Skip to main content

Dag,

Vorige week zijn wij op pad gegaan naar Montenegro. Voor Montenegro (buiten de eu) had ik een esim aangeschaft. Voordat we Montenegro ingingen maakte ik dus gewoon nog gebruik van mijn bundel (onbeperkt internet en bellen). Nu zag ik net in de kpn app dat er €60.50 extra kosten in rekening worden gebracht. Hoe is dit mogelijk. 

Beste ​@MariScho SMS ‘bescherming aan’ naar 1266 om in de toekoment dit soort buitenbundelkosten te voorkomen.

Vermoedelijk heeft jouw netwerk automatisch toch verbinding gemaakt met een provider buiten de EU of met een maritiem satellietnetwerk op zee op een veerboot.

Het is in het buitenland ook verstandig om automatisch provider kiezen uit te schakelen en deze op handmatig te zetten.

@MariScho Op 27 mei wordt nieuwe buitenlandse bundel geïntroduceerd en per direct oude bundel ongeldig. Je zat dus zonder bundel, je kan een nieuwe bundel kopen, de kosten voor nieuwe bundel wordt vergoed (hoogstwaarschijnlijk ook de €60.50 extra kosten). Zie reactie van Communicatie Manager Shyrin van  KPN https://community.kpn.com/mobiel%2D15/voordeelbundel%2Ddata%2D2000%2Dwerkt%2Dniet%2Din%2Dbosnie%2D635665?postid=2127532#post2127532

Dag, bedankt. Je noemt 27 mei nieuwe buitenlandse bundel. Wij zijn 18 mei aan onze reis naar Montenegro vertrokken. Bij aankomst (22 mei) zag ik dus ineens de €60.50 extra kosten staan in de app

Hallo ​@MariScho, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt. We denken graag met je mee.

Als ik het goed begrijp, heb je voor jouw reis een e-sim voor Montenegro aangeschaft. Je had dus verwacht dat internet gebruik vanuit de bundel op die e-sim zou gaan. Maar zag op 22 mei toch dat er € 60,50 in rekening is gebracht voor het gebruik van data via jouw KPN simkaart.

Mijn vermoeden is dat je in de instellingen nog de KPN sim als hoofdsim voor data gebruik had staan. Daardoor heeft jouw telefoon met de KPN sim verbinding gemaakt met het netwerk in Montenegro. En aangezien dit buiten de EU valt, worden hier extra kosten voor in rekening gebracht. Je betaalt in Montenegro € 2,50 per MB. En dus zit je met 24 MB al aan het limiet.

In de instellingen van jouw telefoon kan je veranderen welke sim je wilt gebruiken voor data. Ik weet alleen niet wat voor toestel jij hebt, dus vind het lastig om daarin advies te geven. Maar op mijn Samsung vind ik deze instellingen onder: Instellingen > Verbindingen > SIM-beheer. Ik kan daar Voorkeurs-SIM's instellen. Als je daar bij mobiele gegevens KPN kiest, dan zal jouw telefoon eerst deze gebruiken. Pas als dat niet lukt, zal hij overgaan op de andere. En ik denk dus dat dit bij jou ook is gebeurd.

Om te voorkomen dat dit in de toekomst gebeurt en jouw telefoon automatisch voor de e-sim zal kiezen, kan je inderdaad de bescherming aanzetten waar ​@JanD het over heeft. Als de bescherming aanstaat, kan je geen internet buiten de EU gebruiken, tenzij je een bundel aanzet. En als jij dan vervolgens geen buitenlandbundel kiest, maar een e-sim voor dat land, dan zal jouw toestel automatisch overschakelen naar data via de e-sim.

De nieuwe bundels staan hier verder helemaal los van, omdat het hier niet om een buitenland bundel gaat, maar om een aparte e-sim met eigen bundels.

Dag ​@Denise van KPN 

Nee dit is niet het geval. Toen we in Montenegro waren heb ik hem pas op de nieuwe gekochte esim gezet/geactiveerd en de telefoon van mijn vriend idem dito. vlak voor we over de grens gingen zijn we gestopt  en heb ik hem van de kpn sim gehaald en hem op airalo gezet (de esim die ik had aangeschaft) 

Ik weet hoe een esim werkt. En dit alles (wat er gebeurd is) heeft niets met die esim te maken. 

Dus ik snap niet waar die extra kosten nu vandaan komen. De terugweg telefoon van de esim afgehaald en weer op de kpn sim gezet (esim was toen verlopen) en precies hetzelfde als de heenweg weer naar huis gereden. En nu zie ik de extra kosten niet. Dus het ligt echt aan iets anders. Hoop toch echt dat ik die €60.50 wel terug krijg want ik heb niets vreemds gedaan. 

Nee dit is niet het geval. Toen we in Montenegro waren heb ik hem pas op de nieuwe gekochte esim gezet/geactiveerd en de telefoon van mijn vriend idem dito.

Ah, maar dan zit het hem hierin. Dan heeft de KPN sim dus contact gemaakt met het Montenegro netwerk voordat je de e-sim activeerde. Daardoor zijn er dus buitenbundel kosten gemaakt die we helaas wel in rekening moeten brengen. Ik kan deze niet voor je vergoeden, want voor zover ik kan zien, zijn deze terecht.

Om te voorkomen dat dit in de toekomst gebeurt en jouw telefoon automatisch voor de e-sim zal kiezen, kan je inderdaad de bescherming aanzetten waar ​@JanD het over heeft. Als de bescherming aanstaat, kan je geen internet buiten de EU gebruiken, tenzij je een bundel aanzet.

@Denise van KPN 

Dan nog klopt het niet. 

Dit staat er namelijk ook onder het bericht van wat jij hierboven neerzet:

vlak voor we over de grens gingen zijn we gestopt en heb ik hem van de kpn sim gehaald en hem op airalo gezet (de esim die ik had aangeschaft). Dan heb ik het over een kilometer of 2/3 voor de grens (als je het eerste bord zeg maar krijgt) toen zijn we ergens gestopt, bak koffie gehaald en toen ben ik die esims gaan regelen voor mijn vriend en ik. Voor de grens zat ik dus nog op het kpn netwerk (tot aan die stop). Nogmaals ik weet hoe die esims werken. En ik weet dat je hem moet activeren (en op tijd) en dat je je toestel dan van het kpn netwerk moet halen en op die van de esim moet zetten. 

Ook stond automatisch provider zoeken uit. Want dat weet ik ook dat dat beter is. 

Je geeft nu wel tegenstrijdige informatie. Je zegt namelijk dit:

Toen we in Montenegro waren heb ik hem pas op de nieuwe gekochte esim gezet/geactiveerd

En tegelijkertijd zeg je dat je hem voor de grens hebt geactiveerd.

Maar hoe dan ook: ook voor de grens kan het zijn dat je al verbonden bent met de Montenegro mast. Landen kennen harde grenzen, maar een netwerk houd zich hier niet aan.

@Denise van KPN 

Nee dat doe ik helemaal niet. Jij typt het volgende hierboven:

Nee dit is niet het geval. Toen we in Montenegro waren heb ik hem pas op de nieuwe gekochte esim gezet/geactiveerd en de telefoon van mijn vriend idem dito.

Dit is maar een gedeelte van wat ik daarboven tegen jou " zei". Namelijk dit:

Nee dit is niet het geval. Toen we in Montenegro waren heb ik hem pas op de nieuwe gekochte esim gezet/geactiveerd en de telefoon van mijn vriend idem dito. vlak voor we over de grens gingen zijn we gestopt en heb ik hem van de kpn sim gehaald en hem op airalo gezet (de esim die ik had aangeschaft) 

Dus niets tegenstrijdigs aan. 

Wel een slechte zaak dit. Een kleine compromis was wel netjes geweest. Helemaal omdat ik me aan alle "regels " heb gehouden verder

Hoi ​@MariScho 

Voordat je Montenegro inrijdt, zit je nog in Bosnië en Herzegovina.
Ook in Bosnië en Herzegovina valt bellen, sms’en en internetten buiten de EU, dus ook in dat land zijn jouw Nederlandse bundels niet geldig, en betaal je dus de buiten de bundel kosten voor een land buiten de EU zone.

Dus het kan ook zo zijn, dat je die 60,50 euro extra kosten al hebt gemaakt/verbruikt via een mobiel netwerk in Bosnië en Herzegovina zelf, en dus nog niet via een mobiel netwerk van Montenegro.

Dus je had al in Kroatië (die wel binnen de EU valt) de simkaart van KPN volledig uit moeten zetten, en de eSIM van Airlo aan moeten zetten, dan was het niet gebeurd.

Maar waarschijnlijk dacht je, dat Bosnië en Herzegovina nog wel bij de EU hoorde, wat dus niet het geval is.

Ben je het niet eens met de antwoorden van moderator ​@Denise van KPN , die wel kloppen, dan kun je altijd nog een klacht indienen via het volgende online formulier: Klachtenformulier

Dan wordt daar onafhankelijk naar gekeken, en krijg je vervolgens telefonisch daar antwoord op.

@Michel.uit.Arnhem 

Wij zijn niet via Bosnië Herzegovina naar Montenegro gereden. Maar via de grensovergang in Kroatië. 

Ik weet dat Bos-H niet tot de EU hoort. De terugweg zijn we wel via Bos-H gegaan en was mijn esim verlopen (alleen gehaald voor periode in Montenegro) . Telefoon stond precies hetzelfde en toen geen extra kosten gehad. Allemaal heel vreemd dit alles. 

@MariScho, ik hoop dat jij en eventueel de rest van je gezelschap, familie, vrienden etc. de tip van de eerste reactie van ​@JanD hebt opgevolgd: sms bescherming aan naar 1266 om deze roamingkosten in de toekomst te voorkomen. Helaas zet KPN deze optie niet standaard aan. Er zijn inmiddels vele gevallen in deze community bekend met deze kosten zoals jij.

De terugweg zijn we wel via Bos-H gegaan en was mijn esim verlopen (alleen gehaald voor periode in Montenegro) . Telefoon stond precies hetzelfde en toen geen extra kosten gehad.

Niet heel gek! De extra kosten van € 60,50 gelden namelijk per factuurperiode. Als je dit limiet bereikt, wordt dataroaming buiten de EU geblokkeerd voor de gehele factuurperiode. Tenzij je toestemming geeft het limiet voorbij te gaan of je een bundel aanschaft. Als je dus binnen een factuurperiode door Bos-H bent gereden, dan zijn er geen extra kosten bij gekomen.

Ik blijf erbij: ook voor de grens kan het zijn dat je al verbonden bent met de Montenegro mast. Landen kennen harde grenzen, maar een netwerk houd zich hier niet aan.

Als het goed is heb je van ons ook een sms gehad om je te informeren over verbinding met de mast in Montenegro. In diezelfde sms staat wat de kosten zijn. Er heeft duidelijk verbruik plaats gevonden na het ontvangen van deze sms. En dus zijn de kosten terecht.

Om onverwachte kosten in de toekomst te voorkomen, raad ik je aan om de bescherming aan te zetten waar ​@JanD het over heeft. Als de bescherming aanstaat, kan je geen internet buiten de EU gebruiken, tenzij je een bundel aanzet.

@Denise van KPN 

En hoe kan het dan zijn dat mijn vriend geen extra kosten heeft gekregen? Hij zit bij youfone. Instellingen precies hetzelfde staan als in mijn telefoon. En hij heeft 0.00 extra kosten. Youfone is toch ook kpn? 

Hoi ​@MariScho 

Youfone is een dochteronderneming van KPN B.V., maar heeft wel gewoon zijn eigen hoofdkantoor, klantenservice en eigen regels voor gebruik in het buitenland.
Zo is het verschil tussen KPN en Youfone bijvoorbeeld, dat internet buiten de EU bij Youfone is geblokkeerd, terwijl je bij KPN kunt internetten totdat je de 60,50 euro hebt bereikt.

Dit verklaard ook, dat je vriend geen extra kosten heeft omdat bij hem internet is geblokkeerd buiten de EU, dit staat ook keurig vermeld op de website van Youfone:

Reis je binnen de EU? Dan werkt het Dataplafond. Reis je buiten de EU? Dan is je databundel helaas niet geldig. Omdat het Dataplafond niet werkt buiten de EU, hebben we uit voorzorg mobiel internetten geblokkeerd. Om toch data te kunnen gebruiken buiten de EU, kun je een Wereld-databundel kopen via MyYoufone. Ga voor meer informatie over een datalimiet naar de Buitenlandpagina van Sim Only.

Je vriend dient dus eerst de wereld databundel te activeren binnen de My Youfone App, om te kunnen internetten buiten de EU.

Wil je dat bij KPN ook, dan dien je dus bescherming aan te sms’en naar 1266.

Reageer