Skip to main content
Sticky

KPN Community op pad: Hoe zit het met onderhoud in ons netwerk?

• February 25, 2026
  • 12 reacties
  • 267 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Er wordt gepraat, gediscussieerd en er worden veel vragen gesteld in onze Community. Soms zijn er van die onderwerpen die meer besproken worden dan andere. Wij gaan graag op zoek naar meer informatie om zulke onderwerpen te onderzoeken en verder uit te leggen!

Een van die onderwerpen is: Onderhoud in ons netwerk. Wij zijn op pad gegaan, en hebben meer informatie én tips voor je verzameld! Lees je mee?

Meer informatie over onderhoud in ons netwerk

Je kent de sms’jes vast wel: je krijgt een bericht dat er onderhoud in jouw buurt wordt uitgevoerd. Misschien heb je je wel eens afgevraagd wat dat onderhoud nou precies inhoudt. Er zijn meer klanten die zich dat afvragen: er wordt geregeld over gesproken in topics, en vragen over gesteld.

Op zoek naar meer informatie zijn wij, ​@Shyrin van KPN en ​@Alexandra van KPN, op pad gegaan.

Onze reis leidde ons naar Amersfoort: we zijn op bezoek geweest bij onze collega's van een afdeling genaamd Fixed Access. Zij houden zich onder andere bezig met het onderhoud van ons netwerk, en in het bijzonder voor het glasvezelnetwerk. En wij hebben ze bíjna het hemd van het lijf gevraagd: alles voor meer informatie in onze Community, toch?😉

Wat is netwerkonderhoud precies?

Onderhoud is heel breed. Het kan uit verschillende delen van het bedrijf komen. Vanuit Fixed Access is het vaak een upgrade van de software. Denk aan een apparaat in de centrale, of de nieuwere ONT’s (het glasvezelaansluitpunt bij jou thuis), want die hebben ook software!

Leuk weetje: Herinner je je de problemen met de glasvezelkastjes (ONT) nog, waarbij de poort stuk kon gaan bij een stroomstoring? We zijn destijds begonnen met vervangen om problemen te voorkomen. Daar zijn we achter de schermen ook mee verder gegaan: veel is softwarematig opgelost!

Soms is het ook daadwerkelijk fysiek onderhoud in het netwerk, dus in de centrales of straatkasten. We proberen altijd om 6 uur ’s ochtends klaar te zijn, om onze klanten er zo min mogelijk mee te belasten.

Waarom is onderhoud nodig, ook als je geen probleem of storing hebt?

Het heeft verschillende redenen. Allereerst om ons netwerk up-to-date te houden en daarnaast om het voor te bereiden op de toekomst. De snelheid die we gebruiken en graag willen hebben, wordt alleen maar groter, sneller.

Daarnaast om problemen te voorkomen. We houden ons netwerk eigenlijk constant in de gaten. Stel dat het netwerk ergens nét niet helemaal lekker werkt,  dan kan dat een reden zijn om preventief onderhoud te doen. Op die manier voorkomen we grotere problemen of storingen.

Als voorbeeld: Stel dat er een kaart in het netwerk spontaan 's nachts reset. Dan merk je dit als klant meestal niet gelijk. Maar we houden dit wél in de gaten en ondernemen direct stappen om grote(re) problemen te voorkomen.

Wanneer en hoe wordt onderhoud gepland?

Onderhoud wordt minimaal 3 weken van tevoren gepland. Dat betekent dat er minstens 3 weken zit tussen het plannen en het moment dat het onderhoud daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Er wordt dan gecontroleerd of het onderhoud op dat moment gedaan kan worden, en of verschillende afdelingen elkaar niet in de weg zitten. 

Als er iets bijzonders speelt, wanneer we bijvoorbeeld dingen zien die niet goed gaan, dan kan het wel vlotter. Onderhoud wordt meestal 's nachts uitgevoerd. In dringende situaties wordt dan overwogen: wachten we tot de eerstvolgende nacht, of gaan we direct bezig? Dat hangt af van de situatie.

Je ontvangt altijd bericht als er bij jou in de buurt onderhoud wordt uitgevoerd. Dit zijn geautomatiseerde berichten die verstuurd worden zo gauw het onderhoud definitief gepland staat.

Hoe vaak wordt er gepland onderhoud uitgevoerd, en hoe wordt dat bepaald?

Hoe vaak onderhoud gedaan wordt, is van een aantal dingen afhankelijk.

Bij problemen doen we onderhoud natuurlijk eerder of vaker. Verder zijn er algemene onderhoudsplannen die in de loop de tijd worden bepaald of aangepast. Ook is de planning afhankelijk van beschikbare software updates en ontwikkelingen. 

Als alles goed werkt, in onze centrales én op de aansluitpunten bij de klanten thuis, dan hoeven we geen (herstellend) onderhoud uit te voeren. Maar het kan ook zo zijn dat we updates of voorbereidingen op updates hebben. Krijg je een bericht over onderhoud, dan hoeft dat dus niet te zeggen dat er iets aan de hand is.

Verder streven we er naar om ons netwerk zo ‘simpel’ mogelijk te maken, om het netwerk op die manier zo voorspelbaar en logisch mogelijk te maken.

Hoe probeert KPN om overlast voor klanten te beperken?

Zoals eerder genoemd wordt onderhoud eigenlijk altijd 's nachts gedaan. We streven er daarnaast naar om zo veel mogelijk op tijd te beginnen (vaak om 2 uur ’s nachts), en we proberen uiterlijk 6 uur ’s ochtends klaar te zijn.

Waakdiensten voor storingen op het netwerk

Onze collega’s draaien waakdiensten. Ons NOC in Hilversum houdt het netwerk voortdurend in de gaten. Zij ondernemen als eerste actie als er bijzonderheden zijn. Lukt dat niet of werkt het niet, dan zijn er experts die bereikbaar zijn op waakdienst om te helpen om storingen op te lossen.

Veel kan tegenwoordig op afstand opgelost worden (denk aan PC overnemen). Lukt het niet op afstand, dan wordt er eerst gekeken naar monteurs in de omgeving met de juiste expertise. Is er iemand in de buurt die kan komen helpen? 

Als dat niet lukt moet de waakdienst expert er daadwerkelijk naartoe. 

Leuk weetje II: Vroeger moest de expert die waakdienst had áltijd in de auto stappen en reizen naar de plek waar iets bijzonders aan de hand was. Dat was veel arbeidsintensiever en tijdrovender dan de tegenwoordige tijd: waar het veelal met een computer overnemen van afstand opgelost kan worden.

Controle voor en ná onderhoud

Als we met onderhoud beginnen, controleren we vooraf hoeveel apparaten zijn er aangemeld in ons netwerk. Is het onderhoud klaar, dan controleren we dit opnieuw. Alle apparaten moeten een reset op afstand door om die nieuwe software te krijgen.

Je kunt het vergelijken met apparaten bij jou thuis: krijgt bijvoorbeeld je tv een software update? Dan herstart je tv eerst voordat de update klaar is. Dit werkt hetzelfde met de apparatuur in ons netwerk.

Melden zich achteraf minder apparaten weer aan, dan controleren we dat en ondernemen we de nodige actie.

Een tip!

Werkt iets na onderhoud niet goed, herstart dan eerst je apparatuur. Denk aan je modem, maar ook aan je computer, tv en smarthome apparatuur. Dat is 9 van de 10 keer toch echt de oplossing, ook als er onderhoud in je buurt is gedaan.

Dus onze tip! Start eerst je modem en andere apparatuur opnieuw op als iets niet lekker werkt na onderhoud.

Waarom kan je tijdelijk zonder verbinding zitten tijdens onderhoud?

Dat kan ook verschillende oorzaken hebben. Een daarvan is als de apparatuur nieuwe software krijgt: Het apparaat moet opnieuw worden opgestart met de nieuwe software. Bijvoorbeeld de apparatuur in centrales (DSLAM). Net als dat je computer opnieuw moet opstarten na een update. Daarom doen we dit ’s nachts en proberen we het op tijd klaar te hebben.

En soms moet er apparatuur in de centrale worden vervangen tijdens onderhoud. Dan moeten dingen ontkoppeld en vervangen worden, waardoor de verbinding even weg is.

Meer lezen over dit onderwerp?

Ons uitstapje naar de collega's in Amersfoort was wat ons betreft leuk en nuttig! Maar we lezen natuurlijk vooral graag wat jij ervan vindt! Is iets je opgevallen of heb je vragen? Laat het ons weten!

En verder zeggen wij: dit was nog niet alles. Er zijn plannen in de maak voor een volgende trip, want er is een heuse teststraat op een andere locatie van ons bedrijf. Daarmee testen wij onze apparatuur en kunnen er complete testopstellingen worden gemaakt: van centrale tot ONT aansluitpunt. Oftewel, wordt vervolgd!

What's next?

Heb jij een onderwerp waarvan jij je afvraagt hoe het werkt? Of vragen die je vaak voorbij ziet komen? Laat het ons weten! Dan gaan wij op onderzoek uit, om te kijken of we daar meer over kunnen uitvinden!

12 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 25, 2026

Toevallig gisteren een storings- en oplossing SMS ontvangen, voor een kapotte netwerkkabel, leuk en leerzaam om te lezen wat er gebeurd op dat moment. Top stukje, leuk geschreven. 👍🏼

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat was een mooie timing ​@driemaster 😁 Deze kant van het verhaal gaat vooral over onderhoud om het netwerk goed draaiende te houden: hoewel daar zoals je al gelezen hebt soms ook ingegrepen moet worden, als er wel iets anders loopt dan gepland en verwacht. De storing-kant van het verhaal kan ook nog wel eens een interessante zijn om nader toe te lichten!

Mocht je andere onderwerpen hebben waar je benieuwd naar bent, laat ze gerust hier achter: dan kijken wij of we op onderzoek uit kunnen naar meer informatie!😊

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

Dit is een leuke reportage. Het is overigens toch NOC i.p.v. NOK? 

Ik check geregeld wel eens in mijn Fritzbox wanneer de verbinding voor het laatst gereset is. Vaak is dit maximaal een paar maanden, of het zijn invloeden in mijn huis zoals een stroomstoring of het uitschakelen van de spanning, als het even nodig is. 

Maar bij invloeden van buitenaf kijk ik altijd uit interesse in de logbestanden wat er aan de hand is, al reikt het vaak niet verder dan een 'Time out'

Wat erg grappig is, was een bijzonder onderhoud, op mijn vaders glasvezelaansluiting, in de glasvezel POP (of verder in het netwerk). Opeens werd er aan zijn aansluiting een intern ip-adres gekoppeld. Na een paar uur onderhoud was alles weer hersteld naar het oude. Wat er precies gebeurd is, geen idee, maar niemand heeft gelukkig in die nacht wat gemerkt van de aangekondigde  uitval. ;-)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Heel scherp van je ​@AriënC, je hebt gelijk! Heb het meteen even aangepast 😁

Inderdaad: als je verbinding door onderhoud even weg geweest is (of als je modem opnieuw opgestart is), dan zul je dat kunnen zien in de logbestanden van je modem. Hoe het weergegeven wordt kan verschillen, afhankelijk van wat er is gebeurd. Vooral belangrijk is dat het naderhand weer werkt: zoals bij je vader die keer gelukkig ook het geval was 😊

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

En wij hebben ze bíjna het hemd van het lijf gevraagd: alles voor meer informatie in onze Community, toch?😉

Ik vraag me af of het niet gewoon hele knappe collega's waren, als jullie ze bijna het hemd van het lijf hebben gevraagd.

Moet wel zeggen, dit is een heel verhelderend verhaal, eigenlijk hebben we geen idee wat er allemaal achter dat kabeltje wat binnen komt of de plek waar je de stekker in steekt zit.

Je bent er niet bewust mee bezig, althans ik niet, maar ook daar speelt software een rol, soms zie je wel eens zo een kast open staan als een monteur bezig is, een hoop draadjes enzo, maar verder?

En ja het werkt toch prima, waarom onderhoud. We merken inderdaad niet alles en het is technisch toch meer dan je als leek denkt, het signaal komt binnen en het werkt meestal gelukkig.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

Zo te zien was het een stralende dag.

Er is heel erg weinig merkbaar onderhoud. En dat is een compliment. Als er ruim vooraf gepland wordt dan is het enige puntje van kritiek dat de sms met informatie over dit onderwerp altijd erg laat komt. Zo werk ik ook wel eens ‘s nachts (gekke werkgever 😅)in een project en dan plannen wij dat uiteraard ook vooraf samen met de klant. Zo gebeurde het wel eens dat er precies in mijn window onderhoud was en dit wist ik pas vrijdag. Beetje paniek dus als je zaterdagnacht aan de slag moet. Natuurlijk zijn er oplossingen te bedenken en ook ingezet, maar de informatie over onderhoud iets eerder sturen zou wenselijk zijn.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

En als jullie on-tour willen dan zou ik best wel eens wat meer willen weten over de techniek achter de modem updates. Hoe werkt het nou technisch als jullie een update inplannen, technisch maar ook procedureel. In het update topic blijven de vragen daarover terugkomen en wat meer inzage zou best wenselijk zijn.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

[...]Als er ruim vooraf gepland wordt dan is het enige puntje van kritiek dat de sms met informatie over dit onderwerp altijd erg laat komt. [...]

Toevallig kreeg ik dinsdagochtend een sms dat er woensdag tussen 2 uur en 7 uur verbeteringen plaats zouden gaan vinden. Toen betrapte ik mijzelf er ook op dat ik dacht: oef dat is morgen al! Dus ik snap je helemaal. Het is een beetje balanceren tussen ‘niet te laat’ en ‘niet te vroeg, want dan vergeten mensen het weer’, maar ik neem je punt zeker mee!

En als jullie on-tour willen dan zou ik best wel eens wat meer willen weten over de techniek achter de modem updates. Hoe werkt het nou technisch als jullie een update inplannen, technisch maar ook procedureel. In het update topic blijven de vragen daarover terugkomen en wat meer inzage zou best wenselijk zijn.

Ja, leuke suggestie! 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

[...]Als er ruim vooraf gepland wordt dan is het enige puntje van kritiek dat de sms met informatie over dit onderwerp altijd erg laat komt. [...]

Toevallig kreeg ik dinsdagochtend een sms dat er woensdag tussen 2 uur en 7 uur verbeteringen plaats zouden gaan vinden. Toen betrapte ik mijzelf er ook op dat ik dacht: oef dat is morgen al! Dus ik snap je helemaal. Het is een beetje balanceren tussen ‘niet te laat’ en ‘niet te vroeg, want dan vergeten mensen het weer’, maar ik neem je punt zeker mee!

Ik weet niet in hoeverre KPN een mogelijkheid kan geven dat je bijvoorbeeld in de MijnKPN omgeving kan aangeven dat je eerder bijvoorbeeld een week van te voren een bericht krijgt met een bericht dat er de intentie is om geplande onderhoud uit te voeren op die specifieke datum aan het netwerk en dat de standaard SMS die we nu ook al krijgen dan gewoon ook blijft binnen komen.

Een andere optie is dat er ergens een pagina is waarop dit te zien is zodat iemand die er bewust van is dat er iets dat weekend moet gebeuren en dat ook op de planning heeft staan daar rekening mee kan houden. Uiteraard is dit ook weer iets in hoeverre kan/wil je als KPN hier openheid in geven aan de buitenwereld. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 28, 2026

Interessant en mooi verhaal, Dank Shyrin en Alexandra , zou nog wel eens op het NOC willen kijken, heb zelf vroeger ook waakdienst gedraaid en op DBC gewerkt

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Het is een fascinerende omgeving. Ons NOC, en ook het SOC, zitten in Hilversum. Je kunt op onze corporate pagina over Veiligheid een foto ervan zien.

We zijn er vorig jaar voor het laatst met een delegatie aan Communityleden geweest voor een themadag rondom Veiligheid.

Alpha89
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • March 3, 2026

Super leuk artikel! Heel interessant en deze KPN medewerkers mogen heel trots zijn over de kwaliteit en service die ze leveren! Keep up the good work!