Skip to main content

Een poll voor jou: Hoe hoog of laag hangt jouw tv?

• September 2, 2026
  • 9 reacties
  • 102 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We horen graag hoe jij over dingen denkt! Daarom maken we polls over allerlei onderwerpen. Zo ontdekken we hoe anderen het thuis aanpakken en kunnen we ervaringen, tips en misschien zelfs handige oplossingen met elkaar delen. Vorige week vroegen we jullie naar de afstand tot de televisie. Deze week kijken we naar iets anders: de hoogte van je tv.

De poll van de week: Hoe hoog of laag hangt jouw tv?

Deze week hebben we het niet over de afstand, maar over de hoogte van de televisie. Want ook daarover kunnen de meningen behoorlijk uiteen lopen. De één vindt het heerlijk als de tv wat hoger hangt, terwijl de ander juist zegt: “zo laag mogelijk!”

Ik moest bijvoorbeeld denken aan de televisie van mijn moeder in haar vorige huis. Die hing behoorlijk laag aan de muur. Zij vond het prima, maar ik vroeg mij altijd af of dat nou écht de ideale hoogte was 😅

Wat is volgens jou de perfecte hoogte voor een televisie? Is het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur? Of heb jij de ideale hoogte ontdekt? 

Stem mee in de poll en vertel vooral in de reacties waarom jij voor deze hoogte kiest. Misschien komen er nog wel verrassende tips uit!

Afbeelding is met AI gemaakt

We stellen deze vragen vooral om met elkaar in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen. Jullie input helpt niet alleen andere community leden, maar kan ons ook inspireren om dingen te verbeteren. Dus voel je vrij om te stemmen en te reageren: we lezen graag mee! 

Op welke hoogte hangt of staat jouw tv?

9 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 2, 2026

In de woonkamer op ooghoogte als ik op de bank zit en loodrecht. In de slaapkamer tegen het plafond in een hoek van 60°.

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb ‘m zelf staand op een tv meubel, waardoor het mooi op ooghoogte is als ik op de bank zit.

In de slaapkamer tegen het plafond in een hoek van 60°.

Kijkt het comfortabel als die zo hangt?

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

Onze TV staat netjes op zijn pootjes op een TV meubel op ooghoogte. 
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van bevestiging van een TV aan de muur.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 3, 2026

Mijn TV stond eerst ook netjes op pootjes op het TV-meubel, maar met drie katten is dat niet handig.
Ze hebben de gewoonte om voor de tv te gaan zitten vooral  als het beeld beweegt b.v. voetbal of snooker...
Dan gaan ze er vlak voor zitten en moest ik steeds om een hoekje kijken, dus heb ik de TV aan de muur gehangen en ietsje hoger en nu is het goed.
Hij staat ook iets schuin naar beneden zodat als ik lui in de stoel achterover zit (lees lig) een perfect beeld heb, ook als ik een kat op schoot heb.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 3, 2026

In de slaapkamer tegen het plafond in een hoek van 60°.

Kijkt het comfortabel als die zo hangt?

In de SK heb ik geen bank, dus liggend kijk ik of naar de ramen of het plafond. Maar de hele tijd op de zij te liggen is toch niet comfortabel. Op mij rug liggend is zo comfortabel dat ik meestal nog voor het bereiken van de ingestelde sleeptimer in slaap val.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik heb die van mij op een plateau staan op een meubel staan mooi op ooghoogte. Ik lees online vaak dat het bovenste derde gedeelte van het scherm op ooghoogte moet hangen idealiter.  

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

Ik heb die van mij op een plateau staan op een meubel staan mooi op ooghoogte. Ik lees online vaak dat het bovenste derde gedeelte van het scherm op ooghoogte moet hangen idealiter.  

Even nagemeten: Het midden van het bovenste derde gedeelte is 110 cm en mijn ogen zitten in normale beschaafde zitpositie op bijna dezelfde hoogte, maar aangezien we een hoekbank hebben positioneer ik me meestal op het gedeelte van de bank dat haaks op de TV staat en kijk dan TV min of meer in een half liggende houding met een aantal comfortabele kussens in de rug. ☺️……..vrouwlief is een half koppie verder verwijderd van het plafond. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hahaha dat wordt een compromis ​@Jocola. Ik herken dat ook. Ik heb het ook vooral met surroundgeluid als ik lig op de bank. Dan klopt dat ook niet helemaal meer. Gelukkig is de kijkhoek bij OLED een wat minder groot probleem als ik lekker op de bank lig. 

• Deelnemer
  • September 4, 2026

Ik heb geen TV maar wel een iPad, die staat een 75 cm van mij af op de tafel. Zo af en toe kijk ik naar een natuurserie, of rail away dat is genoeg