Skip to main content
Vraag

Hoe zet ik een 06 abonnement over naar een 097 abonnement?

• March 15, 2026
  • 40 reacties
  • 302 keer bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

• Auteur
  • Topper
  • March 16, 2026

@PeterG 

Dat kan indien het 06 abonnement contractvrij is. Want het is ook een wijziging naar een van de twee 0970 abonnementen.

Ja, dat is logisch, dat kan altijd. Dat is gewoon een nieuw contract afsluiten. Maar nergens vind ik terug dat de KPN dit bedoeld in hun algemene voorwaarden, dus dat verzin je zelf.

Je kunt niet bellen met een 097 nummer? 

De ACM:

Wel 097-nummers mogelijk voor spraaktelefonie
U mag wel spraaktelefonie leveren met 097-nummers. Omgekeerd mag u geen 06-nummers gebruiken voor M2M-toepassingen omdat deze gebruiksvriendelijke maar schaarse nummers gereserveerd moeten worden voor mobiele (spraak) telefonie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2026

Ik verzin dat niet zelf. Gewoon logisch gevolg van het feit 06 abonnementen er niet zijn onder 0970. Dus gewoon alleen het nummer nu even wijzigen naar een 0970 nummer kan gewoon niet. En een lopend abonnement kan wel binnen de (06) propositie gewijzigd. Maar niet naar een ander product.

En…. wat heb je toch aan behoud van die laatste 8 cijfers…. Het is ook helemaal niet de bedoeling om ermee te bellen of gebeld te worden. Zit vaak ook in Mifi.

Maar goed, ik houd er mee op. Het lijkt wel of ik het tegen een lantaarnpaal heb.

• Auteur
  • Topper
  • March 16, 2026

@JanD 

Ja, die heb ik al lang voor mij liggen in uitgeprinte vorm 😂

• Auteur
  • Topper
  • March 16, 2026

@PeterG 

De ACM schrijft dat een provider verplicht is een bepaling voor nummerwijziging op te nemen in het contract, en dat heeft de KPN gedaan. Er staat niet dat de provider dan een ander contract moet aanbieden nadat het 06 contract is afgelopen. Dat maak jij er van. In feite zou alleen de 20 GB daglimiet moeten vervallen, omdat die een wettelijke limiet is die alleen van toepassing is op 06 nummers. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2026

Wat betreft dat laatste.

Een van de twee 0970 abonnementen heeft ook een daglimiet van 20 GB in Nederland. Rest EU 40 GB per maand. Dat is Unlimited50. Waarbij de 50 inhoud TOT 50 Mb/s.

Maar ik begrijp totaal het behoudt van de laatste 8 cijfers niet. Dat is toch totaal nutteloos. Neem een 0970 nummer met Unlimited50 abonnement. Zeg je 06 op als je contractvrij bent en het niet meer nodig hebt.

Binnen contract kun je NIET naar een ander product. Wat internet-only 0970 is.

Een nummerwijziging van huidige 06 nummer naar nieuw 06 nummer kan per direct.

• Auteur
  • Topper
  • March 16, 2026

@PeterG 

Jij hebt het over twee knullige 097 abonnementjes die KPN als zodanig aanbiedt. Ik heb het over een 06 naar 097 nummeromzetting die KPN volgens hun algemene voorwaarden kan/moet uitvoeren. Dat is iets heel anders. 

Het lijkt mij dat een 1 Gb/s abonnement toch iets heel anders is als een 50 Mb/s abonnement, of niet? 

En nogmaals, de KPN schrijft in hun Algemene Voorwaarden dat ze een 06 nummer kunnen omzetten naar een 097 nummer. Het staat er heus, je kunt het met je eigen ogen lezen. 

• Auteur
  • Topper
  • March 16, 2026

@Shyrin van KPN 

Ik neem aan dat jullie deze discussie volgen? Mag ik er van uit gaan dat er een officiële reactie van KPN komt? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 16, 2026

En nogmaals, de KPN schrijft in hun Algemene Voorwaarden dat ze een 06 nummer kunnen omzetten naar een 097 nummer. 

Ze kunnen het doen, maar uit financiële reden niet willen doen. Een data-only abonnement met minder mogelijkheden en duidelijk langzamer kost meer dan een normale spraak+data abonnement. De algemene voorwaarden zijn voor schijn om de eis van ACM te voldoen. Als een provider klanten niet vooraf informeert (via contract of voorwaarden), krijgt hij boete.

Sterker nog, KPN kan ook simpel het mobiele abonnement ongewijzigd laten bestaan een een data-only sim-kaart als toevoeging aanbieden. Zie het voorbeeld van zakelijke abonnement

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2026

50 Mb/s is toch snel genoeg? Dat kan je al met 3 tv's tegelijk mee streamen. De mobiele streams zijn 7,2 Mb/s bij kpn. Netflix FHD 5 Mb/s; 4k 15 Mb/s.

Wat moet je in godsnaam met 1 Gb/s via mobiel. 

Snelheid is eigenlijk een totaal verkeerd woord. Bandbreedte is een betere.

Alleen Unlimited50 is beschikbaar onder 0970.

Het SuperUnlimited Plus abonnement bestaat niet onder 0970. Als het zo makkelijk was waren die aparte 0970 abonnementen er ook niet, hè.

ALLE Unlimited en SuperUnlimited 06 abonnementen hebben een dagbundel van 20 GB. Verder met gratis aanvullers van 2 GB. En dat noemen dan dus “onbeperkt internet”. Dit geldt ook voor dat éne 0970 Unlimited50 abonnement. 

Van 06 naar 0970 is een heel ander product. Die "nummerwijziging” kan alleen i.c.m. wijziging abonnement (naar Unlimited50 lijkt mij dan). En dat kan dan weer als je abonnement onder 06 contractvrij is.

Van kpn zul je hetzelfde te horen krijgen.

Samenvatting:

Dit zijn de mogelijkheden met een 0970 nummer; ook na omzetting 06 naar 0970.

Omdat 0970 een ander product is kan omzetting alleen als het 06 abonnement contractvrij is.

Wil je Unlimited Plus gebruiken dan mag dat alleen in een smartphone met diens Hotspot. Je kúnt de smartcard in een Mifi router doen. Echter loop je het risico op afsluiting als KPN constateert dat ie niet in een mobiel zit. Want een 06 simkaart mag niet in een Mifi.

De kpn Unlimited abonnement zijn in EU te gebruiken maar dan alleen 40 GB per maand.

Odido Klik & Klaar is ook mobiel internet via een (meegeleverde) 5G Mifi router. Echt onbeperkt, geen daglimiet. En TOT 300 Mb/s. Dit is alleen in Nederland via Odido netwerk mogelijk.

Nogmaals. Een abonnement beschikbaar voor bellen/internet nummers is niet beschikbaar voor mobiel internet nummers. Op Unlimited50 na dan.

Als 50 Mb/s te weinig is kun je dus kiezen voor de Odido dienst. Alleen kan je die niet meenemen naar Spanje ofzo.

Enne. Een KPN Moderator komt hier nog. De wachtrij is zo'n 48 uur momenteel. Je topic is van 15 maart.

• March 16, 2026

@Rowi. Als KPN zelf in hun algemene vorwaarden schrijft dat ze dat wel kunnen, waarom zeg jij dan dat ze het niet kunnen?

Goed lezen wat ik schrijf!!

Wij de consument kunnen dat nergens vragen. Uiteraard kan de desbetreffende afdeling dit en naar ik verwacht hoeft daar een abonnement niet contractvrij voor te zijn.

Jij wilt wezenlijk dit abonnement maar dan met een 097-nummer. Dat is er niet en of dat er ooit komt is maar de vraag. Voor in een mobiele router heeft die bandbreedte of de Unlimited 400 variant veel meer nut dan in een smartfoon. Als ik mij het goed herinner is er in het topic over de nieuwe abonnementen nog gevraagd of de data only abonnementen nog worden aangepast.

Alleen is daar nooit antwoord op gekomen. Link

• March 16, 2026

Terzijde als we heel streng zijn heeft half Nederland of in ieder geval een kwart een verkeerd mobiele nummer. Want er wordt waarschijnlijk meer van apps gebruik gemaakt die een internet verbinding nodig hebben dan dat er nog daadwerkelijk wordt gebeld. Het Machine to Machine gebruik zal groter zijn dan Human to Human.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@GrunnVMS, welkom op onze community! Ik zie dat het al een levendige discussie is geworden. Ik kan hier heel kort in zijn en het is hierboven ook al wel genoemd. De enige manier om aan een  097 nummer te komen is met een van de data only abonnementen. De meest effectieve manier om je databundels te vergroten is door MB's te delen vanaf een unlimited abonnement.

Je wens is duidelijk maar of we daar op de korte of lange termijn iets mee gaan doen durf ik zo niet te zeggen.

• March 17, 2026

@Thomas van KPN maar als iemand een gewone 06 sim in een mifi router stopt welke actie onderneemt KPN dan? Officieel moet dat nummer naar de 097 reeks worden omgezet.

• Auteur
  • Topper
  • March 17, 2026

@Thomas van KPN 

Het is geen wens, het is een verplichting vanuit de ACM, die jullie keurig netjes opgenomen hebben in jullie Algemene Voorwaarden. Daar spreek ik de KPN op aan, op de letterlijke tekst uit jullie eigen Algemene Voorwaarden, en die zijn bindend.

De letterlijke tekst van de ACM:

Een aanbieder is wel verplicht een bepaling voor nummerwijziging op te nemen in het contract en het nummer ook daadwerkelijk om te zetten naar een 097-nummer.

Daar is geen woord Frans bij. Jullie hebben dat ook keurig netjes opgenomen in de Algemene Voorwaarden, maar als ik de KPN daarop aanspreek breekt er paniek uit, want niemand heeft blijkbaar een procedure bedacht waarmee die verplichting uitgevoerd kan worden. 

Gisteravond werd ik na een week eindelijk terug gebeld door de helpdesk, en die kwam met het antwoord dat het alleen na afloop van een contract kan, en dan alleen die twee suffe data contractjes. Toen ik zei dat het nogal logisch is dat ik na het aflopen van een contract voor een ander contract kan kiezen, en dat dit dus niet overeenkomt met de verplichting uit jullie Algemene Voorwaarden, gaf ze mij gelijk. 

@Rowi. 

Feitelijk is het zo dat ik in de KPN winkel een 06 abonnement moet kunnen kopen, en dan tegen de medewerker zeggen dat het 06 nummer omgezet moet worden naar een 097 nummer. Dat is wat de ACM zegt, en wat de KPN ook zegt in de Algemene Voorwaarden. 

Dat de KPN dat niet leuk vindt, dat is dan jammer. De KPN is verplicht dit te doen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2026

@Thomas van KPN maar als iemand een gewone 06 sim in een mifi router stopt welke actie onderneemt KPN dan? Officieel moet dat nummer naar de 097 reeks worden omgezet.

Daar ben ik ook benieuwd naar ​@Rowi. en ​@Thomas van KPN 

en gaat KPN de vraagstelling online en in winkels ook verbeteren als een klant een sim wil?