na 14 april op elk moment wijzigen naar de nieuwe propositie. En anders blokkeer je dat weer voor jezelf. 

Een abonnement loopt ook door zonder verlengen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Ik denk eraan om voorlopig alles bij het oude te houden, gezien de problemen bij sommige mensen. 

En dan bekijken hoe de stand van zaken is op het moment dat ik weer kan verlengen. 

Weet niet of ik 1 of 2 jaar ga verlengen. 

Helemaal eens met ​@PeterG 

Als je niet verlengt, loopt het abonnement gewoon door en kan je het maandelijks opzeggen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 11, 2026

Bij vernieuwen naar de huidige propositie is er dan zelfs geen opzegtermijn van 1 maand. ​@joop2011 .

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Bij vernieuwen naar de huidige propositie is er dan zelfs geen opzegtermijn van 1 maand. ​@joop2011 .

Wat bedoel je?

Kan je dan dagelijks opzeggen? 

Forum|alt.badge.img+3

Beste ​@Martijn en Lies Als het bij jouw niet goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook niet goed werkt.

En zoals in een andere topic al aangegeven, verwacht ik (en anderen) dat de update naar Android TV versie 14 een hele grote stap vooruit is.

Jij hebt ook de Fritzbox als modem / router.

Ik lees vaker vreemde dingen op dit forum met de Fritzbox.

In theorie zou het wel goed moeten kunnen werken.

Maar daar kunnen we dat kunnen we dan beter in een andere topic bespreken. (toch?)

Gaan we weer ​@joop2011, maar het omgekeerde is eveneens waar. En zeker als ​@satshow  van XS4all af komt, net als wij, wil ik hem zeker wijzen op de problemen die wij hebben.

Hadden wij daar ook maar van te voren meer naar gekeken voordat we overetapte. Dan was ik nu niet zo actief geweest op dit forum en had ik mijn tijd wel ergens anders aan aan besteed.