Skip to main content
Vraag

Geen mogelijkheden om te bellen/sms in Tanzania

• 17 januari 2025
  • 10 reacties
  • 128 keer bekeken

Ik zit in Tanzania en wil sms en data gebruiken. Ik kan niet bellen en gebeld worden. SMS werkt niet. Ik kan geen bundel OVERIG AAN  kopen zonder sms-toegang. Ik wil voicemail UIT zetten enz. maar ik kan geen sms-jes ontvangen. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Wat gek dat het niet lukt om te bellen en sms’en in Tanzania, ​@Reborn. Krijg je iets van een foutmelding te zien?

Als jij belt, bel je dan wel naar het nummer inclusief landcode ervoor? En bellen degene die jou proberen te bellen ook naar jouw nummer inclusief landcode? 

• Nieuwkomer
  • 25 januari 2025

Beste  ​@Denise van KPN 

Ik krijg geen foutmelding te zien. Als ik vraag anderen mij te bellen dan helpt +255 voor mijn telefoonnummer ook niet. Wel kan ik Whatsapp en Signal gebruiken. 

SMS heb ik ook nodig. Weet jij een oplossing? 

Hartelijke groet, 

Reborn

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Anderen moeten bellen naar jouw Nederlandse nummers inclusief Nederlandse landcode. Dat is 0031 of +31. En dit zet je in plaats van de 0 in jouw 06-nummer. Dus dat wordt dan +316 12345678.

• Nieuwkomer
  • 1 februari 2025

Hi Denise, 

Ik heb alles geprobeerd, ook met gebruik van de landcodes. Zowel met bellen als gebeld worden. Ik krijg geen contact. Heb jij nog oplossingen?

Ik betaal 33,58 euro per maand voor mijn mobiel. Kan ik mijn abonnement dan tijdelijk stopzetten?

Zo ja, hoe moet ik dat dan doen zonder contact met KPN rechtstreeks te hebben?  

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Reborn

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 2 februari 2025

@Reborn 

Voor hetgeen u in Tanzania doet kunt u beter onbereikbaar blijven.

Laat iedereen in zijn waarde, en richt u op andere zaken.

Forum|alt.badge.img+2

Zet eerst mobiele data en data roaming van de KPN sim UIT. Dit is namelijk in Tanzania veel te duur.

Koop een Tanzaniaanse sim voor dataverkeer (internet).

Om bellen en sms-en met een KPN sim (dus met Ned. telefoonnummer) in Tanzania aan de gang te krijgen:

Zet automatische mobiele netwerkselectie UIT en probeer handmatig de Tanzaniaanse netwerken.

Wissel zonodig tussen 5G, 4G, 3G, 2G.

Nadat de KPN sim verbinding heeft gemaakt:

Sms BESCHERMING AAN naar 1266 om het peperdure buiten de bundel niet-EU dataverkeer te blokkeren.

Sms UIT naar 1233 om de voicemail uit te zetten.

Sms zonodig OVERIG 25 AAN of OVERIG 100 AAN naar 1266 voor wat minder duur bellen.

Als de shortcodes 12xx niet werken, probeer dan eens +316120012xx of 000316120012xx.

Er moeten antwoord-smsjes vanaf 1200/KPN komen.

N.B De toegangscode voor internationaal bellen vanaf een Tanzaniaans telefoonnetwerk is 000, niet 00.

Dus 000316xxxxxxxx naar een Ned. mobiel nummer.

Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Telephone_numbers_in_Tanzania .

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Heb je nog iets aan de tips van ​@Pieter van Ieperen, ​@Reborn?

• Nieuwkomer
  • 9 februari 2025

@Denise van KPN ​@Pieter van Ieperen 

Ik heb er goed naar gekeken. Het valt mij op dat Pieter schrijft: Koop een Tanzaniaanse sim voor dataverkeer (internet). Fijn dat hij zo met me meedenkt. Het kan een oplossing zijn, maar het is toch wel een hele U-turn. Ik heb een abonnement bij KPN en dat moet ik kunnen gebruiken. Dat is mijn vertrekpunt. 

De website van KPN aangeeft op de vraag hoe kan ik KPN het beste bereiken “ Vanuit het buitenland is het mogelijk om KPN te bereiken via  +316-12001200”. Dat lukt dus niet.

SmsOVERIG 25 AAN naar 1266 staat op de website. Ook niet met +31 ervoor.  Klik op de button (op de website) ….. werkt niet. 

Het lijkt zo te zijn dat je SMS .. OVERIG AAN in het buitenland kunt gebruiken, daarom heb ik het niet thuis geactiveerd. 

Vanuit het vertrekpunt dat ik het met KPN wil oplossen zou ik graag antwoorden ontvangen. Wat denk jij Denise?

Hartelijke groet,

Reborn

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Voor bellen en sms’en zou dit niet nodig moeten zijn, maar voor de zekerheid toch nog maar even: heb je roaming aan staan?

Probeer ook eens een ander netwerk te selecteren. En wissel tussen 5G, 4G, 3G, 2G.

Forum|alt.badge.img+2
Denise van KPN schreef:

Voor bellen en sms’en zou dit niet nodig moeten zijn, maar voor de zekerheid toch nog maar even: heb je roaming aan staan?

Probeer ook eens een ander netwerk te selecteren. En wissel tussen 5G, 4G, 3G, 2G.

Waarom adviseren dat (data)roaming aan moet staan?

Dan valt topic starter in de valkuil van EUR 60,50 voor 24 MB buiten de bundel niet EU-dataverkeer,

zolang er nog geen databundel actief is en het buiten de bundel dataverkeer nog niet geblokkeerd is.

Reageer