Skip to main content

Ik heb een internet tv abonnement met zorgkorting afgesloten voor schoonvader van 87 die in een zorginstelling woont.

Ik heb het pakket gekregen en het is de V12 router met tv plus. Dat schijnt bij alle nieuwe abonnementen te worden verstrekt.

 

Zelf heb ik het “oude” systeem met een Arris decoder en afstandsbediening waarmee ik simpel de kanalen langs ga.

 

Ik vraag mij af of voor half dementen het tv plus systeem wel zo handig is?

Worden de normale decoders met gewoon televisie kijken en zappen niet meer uitgegeven?

Hallo @JelCin66 ,

Ook met deze TV(+)-ontvanger kun je gewoon alleen eenvoudig zappen. 

Mogelijkheden zoals opnemen of streamingsdensten kun je gewoon links laten liggen. 


Woont hij ook bij jou in de buurt in Hengelo? En heeft hij geen behoefte aan internet? Dan zou Digitenne voor 18 euro per maand ook een uitstekend idee kunnen zijn voor iemand van zijn leeftijd. Digitenne is sowieso simpel in het gebruik.

 https://www.kpn.com/televisie/digitenne


Woont hij ook bij jou in de buurt in Hengelo? En heeft hij geen behoefte aan internet? Dan zou Digitenne voor 18 euro per maand ook een uitstekend idee kunnen zijn voor iemand van zijn leeftijd. Digitenne is sowieso simpel in het gebruik. 

Dank voor je reactie.

Het gaat hem vooral om espn voetbalpakket. Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.


Hallo @JelCin66 ,

Ook met deze TV(+)-ontvanger kun je gewoon alleen eenvoudig zappen. 

Mogelijkheden zoals opnemen of streamingsdensten kun je gewoon links laten liggen. 

Oke, dat is goed om te horen. Maandag kan ik het aansluiten en dan merk ik het wel. Mocht het niet bevallen dan kan het binnen 14 dagen geannuleerd worden.


Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Weet hij hoe dat werkt dan? Dan gaat TV+ ook wel werken lijkt me...


Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Weet hij hoe dat werkt dan? Dan gaat TV+ ook wel werken lijkt me...

Nee absoluut niet. Die gebruik ik om bv f1tv te streamen bij hem. Hij vindt alles prachtig maar snapt niet helemaal meer hoe alles werkt :-)


Woont hij ook bij jou in de buurt in Hengelo? En heeft hij geen behoefte aan internet? Dan zou Digitenne voor 18 euro per maand ook een uitstekend idee kunnen zijn voor iemand van zijn leeftijd. Digitenne is sowieso simpel in het gebruik. 

Dank voor je reactie.

Het gaat hem vooral om espn voetbalpakket. Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Voor 28 Euro per maand (in plaats van 18 euro) heb je behalve ESPN ook ESPN 2 en ESPN 3 via Digitenne. Maar geen F1TV via WiFi dan.

 https://www.kpn.com/televisie/digitenne/zenders


Woont hij ook bij jou in de buurt in Hengelo? En heeft hij geen behoefte aan internet? Dan zou Digitenne voor 18 euro per maand ook een uitstekend idee kunnen zijn voor iemand van zijn leeftijd. Digitenne is sowieso simpel in het gebruik. 

Dank voor je reactie.

Het gaat hem vooral om espn voetbalpakket. Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Voor 28 Euro per maand (in plaats van 18 euro) heb je behalve ESPN ook ESPN 2 en ESPN 3 via Digitenne. Maar geen F1TV via WiFi dan. 

Goede optie inderdaad. Ik houd het in gedachten voor het geval tv+ het niet gaat worden.

 

Dank je wel 👍


Het gaat hem vooral om espn voetbalpakket. Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Dan heeft ie wat minder aan Digitenne TV. Daar zitten maar 3 kanalen ESPN op. KPN TV+ heeft ze alle 4.

En met Digitenne is er ook geen internet. De combinatie internet + digitenne is duurder dan internet + tv+.

Echter: ESPN 3 kanalen via digitenne € 9,99
ESPN 4 kanalen via KPN TV+ € 12,99

Door de zorg korting is het met TV+ veel goedkoper!

✅ Als TV+ op “starten met laatst gekozen zender staat” en je maakt een (actieve) Favorietenlijst met alleen de zenders die hij wil kijken moet het makkelijk lukken.
Er is geen andere, eenvoudigere afstandsbediening beschikbaar. Voordat je dat vraagt…

 


Het gaat hem vooral om espn voetbalpakket. Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Dan heeft ie wat minder aan Digitenne TV. Daar zitten maar 3 kanalen ESPN op. KPN TV+ heeft ze alle 4.

En met Digitenne is er ook geen internet. De combinatie internet + digitenne is duurder dan internet + tv+.

Echter: ESPN 3 kanalen via digitenne € 9,99
ESPN 4 kanalen via KPN TV+ € 12,99

Door de zorg korting is het met TV+ veel goedkoper!

✅ Als TV+ op “starten met laatst gekozen zender staat” en je maakt een (actieve) Favorietenlijst met alleen de zenders die hij wil kijken moet het makkelijk lukken.
Er is geen andere, eenvoudigere afstandsbediening beschikbaar. Voordat je dat vraagt…

 

Voor tv+, internet 100 Mbps en ESPN pakket betaald hij €50.00 inclusief de zorgkosten.

 

Je favorieten opslag houd ik in gedachten. Bedankt 👍


Voor tv+, internet 100 Mbps en ESPN pakket betaald hij €50.00 inclusief de zorgkosten.

Dat is echt goedkoop. 

Buiten een zorginstelling zou dit € 67,99 zijn.


Voor tv+, internet 100 Mbps en ESPN pakket betaald hij €50.00 inclusief de zorgkosten.

Dat is echt goedkoop. 

Buiten een zorginstelling zou dit € 67,99 zijn.

Inclusief zorgkorting moest dat zijn. Ja inderdaad. Tv is gratis en korting op internet.

Oh ja, zit ook vast bellen bij in.


Oh. Ook nog eens 2 euro voor de gewone adressen.

Komen natuurlijk wel de gesprekskosten bij. 15,5 cent per gesprek + 15,5 cent per minuut. 

Als hij jouw belt, terug bellen. Met je mobiele bundel kost het dan niets. 

Lekker zo houden. Met mijn genoemde instellingen lukt het vast en zeker. 


✅ Als TV+ op “starten met laatst gekozen zender staat” en je maakt een (actieve) Favorietenlijst met alleen de zenders die hij wil kijken moet het makkelijk lukken.

En misschien ook HDMI CEC aanzetten, in de TV+ Box en de televisie, zodat TV+ en televisie elkaar kunnen bedienen. Dan gaat de televisie (hopelijk) aan en naar de juiste bron als je de TV+ Box aanzet, dat scheelt een handeling. Dan voor de zekerheid ook een keer handmatig de televisie op de juiste HDMI-ingang zetten en uitzetten (sommige televisies hebben de neiging naar de laatste bron te gaan als het signaal van de huidige bron stopt; zelf een keer expliciet dezelfde HDMI-ingang kiezen en het apparaat uitzetten kan dan helpen). En de afstandsbediening voor de televisie wegleggen.

Bij het startscherm kun je voor de zekerheid ook de dingen weghalen die niet in je abonnement zitten.

De Chromecast heb je niet meer nodig, die zit erin gebouwd. (En dat is wel fijn, want de televisie blijft gewoon op die ene HDMI-ingang staan.)

Maar bereid je erop voor dat het wel eens mis zal gaan, als je schoonvader een knopje te lang vasthoudt bijvoorbeeld. Of de Google Assistant activeert. Er zijn veel knopjes waar je schoonvader beter niet aan kan komen en lastig dat je zélf niet de TV+ Box hebt thuis.

Wat heeft je schoonvader nu trouwens, en waarom dat veranderen?


✅ Als TV+ op “starten met laatst gekozen zender staat” en je maakt een (actieve) Favorietenlijst met alleen de zenders die hij wil kijken moet het makkelijk lukken.

En misschien ook HDMI CEC aanzetten, in de TV+ Box en de televisie, zodat TV+ en televisie elkaar kunnen bedienen. Dan gaat de televisie (hopelijk) aan en naar de juiste bron als je de TV+ Box aanzet, dat scheelt een handeling. Dan voor de zekerheid ook een keer handmatig de televisie op de juiste HDMI-ingang zetten en uitzetten (sommige televisies hebben de neiging naar de laatste bron te gaan als het signaal van de huidige bron stopt; zelf een keer expliciet dezelfde HDMI-ingang kiezen en het apparaat uitzetten kan dan helpen). En de afstandsbediening voor de televisie wegleggen.

Bij het startscherm kun je voor de zekerheid ook de dingen weghalen die niet in je abonnement zitten.

De Chromecast heb je niet meer nodig, die zit erin gebouwd. (En dat is wel fijn, want de televisie blijft gewoon op die ene HDMI-ingang staan.)

Maar bereid je erop voor dat het wel eens mis zal gaan, als je schoonvader een knopje te lang vasthoudt bijvoorbeeld. Of de Google Assistant activeert. Er zijn veel knopjes waar je schoonvader beter niet aan kan komen en lastig dat je zélf niet de TV+ Box hebt thuis.

Wat heeft je schoonvader nu trouwens, en waarom dat veranderen?

Dank voor je (goede) adviezen. Ga ik zeker doen.

 

Hij had Odidon maar dat was een maand of 4 geleden opgezegd ivm tijdelijke opname en geen terugkeer naar huis. Nu hij een definitieve plek heeft met zijn eigen kamer met tv wil hij weer tv kunnen kijken. Wij woonen 500 meter weg en zijn dagelijks bij hem dus mocht er iets mis gaan met de setup box dan lossen we dat wel op. In deze zorginstelling kan gekozen worden tussen Kpn en Ziggo

 

Zelf al 15 jaar kpn en bevalt uitstekend. Hij wilde zelf ook graag kpn. Er is echter nooit verteld dat het 'oude' tv kijken zoals ik doe niet meer wordt verstrekt bij nieuwe abonnementen maar dat het nu dus tv+ is.

We gaan het wel zien morgen, we hebben 14 dagen proeftijd. Mocht het nu echt dramatisch zijn dan maar verder zien.


Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Weet hij hoe dat werkt dan? Dan gaat TV+ ook wel werken lijkt me...

Nee absoluut niet. Die gebruik ik om bv f1tv te streamen bij hem. Hij vindt alles prachtig maar snapt niet helemaal meer hoe alles werkt :-)

Je kan de F1TV app ook op de Android box installeren. Hoef je niet meer te casten.


Trouwens, als HDMI CEC écht volledig werkt, wat helaas vaak niet zo is, dan kun je de afstandsbediening van de televisie gebruiken om de TV+ Box te bedienen. En dán kun je ook een eenvoudigere (infrarood) afstandsbediening aansluiten op de televisie, die dan de ingedrukte knoppen via HDMI CEC doorgeeft aan de TV+ Box (die zelf geen infraroodontvanger heeft).

Maar zoals ik al schreef: vaak werkt dan maar deels. Zoals soms alleen de cijfertoetsen en niet P+/P-, of juist andersom, of allebei niet.


Wifi gebruikt hij ook voor een chromecast.

Weet hij hoe dat werkt dan? Dan gaat TV+ ook wel werken lijkt me...

Nee absoluut niet. Die gebruik ik om bv f1tv te streamen bij hem. Hij vindt alles prachtig maar snapt niet helemaal meer hoe alles werkt :-)

Je kan de F1TV app ook op de Android box installeren. Hoef je niet meer te casten.

Klopt. Ga ik ook doen straks met zit even met het max aantal devices. F1tv deel ik nu met 2 andere mensen (kan gewoon) en er zijn al een stuk of 6 devicesbin gebruik.


Geen idee of het kan met de huidige afstandbediening, maar wat wij vroeger deden voor mijn oma: de afstandbediening openmaken en een papiertje zo knippen en erin leggen dat de knoppen die ze niet nodig had (en voor veel verwarring zouden zorgen) geen contact meer maken.


Geen idee of het kan met de huidige afstandbediening, maar wat wij vroeger deden voor mijn oma: de afstandbediening openmaken en een papiertje zo knippen en erin leggen dat de knoppen die ze niet nodig had (en voor veel verwarring zouden zorgen) geen contact meer maken.

Hahaha, ja dat kan ook inderdaad


In dat verband nog wel een tip: houd de 5 een paar seconden ingedrukt en kies ervoor om de talkback niet aan te zetten. (En als het ooit toch aanstaat, dan even zoeken naar de optie om ‘t weer uit te zetten.)


In dat verband nog wel een tip: houd de 5 een paar seconden ingedrukt en kies ervoor om de talkback niet aan te zetten. (En als het ooit toch aanstaat, dan even zoeken naar de optie om ‘t weer uit te zetten.)

Goede tip! Dank je wel!


En als je bij je schoonvader bent, en als je HDMI CEC aangezet hebt, dan zou ik zeker even testen wat de cijfertoetsen en P+/P- doen op de afstandsbediening van de televisie. Kleine kans dat dat volledig werkt, maar dan weet je het alvast. 🤓


@JelCin66 Met alle respect voor de reacties hierboven: 

Ik heb zelf TV+ in de pilot gehad en ik zou zelf TV+ niet zo gauw aanraden voor iemand met dementie. Waarom niet? Omdat TV+ een open systeem is. Iets wat ik zelf heel fijn vindt, maar of dat zou werken voor iemand met dementie…?

Zelf denk ik dat voor iemand met dementie een gesloten systeem als de ‘gewone’ tv-ontvangers meer geschikt zou zijn. Helaas wordt dat nu door KPN niet meer aangeboden. En dat vind ik echt een misser.


@JelCin66 Met alle respect voor de reacties hierboven: 

Ik heb zelf TV+ in de pilot gehad en ik zou zelf TV+ niet zo gauw aanraden voor iemand met dementie. Waarom niet? Omdat TV+ een open systeem is. Iets wat ik zelf heel fijn vindt, maar of dat zou werken voor iemand met dementie…?

Zelf denk ik dat voor iemand met dementie een gesloten systeem als de ‘gewone’ tv-ontvangers meer geschikt zou zijn. Helaas wordt dat nu door KPN niet meer aangeboden. En dat vind ik echt een misser.

Je hebt gelijk. Het is niet ideaal.

We kunnen echter allern kiezen tussen kpn en Ziggo en beide gebruiken tv +.

Dementie heeft verschillende fases en hij zit echt nog in het begin. Vergeetachtigheid maar verder gaat het wel. Hij is gewoon oud, 87 maar nog wel interesse in dit soort ontwikkelingen. Gelukkig woon ik 5 minuten lopen van hem en ben er iedere dag om bij te sturen.

 

Hij kan er niets aan kapot maken enkel ontregelen. Dat moet ik dan maar zien te fixen weer.

Maar hij moet zijn oude hersentjes wel blijven prikkelen :-)


Reageer