Skip to main content
Vraag

Mijn iphone Hotspot werkt niet met mijn Tesla

• 13 January 2025
  • 14 reacties
  • 239 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan met mijn Tesla en mijn iPhone. Ik probeer mijn Tesla te verbinden met de persoonlijke hotspot van mijn iPhone, en hoewel de auto aangeeft dat hij verbonden is, werkt streaming (zoals Tidal, Spotify of Netflix) niet. Ik vraag me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt en hoe dit opgelost kan worden.

Met mijn Vodafone-abonnement werkte dit zonder enig probleem. Sinds ik ben overgestapt naar KPN ervaar ik deze issues.

Details:

• iPhone-model: iPhone 15 Pro Max
  • iOS-versie: iOS 18.2.1
  • Tesla-model: Model 3 Long Range (2018)
  • Tesla-softwareversie: 2024.45.32.1
  • Hotspot-instellingen:
    • Maximaliseer compatibiliteit: Staat uit (ook geprobeerd met deze optie aan).
    • Naam: iPhone 11 (standaardnaam van mijn iPhone).
    • Wachtwoord: Een eenvoudig wachtwoord zonder speciale tekens.

Wat gebeurt er precies?

• Verbinding: De Tesla geeft aan dat hij verbonden is met de hotspot.
  • Probleem: Streamingdiensten zoals Tidal, YouTube, en de navigatie werken niet. Het lijkt alsof er geen internetverbinding beschikbaar is in de Tesla. Tevens geeft de wifi diagnose soms pings aan van meer dan 300ms.

Wat heb ik al geprobeerd?

1. Tesla opnieuw verbinden met de hotspot.
  2. De hotspot aan- en uitzetten.
  3. De Tesla opnieuw opstarten.
  4. Mijn iPhone opnieuw opstarten.
  5. Een bezoek aan het Tesla Service Center: hier werkte de hotspot wel op een iPhone met een Odido-abonnement.
  6. Vriendin haar telefoon getest (iPhone 15, KPN-abonnement): werkte ook niet.

Andere context:

• Andere apparaten zoals mijn laptop en tablet werken zonder problemen via de iPhone-hotspot.
  • Voorheen, met een Vodafone-abonnement, werkte alles perfect in combinatie met mijn Tesla.

Mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met dit probleem of een vergelijkbare situatie?
Ligt dit mogelijk aan KPN of aan specifieke instellingen die nodig zijn voor gebruik met Tesla? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn iPhone-hotspot weer kan gebruiken in mijn Tesla?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

14 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 280 reacties
  • 13 januari 2025

Probeer eens apn portalmmm.nl in plaats van apn internet in je iPhone. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 13 januari 2025
Neville schreef:

Probeer eens apn portalmmm.nl in plaats van apn internet in je iPhone. 

Ik ben naar Instellingen > Mobiel netwerk  > Mobieledatanetwerk gegaan en heb daar zowel de APN voor Mobiele data als voor de Persoonlijke hotspot aangepast. Vervolgens heb ik mijn iPhone opnieuw opgestart om te controleren of de wijzigingen waren doorgevoerd, en dat bleek het geval te zijn. Helaas kon de Tesla in deze configuratie helemaal geen verbinding maken met mijn telefoon.

Hetzelfde gebeurde toen ik alleen de Persoonlijke hotspot aanpaste met portalmmm.nl. In beide gevallen gaf de Tesla de foutmelding: "Kan IP-adres niet verkrijgen. Controleer de instellingen van de DHCP-server."

Toen ik alle instellingen terugzette naar de originele waarden, kon de Tesla wel weer verbinding maken met de hotspot, maar had ik nog steeds geen werkende internetverbinding in de auto.

Ik las online dat het kan helpen om eerst de Wi-Fi op de iPhone uit te zetten en daarna de hotspot aan te zetten. Dit heb ik getest, en het blijkt inderdaad te werken. De Tesla heeft nu wel een werkende verbinding.

Probleem lijkt opgelost… denk ik. Maar het is wel vreemd dat je van provider wisselt en dat het ineens op deze manier moet werken. Het is niet echt een handige oplossing, omdat je eerst alles uit moet zetten en dan pas alles weer aan kunt zetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 januari 2025

Helaas vandaag echt oppad gegaan met de auto… Maar helaas.. Nog steeds geen stabiele manier van hotspot… Zo gek dat bij vodafone het allemaal zonder problemen werkte.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 16 januari 2025

Ik had hetzelfde probleem. Het lijkt erop dat het is opgelost door portalmmm.nl in te vullen alleen bij, network settings/Apn/personal hotspot. Bij mobile data heb ik gewoon internet laten staan. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 22914 reacties
  • 16 januari 2025

Hi ​@Mark met een K, welkom op onze community. Ik denk ook graag mee. 

Werkt de hotspot van je telefoon op andere apparaten wel? Dan weten we ook dat het daar niet aan ligt. Zou je voor de zekerheid de naam van de hotspot willen aanpassen op de iPhone en daarna opnieuw willen verbinden met de auto? 

Onderstaande ook geprobeerd?

Peter_BB schreef:

Ik had hetzelfde probleem. Het lijkt erop dat het is opgelost door portalmmm.nl in te vullen alleen bij, network settings/Apn/personal hotspot. Bij mobile data heb ik gewoon internet laten staan. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 17 januari 2025
Peter_BB schreef:

Helaas als ik de APN zo instel heb ik helemaal geen internet meer. Zowel Tesla als laptop.

Alex van KPN schreef:

Hi ​@Mark met een K, welkom op onze community. Ik denk ook graag mee. 

Werkt de hotspot van je telefoon op andere apparaten wel? Dan weten we ook dat het daar niet aan ligt. Zou je voor de zekerheid de naam van de hotspot willen aanpassen op de iPhone en daarna opnieuw willen verbinden met de auto? 

Onderstaande ook geprobeerd?

Peter_BB schreef:

Nadat ik de APN weer heb ingesteld op "internet" voor de hotspot, lijkt deze nu wel te werken. Toch valt het me op dat alles erg traag blijft, waarschijnlijk door een hoge latency. Dit verbaast me, want ik heb dit probleem nooit gehad met Vodafone. Zou er qua prestaties een verschil kunnen zijn tussen een fysieke simkaart en een eSIM? Dat is namelijk, naast de provider, de enige wijziging.

Het probleem lijkt in ieder geval bij mijn telefoon te liggen en niet bij mijn Tesla. Nu is het zaak om de oorzaak te achterhalen. Voorheen werkte internet op mijn laptop prima via Vodafone. Hoewel ik de hotspot niet dagelijks gebruik, is de huidige snelheid gewoon storend. Zelfs een eenvoudige speedtest via Speedtest.net is bijna onmogelijk en mislukt meerdere keren.

Tevens hotspot naam veranderd maar bied helaas geen soelaas.

Tevens middels deze link : https://support.apple.com/nl-nl/119837 een netwerk herstel uitgevoerd. Maar helaas nog geen verbetering.

Tijdens dat de hotspot met mijn laptop is verbonden heb ik een paar keer google gepinged.
En daar komt uit dat ik een hele hoge latency heb.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 18 januari 2025

Ik ben overgestapt van Odido naar KPN en ervaar nu helaas dezelfde problemen met mijn iPhone 14 pro. De APN van de hotspot aanpassen naar portalmmm.nl geeft als resultaat dat ik geen internet meer heb via de hotspot.

Overigens lijkt de Tesla met APN internet wel te kunnen pingen (wifi diagnose) maar met een hoge latency van 500ms+. Als ik google.com ping op mijn laptop kom daar ik niet boven de 100ms uit via de hotspot.  Interessant genoeg lijkt de auto bij mij de eerste paar seconden wel om een goede connectie te maken. Als ik verbind met mijn hotspot en direct een nummer zoek bij Spotify/Tidal dan krijg ik de resultaten en kan ik deze ook afspelen.

Ik ben wel benieuwd waarom ik de portalmmm.nl oplossing vaker lees maar dit bij ons beiden als resultaat heeft dat de hotspot geen internet meer doorgeeft.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 22914 reacties
  • 22 januari 2025

Dank jullie wel voor de feedback. Hebben jullie ook de kans om dit te testen in een ander toestel dan een iPhone? In het geval er nog een fysieke simkaart aanwezig is. Ik probeer te achterhalen of dit een combinatie is met de iPhone eventueel met ons. Ik kan het zo nog niet verklaren. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 januari 2025

Ik heb exact hetzelfde probleem: Iphone 14 Pro, Tesla Model 3 (2024) en KPN super unlimited via e-sim. Op geen enkele wijze krijg ik deze combinatie aan de praat. Alles hiervoor genoemde zaken heb ik ook al geprobeerd, plus het handmatig omzetten naar 4G in plaats van 5G. Met mijn Iphone 14 van het werk met een Odido-abonnement werkt alles probleemloos. 

Inderdaad wordt er gezegd dat het zou liggen aan het feit dat KPN IPV6-adressen uitgeeft via de hotspot maar ook het omzetten van de APN naar portalmmm.nl werkt niet. Als ik via de hotspot mijn Chromebook verbind zie ik daar dat ook portalmmm.nl een IPV6-adres uitgeeft (waarmee ik overigens wel verbinding krijg met internet). Tesla kan dus niet overweg met IPV6.

Heel jammer dat dit niet werkt omdat ik een onbeperkte databundel heb maar nu wel voor 9,99 Euro per maand Premium connectivity van Tesla moet afnemen om internet in de auto te hebben. 

Is er nog een andere APN beschikbaar die wel echt IPV4-adressen geeft? Uit het testen van de verschillende combinaties van apparatuur en aanbieders lijkt mij wel duidelijk dat het probleem bij KPN en/of Apple zit vanwege de IPV6-adressen.

Zie ook:

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 januari 2025

Ik heb hetzelfde probleem. Iphone 15 met kpn abonnement. Maakt wel verbinding met de auto maar kan vervolgens de apps zoals Spotify niet gebruiken of laten afspelen. 

vanochtend bij Tesla service geweest. Daar uitgevonden dat het met andere telefoons wel werkte (ook Iphones) enige verschil wat we konden vinden was verschil in het netwerk dat zij gebruikten (Odido) en ik…

zou fijn zijn als hier een oplossing voor komt. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 22914 reacties
  • 27 januari 2025

Ook voor jou de vraag of dit met een ander toestel wel werkt wanneer je het via KPN doet. In het geval er nog een fysieke simkaart aanwezig is. Ik probeer te achterhalen of dit een combinatie is met de iPhone eventueel met ons. Hoe meer informatie ik heb hoe beter uiteraard. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 27 januari 2025

Mijn vrouw heeft ook een iphone met kpn en zij heeft hetzelfde probleem. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 28 januari 2025
Alex van KPN schreef:

Dank jullie wel voor de feedback. Hebben jullie ook de kans om dit te testen in een ander toestel dan een iPhone? In het geval er nog een fysieke simkaart aanwezig is. Ik probeer te achterhalen of dit een combinatie is met de iPhone eventueel met ons. Ik kan het zo nog niet verklaren. 

Ik heb ondertussen mijn fysieke simkaart in een Google Pixel geprobeerd en daar werkt de hotspot wel in combinatie met de Tesla, ook met de APN internet. Ik heb exact dezelfde iPhone ook gebruikt met het Odido netwerk en dat leverde nooit problemen op. Dat komt ook overeen met wat SanEg hierboven beschrijft dat bij het Tesla SC iPhones met het Odido netwerk wel werkten.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 januari 2025

Er zijn eerder specifieke problemen geweest tussen Iphones en het KPN-netwerk. Het zou fijn zijn als technici ook eens in dit probleem willen duiken.

KPN-klanten met iPhone 11 of 12 ervaren sinds juni verbindingsproblemen

https://www.nu.nl/tweakers/6320515/kpn-klanten-met-iphone-11-of-12-ervareng-sinds-juni-verbindingsproblemen.html

Sommige iPhone 11-gebruikers hebben sinds juli verbindingsproblemen met KPN

https://tweakers.net/nieuws/200436/sommige-iphone-11-gebruikers-hebben-sinds-juli-verbindingsproblemen-met-kpn.html

Reageer