Skip to main content
Vraag

Deelt mijn mobiele abonnement uit zichzelf MB's?

• 24 maart 2025
  • 18 reacties
  • 277 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 174 reacties

Een vervolg vraag naar aanleiding van mijn speedtesten;

1: Ja mijn telefoon staat op engels.

2: Het zou Shared MBs moeten zijn. In het engels bestaat geen meervoud [ ‘s. ]

Mijn simpele vraag:

Ik heb net wederom meerdere speedtests gedaan.

Echter zie ik tot mjn verbazing:

1,301 MB shared 75,000

Hoe en met wie/wat Share ik data? Ik heb één KPN mobiele abonnement. (Wel KPN glas ook.)

Is dit ‘gelekte’ data op het moment wanneer een bundel eindigd?
(screenshot beschikbaar indien nodig.)

Extra informatie/compliment.

Vodafone dagbundel opwaarderen werkt echt voor geen meter via de App. Via SMS werkt wel, maar duurt mega lang. Waardeloos.

Odido dagbunel opwaarderen werkt prima via de app, maar je kan maar 1x 2GB per keer doen.
Zeer ongemakkelijk met speedtesten.

KPN dagbundel opwaarderen werkt prima/super! Je kunt alvast vooruit meerdere 2GB dagbundels gratis activeren met een unlimited abonnment. Dit werkt ideaal!
(Alleen jammer van de 600 Mbps snelheids limiet. 😜)

Voelt allemaal weer een beetje aan als de 3G UMTS periode.
Hopelijk groeien we hier ook weer gauw overheen.

18 reacties

• 3421 reacties
  • 24 maart 2025

75 GB is de data die je kan delen met andere mobiele abonnementen op je adres. En nee, dat gaat niet vanzelf. 

Dit zie je niet bij een speedtest. Dit zie je in de MijnKPN app.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 24 maart 2025
Marlon92 schreef:

75 GB is de data die je kan delen met andere mobiele abonnementen op je adres. En nee, dat gaat niet vanzelf. 

Dit zie je niet bij een speedtest. Dit zie je in de MijnKPN app.

Ja dit zie ik idd in de App. En ging wél vanzelf. Ik weet niet eens hoe je data moet delen.

En volgens mij kan dat alleen met iemand die gelinkt is ofzo? En ik heb niets gelinkt. Dus gaat het ‘vanzelf.

Vraag niet beantwoord.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 25 maart 2025

Gaat iemand deze vraag nog beantwoorden?
Zomaar 1.3 GB ‘afgepakt’ die niet meer gedeelt zou kunnen worden.

Ik kan dit elke keer reproduceren via de speedtest app op android.

Samsung S24 Ultra. Hoe? Gewoon een paar keer speedtest starten en de Shared MB's lopen op.
Shared met wie? Hoe gaan we dit compenseren?

Dit is contactbreuk, ik heb een contact met KPN met hoeveel ik kan delen en KPN pakt dit gewoon van ons af?

• 3421 reacties
  • 25 maart 2025

Wat gaat er dan vanzelf? Waar gaat dat heen dan? Heb je überhaupt andere mobiele abonnementen van KPN op jouw adres? 

Het is onmogelijk dat het effect zou kunnen hebben op de resultaten van een speedtest. Die 75 GB die jij kan delen, die gebruik je namelijk niet zelf. Als het niet gedeeld word, dan blijft het ongebruikt.

Kan je een schermafdruk laten zien van wat jij ziet?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17614 reacties
  • 25 maart 2025

Hi ​@5Guru , kan je een schermafdruk laten zien? Er waren eerder problemen met het "Mijn Bundels” scherm van de MijnKPN app, waarbij toen gedeelde MB's bij het gewone verbruik leken afgeboekt.

bron:  MijnKPN app update 6.32.0 | KPN Community

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 25 maart 2025

@Marlon92 
. Vanzelf? Goede vraag, ligt aan KPN systeem.

. Waar heen? Zal iemand in KPN core moeten gaan uitzoeken.

. Nee, daarom zou het helemaal niet mogen!

Het is zeker mogelijk dat dit effect kan hebben. Zo werkt trafic shaping.

Het wordt dus wel gedeeld… met iets.

Niet proberen mijn ervaring in twijfel te trekken aub.
Zoals gezegd, het is te reproduceren. Bewijs (screen recording) beschikbaar indien nodig.

• 3421 reacties
  • 25 maart 2025

Laat dat bewijs eens zien dan?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 25 maart 2025

@RBxx 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17614 reacties
  • 25 maart 2025

Hi ​@5Guru , duidelijk een grootgebruiker 😉.

Je ziet de shared MB's dus oplopen bij iedere Speedtest, lees ik? Dat zou niet moeten, dan ‘lekt’ er ergens iets. MB's delen doe je alleen met huisgenoten of een goed doel.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 25 maart 2025
Marlon92 schreef:

Laat dat bewijs eens zien dan?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17614 reacties
  • 25 maart 2025

De MijnKPN app hapert bij jou ook wel flink.
Ik zie de Available data springen van 24,801 MB naar 58 MB naar 30,801 MB used ….🤔

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 25 maart 2025

@RBxx zie tijdstip screenshots. (edit: ah ja, die eerste lijkt van vanochtend.)

Die andere was van gisteren. De twee nieuwe voor Marlon net gemaakt. Voor en Na.

Edit:

1e: Screenshot_20250324_083917_MijnKPN.jpg

2e: Screenshot_20250325_131914_MijnKPN.jpg

3e: Screenshot_20250325_133304_MijnKPN.jpg

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17614 reacties
  • 25 maart 2025

@5Guru , welke speedtest gebruik jij? De Ookla app? Ik heb zojuist daarmee een kleine 4GB verstookt om buiten via 5G wat speedtesten te doen. Alles ging van mijn dagbundel af, de MB's voor delen zijn onaangetast.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1070 reacties
  • 25 maart 2025

Hey ​@5Guru. Er komt vanzelf een Moderator langs bij je topic. We pakken de topics naar volgorde van binnenkomst op en nu is die van jou aan de beurt. Vanaf nu houd ik dit topic wel in beheer, dus je kunt op jouw reacties weer een reactie van mij verwachten. 

Het is wel een mysterie waar die MB's precies heen gaan. Je hebt je gegevens ingevuld staan in je profiel en ik kan zien dat er geen MB's gedeeld zijn. Maar op één of andere manier gaat er wel bundeltegoed uit de 75GB voor nationaal gebruik. Ik kan het nog niet verklaren, daarom ga ik proberen iemand te vinden die dat wel kan. Nog wel een vraag: Je zegt dat je speedtests doet. Doe je dit via www.speedtest.net of pak je de KPN speedtest op www.kpn.com/speedtest

En nog bedankt voor het compliment! Mooi dat je tevreden bent met de manier waarop je extra data kan toevoegen aan je dagbundel. Dat is de bedoeling :-)

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 25 maart 2025

@RBxx je moet eerst de 21 GB dagbundel opmaken en daarna aanvullers gebruiken via de app.
Dan gaat het mis. Alweer teveel uitzoek werk gedaan.

@Arjan van KPN gewoon via de Speedtest by Ookla app.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17614 reacties
  • 25 maart 2025

Tja ​@5Guru , zo fanatiek als jij was ik niet met testen 😉, misschien morgen nog even.

edit: Alhoewel, dan moet ik 35 keer een speedtest uitvoeren 🤣 á 600 MB per keer.

Gezien de opmerking van ​@Arjan van KPN  “... ik kan zien dat er geen MB's gedeeld zijn” gaat het mogelijk ergens fout tussen de MijnKPN app en de KPN systemen. Hopelijk ziet zijn collega een verklaring.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 174 reacties
  • 26 maart 2025

@RBxx speedtest runnen, op een N78 KPN site, die doet veel meer data dan.
Elke keer stop drukken als de download klaar is. Dan heb je en sneller meer data verbruik met alleen download, mist netwerk belastend en geen onnodig speedtest results in de lijst.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17614 reacties
  • 26 maart 2025

Hi ​@5Guru 
Ik stond ± 200 meter vanaf een N78 KPN site met zicht op de antenne, maar mijn abonnement is Unlimited300 😎. Dat zal het datagebruik beperken. Met 6 metingen en 3,6 GB verbruik kom ik dan op 600 MB per meting.

Reageer