Skip to main content

Yamaha receiver wordt niet altijd goed aangestuurd door TV+ Box

• February 28, 2026
  • 1 reactie
  • 10 keer bekeken

Ik heb afgelopen week voor het eerst de DIW7022 mogen ontvangen, en zit helaas in hetzelfde schuitje. Ik heb geen Denon maar een Yamaha receiver. Ook ik heb zowel een Nvidia Shield als de DIW7022 op de Yamaha aangesloten, en de Yamaha aangesloten op een LG G6 OLED. De Shield werkt feilloos met CEC: de tv en receiver gaan/uit als ik de Shield aan/uit zet, en de Shield gaat uit als de Yamaha van input wisselt. De DIW7022 niet. De DIW7022 stuurt soms de tv aan, maar niet altijd. En gaat niet uit als de tv of receiver uit gaan of de receiver van input wisselt.

Admin: afgesplitst, eigen topic voor bericht aangemaakt

1 reactie

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@chrispin . Welkom hier.

Je beschrijft een opstelling met een Yamaha receiver, een Nvidia Shield en de DIW7022, waarbij CEC met de Shield probleemloos werkt maar met de DIW7022 niet consequent reageert. Dat verschil is natuurlijk frustrerend, zeker als je gewend bent dat alles netjes samen aan en uit gaat.

CEC blijft helaas een samenspel tussen meerdere apparaten. In jouw geval dus de DIW7022, de Yamaha receiver en de LG G6 OLED. Kleine verschillen in implementatie kunnen er al voor zorgen dat het niet altijd consistent werkt.

Wat je kunt controleren: Staat HDMI-CEC (bij LG vaak “Simplink”) ingeschakeld op de tv? Staat CEC ook actief op de Yamaha receiver? Is in de DIW7022 onder instellingen > beeld en geluid > HDMI-CEC alles ingeschakeld? Helpt het om alle apparaten volledig spanningsloos te maken en daarna opnieuw op te starten (dit zorgt er soms voor dat ze ‘opnieuw kennis maken’  en de commando's goed afhandelen. 

Mocht dit niet baten, dan vrees ik ik geen concrete oplossing heb en je onze ontvangen ‘gewoon’ via de AB zult moeten aan en uitzetten.