Skip to main content
nieuws

Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt

  • 25 March 2024
  • 37 reacties
  • 2770 keer bekeken
Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt

Het 2G netwerk bij KPN gaat stoppen. Daarom zijn we nu al bezig met de voorbereidingen, zodat jij gewoon bereikbaar blijft. Je leest alle details hieronder.

Let op: Heb jij een brief of e-mail ontvangen over het vervangen van jouw simkaart? Vervang je simkaart dan zo snel mogelijk, en doe dit vóór de datum die in het bericht staat. Doe je dit niet, dan kan je na die datum niet meer bellen.

Meer informatie lees je hier: https://www.kpn.com/service/mobiel/vervang-je-simkaart

Ben jij al klaar voor 4G en 5G? Lees verder op ga mee van 2G naar 4G en 5G op onze website.

 

Waarom stopt KPN met 2G?

KPN gaat met de tijd mee en werkt er steeds aan om ons mobiele netwerk verder te verbeteren. Zo zorgen we dat iedereen snel, veilig en stabiel kan internetten en bellen. Daarom zijn we eerder al gestopt met ons 3G-netwerk. En nu zetten we ook ons 2G-netwerk helemaal uit. Zo komt er ruimte vrij om 4G en 5G te verbeteren.

 

Wat betekent dit voor mij?

Vanaf 1 januari 2024 zijn we gestart om stap-voor-stap de nodige aanpassingen in ons netwerk te doen. Om te kunnen blijven bellen, sms’en en internetten moeten oude 2G-simkaarten vervangen worden.

Zorg ervoor dat je je oude simkaart op tijd omwisselt. Doe je dit niet, dan kan je straks niet meer bellen, sms'en of internetten. Je krijgt van ons een persoonlijk bericht waarin we je laten weten wanneer het tijd is om je huidige simkaart te vervangen.

De datum in jouw brief of e-mail is leidend, uiterlijk 01-07-2024 is het voor iedereen klaar.

Heb je een brief, e-mail of SMS ontvangen over het vervangen van je simkaart? Of wil je jouw simkaart controleren, om te kijken of dit ook voor jou geldt?

Kijk dan hier op onze site

 

Wat gebeurt er met 2G simkaarten?

Sommige klanten van KPN hebben nog een hele oude simkaart: een 2G simkaart. Het is belangrijk dat je die op tijd vervangt:

  • Vanaf 1 januari 2024 stoppen de 2G simkaarten in batches met werken.
    • Op 1 juli 2024 werkt geen enkele verouderde (2G) simkaart meer
  • Je wordt per e-mail, SMS en/of brief geïnformeerd wanneer de simkaart stopt met werken

 

Weten of jij klaar bent voor 4G en 5G?

Wil je weten of jij klaar bent voor deze volgende stap? Doe dan de check hieronder! Ook lees je meer op onze site: Ga mee van 2G naar 4G en 5G.

 

Check of je de goede simkaart hebt

Heel oude simkaarten kunnen ons 4G- en 5G-netwerk niet gebruiken. Check daarom of jouw simkaart wel op 4G of 5G kan.

 

Een 4G of 5G toestel

Wil je internetten en bellen op ons 4G- of 5G-netwerk? Dan moet je telefoon ook geschikt zijn voor 4G of 5G.

Op sommige telefoons kan je wel internetten via 4G en 5G, maar bellen via 4G en 5G kan niet. Check daarom of je telefoon daar ook geschikt voor is. 

We doen ons best om alle 4G- en 5G-geschikte toestellen op deze lijst weer te geven. Twijfel je of jouw toestel geschikt is voor internetten en/of bellen via ons 4G- en 5G-netwerk? Vraag dit dan na bij de verkoper van je toestel.
 

De juiste instellingen op jouw toestel

Is je toestel geschikt? Controleer daarna ook deze instellingen:

 

Veelgestelde vragen

 

Ben ik verplicht om iets te doen?

Nee, je bent niets verplicht. Maar we raden je aan om ons advies op te volgen. Anders loop je het risico niet meer te kunnen bellen, sms’en en/of internetten. Doorloop de 3 stappen hierboven en zorg ervoor dat je bereikbaar blijft.

 

Mijn toestel is niet geschikt voor 4G. Hoe kom ik aan een ander toestel?

Dat kan op 2 manieren. Je kan een los toestel bij ons kopen. Of je kan verlengen met een nieuwe telefoon. In de KPN winkel helpen we je graag verder.

En wil je meer weten over hoe je je voorbereid op 4G? Bereid je voor op 4G

 

In mijn buurt is momenteel weinig tot geen 4G- of 5G-dekking. Wat betekent dit voor mij?

Vóór we 2G uitzetten, zorgen we ervoor dat de 4G- en 5G-dekking in jouw regio goed is. Zo blijf je altijd goed bereikbaar. Bekijk onze dekkingskaart om het bereik in jouw omgeving te zien.

 

Hoe weet ik of ik een nieuwe simkaart nodig heb?

We informeren iedereen die een nieuwe simkaart nodig heeft persoonlijk per brief, email en/of sms. Ook kan je zelf een check doen via onze simkaartchecker.

 

Ik heb een Prepaid simkaart. Wat gebeurt er met mijn beltegoed als ik van simkaart wissel?

Dat zetten we over naar je nieuwe simkaart. Je raakt je beltegoed dus niet kwijt. Controleer wel goed of jouw simkaart vervangen moet worden en vraag deze indien nodig aan, zodat je bereikbaar blijft.

Mijn broer ontving een mail met de aanbieding voor de Nokia voor € 10,41. Hij is naar de KPN winkel in Hilversum gegaan. Hij heeft met de medewerkers meegekeken in de computer: er is hun niets bekend over deze mail. Ze veronderstellen dat dit bedrog is. 
 

Dit is toch wel bijzonder. @Erik van KPN hoe zit dit?? 🤔


Het is écht een aanbieding van kpn hoor. Geen fake. Maar het werkt alleen niet via de winkel. Er zit volgens mij een link in de mail. @MJHek .

Er is een cashback actie. Na aankoop kun je € 20 retour krijgen.


Deze actie is inderdaad juist en in de winkel zouden ze dat eigenlijk moeten weten…


@PeterG in de mail staat zelfs:

“Ga voor 15 juni 2024 naar de KPN winkel en vervang je oude 2G-telefoon. Daar hebben we een vervangende Nokia 110 voor €10,41. Of krijg €20,- korting op een andere telefoon. Op kpn.com/winkel vind je een KPN winkel bij jou in de buurt.”

🤪🤷🏻‍♀️


Dat is dan wel bijzonder @MJHek. Ons winkelpersoneel hoort dan hier van op de hoogte zijn. 


Nogmaals gaan. En eventueel dit topic tonen @MJHek . M.n. ook de reactie van kpn moderator (!) Jeroen.


Wat mij intrigeert: veel slimme meters, zoals die van Liander, geven meterstanden door via het 2G netwerk. Die meters worden vooralsnog niet vervangen én blijven gewoon werken zeker nog tot 2029 las ik vandaag ergens. Dus wordt 2G écht afgeschakeld of is het een soort marketingtruc om mensen naar 4/5G te krijgen?


Wat mij intrigeert: veel slimme meters, zoals die van Liander, geven meterstanden door via het 2G netwerk. Die meters worden vooralsnog niet vervangen én blijven gewoon werken zeker nog tot 2029 las ik vandaag ergens. Dus wordt 2G écht afgeschakeld of is het een soort marketingtruc om mensen naar 4/5G te krijgen?

Volgens mij werken die dingen primair GPRS en niet via 2G. En GPRS wordt iets later uitgeschakeld dan 2G. 


Raar hoor. Bij kpn gaat 2G echt uit per 1 december 2025. 

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/hoe-bereid-ik-me-als-iot-klant-voor-op-het-einde-van-2g.htm

 


Op mijn digitale meter staat GPRS @PeterG  en @Ik_Combineer 

 


Dan gaat dat dus nog even langer door 😀

Wel apart. Op mijn GSM / GPRS telefoon werkte het internet al sinds 2016 niet meer. Kreeg geen enkele pagina meer.


Wat mij intrigeert: veel slimme meters, zoals die van Liander, geven meterstanden door via het 2G netwerk. Die meters worden vooralsnog niet vervangen én blijven gewoon werken zeker nog tot 2029 las ik vandaag ergens. Dus wordt 2G écht afgeschakeld of is het een soort marketingtruc om mensen naar 4/5G te krijgen?

Ik heb hier een antwoord op.

KPN zal op 1 december 2025 het landelijk dekkend 2G netwerk uitzetten. Het netwerk wordt door consumenten nauwelijks nog gebruikt, is sterk verouderd en wordt vervangen door nieuwe generaties die sneller, stabieler en energiezuiniger zijn. Bovendien wordt 2G technologie wereldwijd vanaf eind 2025 niet langer voorzien van de benodigde veiligheidsupdates. Het uitzetten van oude mobiele netwerken gebeurt daarom over de hele wereld, en dus ook bij KPN. Bovendien kan het spectrum dat voor 2G wordt gebruikt goed ingezet worden voor modernere technologieën.

Er geldt na 1 december 2025 een afbouwperiode van enkele jaren voor het gebruik van een groep (GPRS) slimme meters van netbeheerders en gerelateerde zakelijke meetbedrijven die klant zijn van KPN. Mede vanwege het grote maatschappelijk belang van de energietransitie zijn er al enkele jaren geleden met deze partijen afspraken gemaakt om de slimme meters die lokaal gebruik maken van GPRS-technologie gefaseerd af te schakelen. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt van de minimale functionaliteit van het KPN 2G netwerk specifiek voor deze groep slimme meters.


Reageer