Skip to main content

24 of 25 nov 2024  na kpn update tv meteen problemen met overschakelen tv zenders, nu duurt het 7 seconden voordat ik een andere zender heb.

dit was eerst niet .

Als het over de TV+ Box gaat: zie je “LIVE” (hoofdletters, voor verbinding met “multicast”) of “Live” (voor “unicast”) in de zapbanner/tijdbalk? (Zichtbaar tijdens zappen, en na drukken van pijltje omlaag.)

hier snap ik niks van. ik hoop dat als kpn een nieuwe update heeft dat alles weer goed is.

Hi ​@Jos Hartjes, welkom bij onze community. 

Een update zou niet uit mogen maken. Wat Arjan bedoelt is hoe de instellingen bij jou staan, als je “LIVE” met hoofletters ziet in beeld of “Live" met kleine letters, Dat is het verschil tussen Multicast en Unicast. 

Lang verhaal kort, pas dit aan in de instellingen van de ontvanger. Merk je dan een verschil? Hoe je dit doet lees je hier op onze Kennisbank, kopje Videomodus aanpassen. 

Wat Arjan bedoelt is hoe de instellingen bij jou staan, als je “LIVE” met hoofletters ziet in beeld of “Live" met kleine letters, Dat is het verschil tussen Multicast en Unicast.

@Alex van KPN, het “LIVE” of “Live” hangt toch niet alleen van de instellingen af? Ook als je de standaardinstelling voor multicast gebruikt, dan nog kan er “Live” staan, toch? En als dat zo is, dan kunnen we verder zoeken (als Jos mee wil werken) naar de oorzaak.

Eerder werd traag zappen veroorzaakt doordat er een paar seconden geprobeerd werd multicast te gebruiken:

Als de TV+ Box traag van zender wisselt dan is er vast en zeker een probleem met multicast.

De TV+ Box krijgt dan bij het switchen van zender geen multicast verbinding en schakelt na een timeout dan over naar unicast. Die timeout is dus wat het switchen tussen zenders zo traag maakt.

Als je de TV+ Box op unicast instelt dan zal die traagheid waarschijnlijk weg zijn, klopt dat?

Overigens wil je uiteindelijk natuurlijk wel multicast immers alleen daarmee kan je de best mogelijke beeldkwaliteit halen.

Tot slot, als je de instellingen voor testen even op unicast gezet hebt, en weer teruggaat naar multicast, vergeet dan niet ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aan te zetten. Dat gaat niet vanzelf, en is wat mij betreft een bug of anders ontbrekende documentatie.

Zet dan jou KPN TV + ontvanger op unicast. 

Dan gaat het zappen wat sneller. 

Kijk ook jou UTP kabel na op verborgen gebreken en scheuren. 

En geef jou KPN TV + ontvanger een frisse start. 

Reageer