Skip to main content
Beantwoord

Zender Star geeft slecht beeld bij voetbal wedstrijden

• August 8, 2025
  • 15 reacties
  • 164 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+11

@Erik van KPN  kunnen jullie ook naar het STAR kanaal kijken (kanaal 16)?  Daar is nu Dordrecht - Cambuur rechtstreeks  op maar daar is de framerate nog 25 frames of zelfs lager.  Zowel app als: de website tv.kpn.com. Op de TV-ontvanger is het wel vloeiend.  Dit was vorig jaar ook al zo.

Kijkt niet lekker. Beeldkwaliteit ziet er sowieso wat raar uit. Ook veel aliasing/jaggies,rondom om objecten of op de belijning van het veld.  

Admin: Eigen topic voor je vraag aangemaakt.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi allen, ik heb inmiddels reactie van mijn collega's. Dit heeft te maken met de invoerkwaliteit. Helaas hebben wij daar verder geen invloed op.

15 reacties

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • August 8, 2025

Hier bij mij prima te zien via mijn tablet 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 9, 2025

@ITVkijker 

Klopt, maar ook bv Eurosport 2 is in deze lage kwaliteit, niet om aan te zien. Via de app, en tv.kpn.com zijn echt maar enkele zenders in de correcte kwaliteit te bekijken (meest bekeken?), maar zenders zoals Ziggo Sport zijn wel weer mooi vloeiend.

Sinds ik gebruik maakt van de TV+ ontvangers, valt het ook op, dat niet alle zenders Multicast zijn, maar enkele ook Unicast, deze vertonen hetzelfde verlies in kwaliteit. (ook weer zichtbaar bij sport)

Als voorbeeld, Eurosport 2. Live prima op de ontvanger via Multicast. Wil je iets van Eurosport 2 terug kijken via de gids, dan krijg je Unicast (logisch), maar ziet het beeld er weer vreselijk uit. Dit was voorheen op de Arris, niet het geval.

Zenders zoals bv TRT-int, NPO 2 Extra, NPO Politiek, zijn live, ook niet meer beschikbaar (KPN TV+) via Multicast. Met lagere kwaliteit tot gevolg. (Vooral bij de scrollende text zichtbaar)

Of Aljazeera Englisch, via de tv ontvanger (live) is de textbalk (live) prima vloeiend. Via de app niet.

Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 9, 2025

@ITVkijker 

Klopt, maar ook bv Eurosport 2 is in deze lage kwaliteit, niet om aan te zien. Via de app, en tv.kpn.com zijn echt maar enkele zenders in de correcte kwaliteit te bekijken (meest bekeken?), maar zenders zoals Ziggo Sport zijn wel weer mooi vloeiend.

Sinds ik gebruik maakt van de TV+ ontvangers, valt het ook op, dat niet alle zenders Multicast zijn, maar enkele ook Unicast, deze vertonen hetzelfde verlies in kwaliteit. (ook weer zichtbaar bij sport)

Als voorbeeld, Eurosport 2. Live prima op de ontvanger via Multicast. Wil je iets van Eurosport 2 terug kijken via de gids, dan krijg je Unicast (logisch), maar ziet het beeld er weer vreselijk uit. Dit was voorheen op de Arris, niet het geval.

Zenders zoals bv TRT-int, NPO 2 Extra, NPO Politiek, zijn live, ook niet meer beschikbaar (KPN TV+) via Multicast. Met lagere kwaliteit tot gevolg. (Vooral bij de scrollende text zichtbaar)

Of Aljazeera Englisch, via de tv ontvanger (live) is de textbalk (live) prima vloeiend. Via de app niet.

In het verleden hier wel eens contact over gehad met KPN. Want ook BBC 1 & 2 zijn zo. BBC zendt ook veel sport uit, atletiek, OS & Match of the Day bijv.  KPN bevestigde mijn bevindingen en de framerate MAAR dat zulke aanpassingen lang ging duren. We zijn nu jaren en een KPN+ platform verder er is niks aan veranderd. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2025

Net Al Jazeera even bekeken via de app.

Smart-tv app Tizen. Smart-tv app Android-TV en m'n Android Samsung A40. 

En de scrollende tekst loopt helemaal vloeiend. ​@R.vd Broek .

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@ITVkijker, welkom op onze community! Kun je iets meer uitweiden over de situatie? Welke app gebruik je, op welk apparaat?

Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

Hoi ​@ITVkijker, welkom op onze community! Kun je iets meer uitweiden over de situatie? Welke app gebruik je, op welk apparaat?

Hoi Thomas. Ik gebruik de iPadOS app en de Android app (laatste versies) om te testen.  Dit is niet apparaat of app gebonden. Heb dit uitvoering getest op meedere apparaten. Dus een hele lijst met specs geven heeft toch geen nut. 😉 De streams voor de app en ook website zijn nog in een lage framerate, zoals ik al eerder beschreef en een ander voorbeeld van user R. vd Broek over Eurosport 2. Dit is iets wat KPN zou kunnen rechttrekken naar vloeiende beelden.

MAAR ook aan de kant van STAR deugt er iets niet. Als ze een voetbalwedstrijd uitzenden ziet het er altijd anders/minder uit dan de andere ESPN kanalen.  Als Kanaal 14 (ESPN) & 16 (STAR) soms gelijktijdig dezelfde wedstrijd uitzenden kun je dit heel goed terugzien. Zowel op de TV-ontvanger, website & apps.

Beeld ziet er korrelig en kartelig uit. Heeft KPN een kort lijntje met STAR/ESPN dat hier naar gekeken kan worden?  Heb mijn bevindingen ook naar STAR/ESPN gestuurd.

Kartels rondom objecten/lijnen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 12, 2025

Voetbal op Star Channel ziet er via de smart-tv app niet echt uit inderdaad. 

Via de mobiele app en tv.kpn.com zal dat niet anders zijn.

Op vrijdagavond is Star een extra kanaal voor ESPN. Er is dan altijd een wedstrijd uit de Keuken Kampioen divisie. 

En even Dordrecht - Cambuur stukje terug gekeken op de DIW7022. Zelfde effect. Net een super 8 film.

Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

Ondertussen contact gehad met ESPN. Die leggen de schuld neer bij STAR.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 12, 2025

Ligt eerder bij de doorgifte door kpn van de zender via unicast. Bij Star lijkt me niks mis want via multicast en Digitenne is het wel goed.

Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 20, 2025

Ligt eerder bij de doorgifte door kpn van de zender via unicast. Bij Star lijkt me niks mis want via multicast en Digitenne is het wel goed.

Dan mag KPN het verder uitzoeken.

Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Kun je dit oppakken? ​@Thomas van KPN 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb dit bij mijn collega's neergelegd. Zodra ik meer weet horen jullie van me!

• August 27, 2025

Wij hebben met Eurosport 2 inderdaad exact hetzelfde probleem: 

Aan dit topic te zien een bekend probleem dus. Ik herken dat inderdaad bij alle bovengenoemde zenders. 50 fps geeft gewoon een veel vloeiendere kijkervaring

Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

De Graafschap - FC Emmen is nu toevallig gelijktijdig op ESPN  en STAR:

Twee screenshots met sliders:

https://imgsli.com/NDEyODMx

STAR is dus ook minder scherp en zie ook die rare kartels bij de veldlijnen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 9, 2025

Hoi allen, ik heb inmiddels reactie van mijn collega's. Dit heeft te maken met de invoerkwaliteit. Helaas hebben wij daar verder geen invloed op.