Skip to main content

We vervangen verouderde tv-ontvangers

• May 16, 2026
  • 14 reacties
  • 197 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Heb je een e-mail ontvangen over het vervangen van je tv-ontvanger? Dat kan kloppen: we vervangen in stappen verouderde tv-ontvangers. Je leest er hier alles over.

Inhoud

Waarom vervangen we verouderde tv-ontvangers?

We vervangen in groepjes een aantal oude tv-ontvangers. Zo zorgen we dat we je ook in de toekomst de beste en meest stabiele kijkervaring kunnen bieden! Sommige klanten ontvangen hierover automatisch bericht van ons en krijgen een vervangende tv-ontvanger toegestuurd.

We vervangen niet alle tv-ontvangers tegelijk. Dat doen we in delen en we sturen deze klanten een mail met meer informatie, als de tv-ontvanger moet worden vervangen.

Zelf een omruiling aanvragen is niet nodig, je kan daarom zelf geen nieuwe aanvragen. We benaderen jou als het nodig is!

Wat moet ik doen als ik een nieuwe tv-ontvanger krijg?

Je krijgt een nieuwe tv-ontvanger, Ultra HDMI-kabel en afstandsbediening van ons. Die sturen we je toe. Je hoeft 'm alleen even aan te sluiten en je afstandsbediening in te stellen.

Sluit je nieuwe tv-ontvanger aan

Dat is zo gedaan met deze stappen:

1. Haal alle kabels los. Haal ook je oude stekker uit het stopcontact.  
  2. Gebruik de Ultra HDMI-kabel uit de doos om je tv aan te sluiten. Dit voorkomt storingen. 
  3. Stop de nieuwe stekker van je nieuwe tv-ontvanger in het stopcontact en sluit de netwerkkabel weer aan. 
  4. Druk de aan-/uitknop in. Na ongeveer 30 minuten werkt alles weer.

Je hoeft je abonnementsnummer en pincode niet in te voeren. 

Moet dit wel? Je vindt ze dan in MijnKPN. Ga naar ‘Producten’, dan naar ‘TV’ en bovenin vind je vervolgens TV pincode.

Stel je nieuwe afstandsbediening in

Je leest hier precies hoe je je nieuwe afstandsbediening aan je televisie koppelt. Zo zorg je ervoor dat je jouw televisie kunt bedienen met je nieuwe afstandsbediening, zoals het regelen van het volume.

Stuur je oude tv-ontvanger naar ons terug

Stuur je oude tv-ontvanger naar ons terug. Stop je oude tv-ontvanger in de doos van je nieuwe tv-ontvanger. Plak het meegeleverde retourlabel over het oude label. Lever ’m in bij een PostNL pakketpunt in jouw buurt.

Je vindt al deze informatie ook op onze site: Omruilen tv-ontvanger | KPN.

Om welke tv-ontvangers gaat het?

Het gaat om deze tv-ontvangers:

Veelgestelde vragen

Ik heb geen mail ontvangen, wat dan?

Geen zorgen, als we jou geen mail hebben gestuurd over jouw tv-ontvanger, dan kan je de huidige gewoon blijven gebruiken. Pas als je tv-ontvanger vervangen moet worden, sturen we je hierover een mail.

Krijg ik bericht over wanneer ik de nieuwe tv-ontvanger krijg?

Ja. Je krijgt een e-mail van PostNL op het e-mailadres dat bij ons bekend is. In deze mail zie je wanneer je de nieuwe tv-ontvanger ongeveer kan verwachten.

Kan ik de bezorgdatum van het pakket met mijn nieuwe tv-ontvanger veranderen?

Ja, dat kan. Je krijgt van PostNL een e-mail zodra we je nieuwe tv-ontvanger hebben verstuurd. In die mail staat een Track & Trace-link. Via deze link, of in de PostNL app, regel je zelf het bezorgmoment of kies je voor een pakketpunt.

Ik kon mijn nieuwe tv-ontvanger niet op tijd ophalen bij het pakketpunt. Wat nu?

Is de tv-ontvanger door PostNL inmiddels weer naar ons teruggestuurd? Dat kan gebeuren. Geen zorgen. We sturen je later dit jaar vanzelf weer een nieuwe tv-ontvanger toe.

Wat gebeurt er als ik de nieuwe tv-ontvanger niet aansluit?

Als je de nieuwe tv-ontvanger niet aansluit en de oude blijft gebruiken, zul je merken dat apps zoals Netflix het straks niet meer doen. Om je een goede en prettige kijkervaring te blijven bieden, is 't belangrijk dat je de nieuwe tv-ontvanger aansluit als we jou deze toesturen.

Waar vind ik mijn abonnementsnummer en pincode?

Hier lees je meer over je abonnementsnummer en pincode.

Moet ik mijn HDMI kabel ook vervangen?

Voor de beste kwaliteit gebruik je de meegeleverde Ultra HDMI kabel uit de doos. Is de kabel te kort? Koop dan zelf een langere Ultra HDMI-kabel bij je favoriete webshop of bij een elektronica speciaalzaak.

Moet ik mijn oude tv-ontvanger terugsturen?

Je mag je oude tv-ontvanger kosteloos naar ons terugsturen, maar dat is niet verplicht. Stop de oude tv-ontvanger in de doos van je nieuwe tv-ontvanger. Haal het oude verzendlabel van de doos of zorg dat het niet meer leesbaar is. Schrijf daarna ons antwoordnummer op de doos en breng het pakket naar een PostNL pakketpunt.

KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan den Rijn

Je mag je oude tv-ontvanger ook inleveren bij de milieustraat of bij een KPN Winkel.

Wat gebeurt er met mijn opnames?

Geen zorgen, we hebben je opnames veilig voor je bewaard. Met de nieuwe tv-ontvanger kijk je dus je opnames gewoon weer terug.

Wat doe ik met mijn afstandsbediening?

We adviseren je om de nieuwe afstandsbediening te gaan gebruiken.

Je kan met de nieuwe afstandsbediening je tv-ontvanger ook bedienen als deze uit het zicht staat, zoals in een tv-meubel. Je kan je oude afstandsbediening ook als reserve bewaren. Deze hoef je niet terug te sturen.

Het lukt niet om mijn nieuwe tv-ontvanger aan te sluiten

Het vervangen van de tv-ontvanger is heel gemakkelijk en zo gepiept. Kom je er niet uit? Bekijk de installatiehulp op onze site.

Lukt het daarmee ook niet: Maak dan een terugbelafspraak, dan belt onze klantenservice je terug om je verder te helpen.

Ik heb geen nieuwe tv-ontvanger gehad, ik wil wel graag een nieuwe. Kan dat?

Nee. We kunnen niet alle tv-ontvangers in 1 keer vervangen. Je krijgt vanzelf een nieuwe tv-ontvanger van ons. De klantenservice kan je hier niet bij helpen en kan geen nieuwe tv-ontvanger opsturen. We benaderen jou zo gauw het nodig is!

14 reacties

JanD
Superuser
  • May 16, 2026

Welke tv ontvanger krijgen bestaande klante nu, de 5202 of de 7022?

Dat lees ik niet zo gauw terug.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

De oudere tv-ontvangers worden vervangen voor de VIP5202. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Dus gaat KPN in nabije toekomst over op H.265 codec? De ontvangers zonder H.265-ondersteuning worden ja omgeruild

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Kleine verbetering:

Krijg ik bericht over wanneer ik de nieuwe tv-ontvanger krijg?

Ja. Je krijgt een e-mail van PostNL op het e-mailadres dat bij ons bekend is. In deze mail zie je wanneer je de nieuwe modem ongeveer kan verwachten.

Modem kan verwarring scheppen. Dit moet natuurlijk tv-ontvanger zijn. 

Over het retourneren van de oude ontvanger: 

Stuur je oude tv-ontvanger naar ons terug

Stuur je oude tv-ontvanger naar ons terug. Stop je oude tv-ontvanger in de doos van je nieuwe tv-ontvanger. Plak het meegeleverde retourlabel over het oude label. Lever ’m in bij een PostNL pakketpunt in jouw buurt.

Moet ik mijn oude tv-ontvanger terugsturen?

Je mag je oude tv-ontvanger kosteloos naar ons terugsturen, maar dat is niet verplicht. Stop de oude tv-ontvanger in de doos van je nieuwe tv-ontvanger. Haal het oude verzendlabel van de doos of zorg dat het niet meer leesbaar is. Schrijf daarna ons antwoordnummer op de doos en breng het pakket naar een PostNL pakketpunt.

Met ‘stuur je oude tv-ontvanger naar ons terug’ wordt de indruk gewekt dat de ontvanger teruggestuurd moet worden terwijl verderop wordt geschreven dat  het juist niet verplicht is. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2026

Op de site staat "vervangen we je ontvanger als je Netflix gebruikt".

Als je dat niet gebruikt (althans niet via kpn) wordt je HD ontvanger dan niet omgeruild? Of wel?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Als deze beide vervangen zijn, kan KPN over gaan op H265

Dus met een lagere stream een veel betere beeldkwaliteit.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

De oudere tv-ontvangers worden vervangen voor de VIP5202. 

Zijn er daar nog voldoende van?

En als de klant de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zou willen hebben, is dat dan ook mogelijk?

• May 16, 2026

Als deze beide vervangen zijn, kan KPN over gaan op H265

Dus met een lagere stream een veel betere beeldkwaliteit.

Eerder met een lagere bandbreedte dezelfde kwaliteit of juist beter met dezelfde bandbreedte als nu een hogere kwaliteit. Maar dat blijft wishfull thinking. 

Op de site staat "vervangen we je ontvanger als je Netflix gebruikt".

Als je dat niet gebruikt (althans niet via kpn) wordt je HD ontvanger dan niet omgeruild? Of wel?

Dat is inderdaad apart vanwege Netflix een apparaat vervangen, niet voor het eigen product.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Vraagje,

Misschien een tip om het in het startbericht iets aan te passen.

Ook ​@Berteman had een paar goede tips om aan te passen.

Dat terugsturen, kan je beter aanpassen en beginnen met: “Je mag hem zelf naar de milieu straat brengen voor recycling, maar terugsturen mag ook.

Ook opnames, daar zou ik zetten: “Opnames staan in de cloud, je kan ze daarom probleemloos op de “nieuwe” KPN tv ontvanger zien, maar ook via de KPN app.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

En als de klant de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zou willen hebben, is dat dan ook mogelijk?

Als een klant de KPN TV+ Box wenst, dan zal het abonnement aangepast moeten worden naar de nieuwere line-up met TV+.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Als een klant de KPN TV+ Box wenst, dan zal het abonnement aangepast moeten worden naar de nieuwere line-up met TV+.

Maar je kan tegenwoordig de DIW7022 ook bij andere abonnementen krijgen?

KPN tv+ box = Sagemcom DIW7022 en die krijg je standaard bij het KPN tv+ abonnement.

Dat was zo.

Maar ik lees in diverse topics dat je hem ook bij het Hussel abonnement kan krijgen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Bij een Hussel abonnement kun je inderdaad ook een TV+ box krijgen door het tv gedeelte te wijzigen naar de nieuwere abonnementsvorm waar TV+ onder valt. Dus ja bij Hussel internet kun je inderdaad een TV+ box krijgen. Voorwaarde is dan wel dat je het tv gedeelte aanpast naar Tv+ ​@joop2011 

Het topic waarin je nu reageert gaat specifiek om een omruil van oudere type ontvangers. Dat heeft verder geen betrekking op het aanpassen/wijzigen van een abonnement om daar mee over te gaan naar TV+

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Ik denk dat deze aanvullende informatie voor sommige abonnees best interessant kan zijn.

Daarom vermelde ik het.😉

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 16, 2026

@Alexandra van KPN 

Klopt het dat op dit moment alleen ontvangers worden omgewisseld van klanten die Netflix gebruiken?

Zo ja, blijven de andere klanten dan nog lange tijd de oude ontvangers gebruiken? Of zijn die binnenkort in een volgende groep ook aan de beurt?

Van de website: https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/omruilen-tv-ontvanger?campaignid=so:c=merk-community

Je gebruikt nu een oudere tv-ontvanger, de HMB2260 of VIP2952. Binnenkort kan je hier geen Netflix meer op kijken. Daarom vervangen we de tv-ontvanger als je Netflix gebruikt