Skip to main content
Vraag

Extra data voor 1,25 euro (b)lijkt oplichting van KPN te zijn?

• 5 maart 2025
  • 16 reacties
  • 360 keer bekeken

Er zijn al veel boze reacties in dit forum geplaatst over de KPN-actie waarbij ongevraagd extra data voor mobiel bellen (en extra belminuten) zou worden toegevoegd (bij mij 3x verhoging), en dat je daar als klant vervolgens 1,25 euro extra p/m voor moet gaan betalen. Ik had hierover al een klacht ingediend omdat ik geen extra data hoef omdat ik weinig data verbruik. En dus ook niet de 1,25 extra wil betalen, ik vind dit gewoonweg geldklopperij. Het is feitelijk een extra prijsverhoging naast de inflatiecorrectie. De klacht heeft niets opgeleverd, KPN doet er namelijk helemaal niets mee. Ze hebben niet eens een formele klachtenprocedure. Ze schepen je als klant gewoon af.

Bij mij is nu per 1 maart de verhoging van 1,25 euro ingegaan, maar nu blijkt ook nog eens dat KPN helemaal geen extra data (en overigens ook geen extra belminuten) in maart heeft toegekend. Ze komen hun eigen toezeggingen dus niet eens na! Schandalig, ik vind dit een vorm van oplichterij. Ik zou iedereen die met de verhoging van 1,25 euro te maken heeft adviseren om nieuwe factuur en data en telefoonbundel goed te checken.

16 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23431 reacties
  • 7 maart 2025

Hi ​@Marijntje 2, welkom bij onze community. 

Allereerst jammer om te lezen dat je helaas zelf niets hebt aan de extra data. Een klachtenprocedure hebben wij uiteraard, dit heeft in dit geval niets opgeleverd omdat dit een bewuste keuze is geweest die niet terug zal worden gedraaid. Goed om te weten, minder goed voor ons, is dat je contractvrij bent. 

Wat mij verbaast is dat de verdubbeling bij jou niet is ingegaan, dit zou automatisch moeten gebeuren. Hoe kom jij erop dat dit bij jou niet is gebeurd? Ik adviseer je in dit geval om contact met ons op te nemen om te bekijken of en waar dit fout gaat. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 7 maart 2025

Beste Alex,

je hebt het over verdubbeling. In het aanbod dat ik kreeg staat 3x en geen verdubbeling. Mijn abonnement is 2,1 GB met gratis verdubbeling 4,2 Gb en 525 belminuten. Dat zou dus beteken dat ik op basis van de mail recht heb op 12,6GB.

De 2,1 GB en 525 belminuten staan ook na 1 maart nog bij mijn account gegevens ook de abonnementsprijs is per 1 maart niet gewijzigd terwijl ik wel een factuur heb ontvangen die nu dus 1,25 hoger is.

De GRATIS verdubbeling ontvang ik al geruime tijd i.v.m. Combivoordeel, dus ik heb al reeds lange tijd 4,2 GB. Het lijkt erop dat ik voor deze verdubbeling (nog niet eens drie maal die mij wel is toegezegd) moet gaan betalen. Daarnaast staat het apart op de factuur met een bedrag van €1,25 waardoor het lijkt dat ik ook nog een keuze heb en die keus heb ik niet! Dit is misleidend en het klopt niet. 

• 3445 reacties
  • 7 maart 2025

Heb jij misschien nog een Telfort abonnement ​@Marijntje 2?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23431 reacties
  • 10 maart 2025

@Marijntje 2, zou ik eerst ook mee mogen kijken? Dan kan ik ook inhoudelijk reageren. 

Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 maart 2025

Beste Alex,

Relevante gegevens aangevuld: klantnummer en telefoonnummer.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23431 reacties
  • 10 maart 2025

Dankjewel voor de gegevens. Dit is wat ik zie als ik jouw abonnement bekijk, verbeter me vooral als ik het verkeerd heb. 
Jij hebt een abonnement van 700 MB. Dit wordt verdubbeld naar 1400 MB. Door de verandering wordt deze 1400 MB verdrievoudigd naar 4200 MB. Dit staat nu actief. 

De belminuten worden ook verdrievoudigd van 175 naar 525. 

Zie ik iets over het hoofd? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 maart 2025

Beste Alex,

ja er wordt iets heel belangrijks over het hoofd gezien.

het aanbod van KPN is pure misleiding. Ik krijg namelijk al reeds lange tijd 2,1 GB en gratis, vanwege combivoordeel een verdubbeling tot 4,2 GB en 525 belminuten, al jaren.

KPN doet nu alsof ze mij een prachtig aanbod doen, 3x zoveel data (die ik dus al jaren heb en waar ik voor betaal) en daar moet ik nu dan ook nog maandelijks 1,25 extra voor gaan betalen. Daarnaast wordt mij GEEN keuze geboden.

In dit forum en ook in andere threads betreffende dit onderwerp valt op dat de 1,25 prijs verhoging (het is niet meer dan dat!) totaal onafhankelijk is van de grootte van de bundel. Iedereen, vermoed voormalige Telfort abonnee’s, moeten meer gaan betalen voor data en belminuten die ze al hebben en waar ze niet om vragen.

PURE Misleiding en ik ga dan ook een klacht indienen bij de reclame code commissie.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 11 maart 2025

Dag Marijntje,

Het aanbod is niet misleidend, maar ergens heb je ook een punt. Dat zit zo. De bundels zoals Alex die noemt zijn als het goed is juist (lijkt me stug dat een moderator daarover jokt). Maar wat je bij Telfort had, is dat je de bundels van de voorgaande maand die je niet opmaakte, kon meenemen naar de volgende twee maanden. Dus je hebt nooit 2,1GB per maand gehad en nooit 525 belminuten per maand, maar wel (als je volledig gespaard hebt) 3 x 700mb = 2100 en 3 x 175min = 525 belminuten in totaal na 3 maanden, vanwege dat oude saldo. Omdat de oudste bundel het eerst vervalt en je elke maand een nieuwe verse bundel krijgt, heb je bij zuinig verbruik dus een totaalsaldo van 2,1GB. Want je spaart. Daardoor denk je ‘he, ik had die 2,1GB al’. 

Maar als je heel je bundel had opgemaakt in een maand, had je de daaropvolgende maand echt maar 700mb gehad en geen 2100. (Hierbij reken ik natuurlijk even los van je verdubbelaar - dat verdubbelt de voorbeeldsaldi maar het principe blijft hetzelfde).

Onder de nieuwe voorwaarden vervalt het tot op 3 maanden opsparen, maar in ruil daarvoor krijg je 3x zoveel data per maand. Ongeacht wat je ervan vindt dat het onvrijwillig wordt doorgevoerd tegen een meerprijs, feit is dat er op dit punt wel degelijk een verbetering is. Want je bent niet meer afhankelijk van zuinig gebruik in eerdere maanden voor hetzelfde datasaldo per maand. Over drie maanden bezien, als je het elke maand opmaakt, krijg je meer data. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 11 maart 2025

De informatie in de aanbieding is misleidend. Er staat namelijk niet wat ik ga krijgen. Mijn verbruik elke maand is zeer laag. Niet omdat ik mij inhoud maar omdat ik gewoon geen behoefte heb aan meer. 
aanbod is voor mij een dubbele verslechtering omdat ik overschot niet meer mee kan nemen naar de volgende maand en daarnaast moet ik er nu structureel extra gaan betalen voor een bundel die ik niet gebruik. 
tevens blijkt uit de andere threads hier in de community dat het niet uitmaakt hoe groot je bundel was (Telfort), iedereen gaat €1,25 meer betalen. 
Telfort abonnees leveren te weinig op, wees eerlijk en transparant!

@Gothitelle ​@Alex van KPN 

Marijntje 2 heeft gelijk, de KPN-actie pakt onevenredig in het nadeel uit van een ‘bewuste’ gebruiker als zij. Als je mobiel geen video’s bekijkt (geen Youtube, geen Netflix, en je geen tijd besteed aan onzinnige verslavende social media) maar je telefoon vooral functioneel gebruikt (bankapp, kaartapp, berichtenapp, mailapp, etc.) heb je qua bundel voldoende aan 500 MB p/m. Incidenteel (bv. vakantie in buitenland) zou aankoop van een extra bundel dan voldoende zijn.

Door het flat-rate karakter van de prijsverhoging (iedere klant 1,25 euro p/m extra betalen) betaalt de gebruiker met een kleine, goedkope, bundel (zoals Marijntje 2 heeft) procentueel onevenredig mee, zij gaat (bij een Telfort abo uit 2015) circa 10% extra p/m betalen en krijgt qua aantal MB’s ook nog eens het minste hiervoor terug! Voor een gebruiker met een grote bundel is de procentuele prijstijging veel lager dan 10%. Dit is ‘degressieve belastingheffing’: de grootverbruikers krijgen tegen minimale kosten de meeste ‘waar’ voor de extra (verplicht opgelegde) 1,25 euro, en de kleinverbruikers subsidiëren feitelijk de grootverbruikers. 

Mijn stelling is dat KPN met deze actie gericht op zoek is geweest naar zoveel mogelijk extra inkomsten waartegenover zomin mogelijk extra kosten in de vorm van datagebruik staan (cfr. de kapitalistische logica, maximaliseer de winst tegen zo laag mogelijke kosten, en verberg deze logica zoveel als mogelijk naar klant en buitenwereld). 

Door: 1) een data-analist aan het werk te zetten met de volgende opdracht: identificeer de gebruikers die binnen hun bundel zo min mogelijk gebruik maken van data en hoogstwaarschijnlijk dit ook niet gaan doen. 2) de campagne afdeling de opdracht te geven om deze actie vorm te geven in een mediastrategie die het beeld schetst dat je er als gebruiker erg op vooruit gaat (‘wat zijn we als KPN toch lekker sociaal bezig’). 3) de marketingafdeling te vragen om alternatieven (overstappen op ander abonnement e.d.) dusdanig in de markt te zetten dat ze altijd nadeliger c.q. duurder uitpakken. En geef klant dus vooral ook geen keuze om een kleinere bundel te kiezen dan 6GB.

Maatschappelijk gezien betekent de KPN-actie ook dat overmatig schermgebruik (‘schermverslaving’) extra aantrekkelijk c.q. gestimuleerd wordt, en juist de ‘bewuste’ gebruiker mag hier dus aan mee betalen (…). En deze actie draagt ook nog eens onnodig bij aan de toch al hoge inflatie in NL, in dit geval dus vanuit winstmotieven (winstflatie).

• 3445 reacties
  • 12 maart 2025

@Kritische gebruiker KPN wil gewoon gebruikers met grote of unlimited bundels. De klanten die een bundel van 500 MB of 1 GB willen, die zijn bij KPN al jaren aan het verkeerde adres. Daar heeft KPN Simyo voor.

KPN zelf wil deze klanten niet meer en is ze met deze € 1,25 actie eigenlijk min of meer aan het dumpen. Zo realistisch moet je zowat wel zijn denk ik. Een andere omschrijving kan ik het niet geven.

Bij nieuwe abonnementen is de kleinst mogelijke bundel 6 GB. Dat word 12 GB als er ook een thuisabonnement is. Dat vertelt toch genoeg? 

Wat betreft "sociaal lekker bezig zijn", daarvoor geldt hetzelfde als met duurzaamheid/milieu/klimaat: als er geld mee verdient kan worden staan bedrijven (niet specifiek KPN) voorop. Maar als het geld kost schitteren ze door afwezigheid. 

• Helper
  • 33 reacties
  • 12 maart 2025
Gothitelle schreef:

Dag Marijntje,

Onder de nieuwe voorwaarden vervalt het tot op 3 maanden opsparen, maar in ruil daarvoor krijg je 3x zoveel data per maand. Ongeacht wat je ervan vindt dat het onvrijwillig wordt doorgevoerd tegen een meerprijs, feit is dat er op dit punt wel degelijk een verbetering is. Want je bent niet meer afhankelijk van zuinig gebruik in eerdere maanden voor hetzelfde datasaldo per maand. Over drie maanden bezien, als je het elke maand opmaakt, krijg je meer data. 

Er horen toch geen nieuwe voorwaarden aan gekoppeld te worden? In mijn geval werd ik verwezen naar de volgende website bij aankondiging van de verhoging: Wijziging databundel mobiel 2025 | KPN

Daar stond onder andere het volgende: “Wordt mijn contract verlengd of gelden er andere voorwaarden?

Nee, je contract blijft hetzelfde. En behalve de veranderingen die in de e-mail of brief staan verandert er niets.”

Ik weet niet of er voor andere klanten naar een andere dergelijke webpagina wordt verwezen maar zo daar even controleren of er iets staat over voorwaarden die wijzigen..

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 12 maart 2025
Herbz schreef:

Er horen toch geen nieuwe voorwaarden aan gekoppeld te worden? In mijn geval werd ik verwezen naar de volgende website bij aankondiging van de verhoging: Wijziging databundel mobiel 2025 | KPN

Daar stond onder andere het volgende: “Wordt mijn contract verlengd of gelden er andere voorwaarden?

Nee, je contract blijft hetzelfde. En behalve de veranderingen die in de e-mail of brief staan verandert er niets.”

Ik weet niet of er voor andere klanten naar een andere dergelijke webpagina wordt verwezen maar zo daar even controleren of er iets staat over voorwaarden die wijzigen..

De site is als het goed is hetzelfde. De verandering in het opsparen staat in de email/brief voor Telfortklanten. 'Behalve de veranderingen verandert er niets’ verdient overigens geen schoonheidsprijs, taalkundig of anderszins.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23431 reacties
  • 13 maart 2025

@Marijntje 2, ik heb dit voor de zekerheid toch helemaal laten uitzoeken.

Wat ik oorspronkelijk aangaf klopt. Jij hebt een abonnement van 700 MB. Dit wordt verdubbeld naar 1400 MB. Door de verandering wordt deze 1400 MB verdrievoudigd naar 4200 MB. Per 1 maart is dit aangezet, dat klopt dus. 

Ik verwacht dat je de data meerekent die je niet op hebt gemaakt en dus meeneemt naar de volgende maand, zoals Gothitelle het al uitlegt. Waarvoor dank. Dit zul je dan ook merken volgende maand, dan neem je de data ook mee als het niet wordt opgemaakt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 maart 2025

@Alex van KPN ,

de verwarring wordt met de dag groter!

ik snap het verhaal van Gothitelle.

Volgens mij is de wijziging per 1 maart dat ik structureel 4,2 GB krijg en juist GEEN ongebruikte data meer meeneem naar de volgende maand. 

duidelijk is dat deze hele wijziging voor iedereen onduidelijk is, misleidend!

@Alex van KPN 

Marijntje 2 heeft gelijk (en ik overigens ook met al mijn analyses rond geldklopperij etc.):

Uit de campagnemail: 

“Het meenemen van data en belminuten stopt. Je krijgt in plaats daarvan standaard 3 keer zoveel data en belminuten in je abonnement.”

@Gothitelle 

Je hebt een zeer scherp taalkundig oog: 'Behalve de veranderingen verandert er niets’. Ik zou het bijna gaan interpreteren als: ‘Alles blijft hetzelfde’; maar helaas is de KPN werkelijkheid heel anders. De zin van Marijntje 2 vind ik misschien nog wel beter dan die van KPN: ‘duidelijk is dat deze hele wijziging voor iedereen onduidelijk is’.

@Marlon92 

Je citaat: ‘KPN zelf wil deze [TFT] klanten niet meer en is ze met deze € 1,25 actie eigenlijk min of meer aan het dumpen. Zo realistisch moet je zowat wel zijn denk ik. Een andere omschrijving kan ik het niet geven.’

Oef, dit is wel schrikken. En ik had al niet zoveel vertrouwen in veel bedrijven. Zou het echt zo zijn dat ze je proberen te dumpen na tig jaar trouwe klant? En dat je eigenlijk mails die beginnen met ‘Beste klant, wij zijn erg blij met u en daarom (…..vul zelf in)’ moet lezen als ‘Beste klant, wij willen u gaarne kwijt, wij verdienen namelijk te weinig aan u. Wij verzoeken u dringend naar een andere provider om te kijken zoals …. Helaas kunnen we u geen oprotpremie toekennen want dat kost ons teveel geld. Wel hebben we een prijsprikkel toegepast om wat extra druk op u uit te oefenen.’

En dat de KPN-campagnemanager eind van de week bij het bekijken van de Microsoft BI uitdraaien een gat in de lucht springt want er zijn weer tig TFT-klanten die hun abootje hebben opgezegd. Campagne geslaagd!!

Reageer