Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan met mijn Tesla en mijn iPhone. Ik probeer mijn Tesla te verbinden met de persoonlijke hotspot van mijn iPhone, en hoewel de auto aangeeft dat hij verbonden is, werkt streaming (zoals Tidal, Spotify of Netflix) niet. Ik vraag me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt en hoe dit opgelost kan worden.

Met mijn Vodafone-abonnement werkte dit zonder enig probleem. Sinds ik ben overgestapt naar KPN ervaar ik deze issues.

Details:

• iPhone-model: iPhone 15 Pro Max
  • iOS-versie: iOS 18.2.1
  • Tesla-model: Model 3 Long Range (2018)
  • Tesla-softwareversie: 2024.45.32.1
  • Hotspot-instellingen:
    • Maximaliseer compatibiliteit: Staat uit (ook geprobeerd met deze optie aan).
    • Naam: iPhone 11 (standaardnaam van mijn iPhone).
    • Wachtwoord: Een eenvoudig wachtwoord zonder speciale tekens.

Wat gebeurt er precies?

• Verbinding: De Tesla geeft aan dat hij verbonden is met de hotspot.
  • Probleem: Streamingdiensten zoals Tidal, YouTube, en de navigatie werken niet. Het lijkt alsof er geen internetverbinding beschikbaar is in de Tesla. Tevens geeft de wifi diagnose soms pings aan van meer dan 300ms.

Wat heb ik al geprobeerd?

1. Tesla opnieuw verbinden met de hotspot.
  2. De hotspot aan- en uitzetten.
  3. De Tesla opnieuw opstarten.
  4. Mijn iPhone opnieuw opstarten.
  5. Een bezoek aan het Tesla Service Center: hier werkte de hotspot wel op een iPhone met een Odido-abonnement.
  6. Vriendin haar telefoon getest (iPhone 15, KPN-abonnement): werkte ook niet.

Andere context:

• Andere apparaten zoals mijn laptop en tablet werken zonder problemen via de iPhone-hotspot.
  • Voorheen, met een Vodafone-abonnement, werkte alles perfect in combinatie met mijn Tesla.

Mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met dit probleem of een vergelijkbare situatie?
Ligt dit mogelijk aan KPN of aan specifieke instellingen die nodig zijn voor gebruik met Tesla? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn iPhone-hotspot weer kan gebruiken in mijn Tesla?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik zit bij Simyo en kon al maanden geen Tesla updates meer downloaden. Ik had het probleem in Nederland en Duitsland (Vodafone in Duitsland). Heel frustrerend. Ik dacht dat het aan de auto lag. Na het lezen van dit forumtopic heb ik dus maar eens een VPN aangezet, want dan krijg je andere netwerkinstellingen. En guess what: download begon eigenlijk meteen te lopen. Ik heb het alleen getest in Duitsland nu, maar acht de kans groot dat het ook op het Nederlandse netwerk zal werken. De VPN die ik gebruikte was ProtonVPN, maar ik verwacht dat de meeste andere VPNs ook zullen werken.

Ik zit bij Simyo en kon al maanden geen Tesla updates meer downloaden. Ik had het probleem in Nederland en Duitsland (Vodafone in Duitsland). Heel frustrerend. Ik dacht dat het aan de auto lag. Na het lezen van dit forumtopic heb ik dus maar eens een VPN aangezet, want dan krijg je andere netwerkinstellingen. En guess what: download begon eigenlijk meteen te lopen. Ik heb het alleen getest in Duitsland nu, maar acht de kans groot dat het ook op het Nederlandse netwerk zal werken. De VPN die ik gebruikte was ProtonVPN, maar ik verwacht dat de meeste andere VPNs ook zullen werken.

Vandaag getest met NordVPN (Nederlandse server). Helaas geen succes; geen spraakbediening, Spotify, TuneIn of navigatie/verkeersinfo van Tesla.

En KPN wat is inmiddels gebeurt met alle tickets die binnen zijn gekomen? Simyo werkt totaal niet mee… zie hier https://forum.simyo.nl/internet-4g-en-5g-62/hotspot-werkt-niet-meer-wat-nu-48432?postid=234770#post234770

Ik heb een ticket laten aanmaken en zou worden teruggebeld. Het jaartal waarin dat gaat gebeuren hebben ze niet genoemd helaas...

Ik heb een ticket laten aanmaken en zou worden teruggebeld. Het jaartal waarin dat gaat gebeuren hebben ze niet genoemd helaas...

Ik hoop op 2025. Wanneer heb je de ticket aan laten maken? Het kan iets langer duren, maar er wordt altijd contact opgenomen. 

Ik hoop op 2025. Wanneer heb je de ticket aan laten maken? Het kan iets langer duren, maar er wordt altijd contact opgenomen. 

Dat is nu een week of 3 geleden. Ik heb specifiek laten verwijzen naar het verzoek vanuit dit forum om een ticket te laten aanmaken.

Heeft iemand al een ticket aan laten maken een een reactie gehad (anders dan “portalmmm.nl gebruiken” zoals ​@sander89109 )?

Ik quote mijn eigen vraag van 24 februari maar even: wie heeft er inmiddels een steekhoudende reactie gehad op een ingediend ticket? Ik niet in ieder geval.

Er is ook geen enkele statusupdate te vinden en blijft het dus akelig stil. Ook op het Simyo-forum, waar gebruikers van hetzelfde KPN-netwerk dezelfde problemen ondervinden, wordt geen enkele terugkoppeling gegeven. 
Kom op KPN ​en @Alex van KPN , ik heb een SuperUnlimited genomen om altijd voldoende data te hebben voor onderweg waar ik nu maar zeer beperkt gebruiksgemak van heb. Ik zou haast zeggen: kan ik er niet van af zonder extra kosten want gezien het uitblijven van enige voortgang is mijn vertrouwen in een oplossing verdwenen. 😥

Alsof er meegelezen wordt hier 😀. Zojuist gebeld door een vriendelijke KPN-er van een technische afdeling.
Lang verhaal kort: de oorzaak van het probleem tussen Iphone hotpspot-KPN-Tesla is inmiddels bekend en kan door KPN opgelost worden. Dit moet echter op individueel abonnementsniveau gebeuren, dus het is van belang dat je een ticket aanmaakt zodat specifiek voor dat abonnement er een instelling kan worden aangepast. Ik mag niet delen wat het probleem is en hoe het opgelost wordt, maar met de analyse in dit topic zaten we aardig in de goede richting 😉.
Binnen 5 werkdagen wordt de instelling in mijn abonnement doorgevoerd en als dat is gebeurd krijg ik een bericht. Daarna kan ik gaan testen of het werkt en zal ik dat hier terugkoppelen. 

😀 Het werkt!!

Nog geen bericht gehad dat de technische aanpassing was doorgevoerd, maar na een minuutje op de vliegtuigstand zag ik vanavond dat mijn laptop via de hotspot ineens een IPV4-adres kreeg. Direct getest in de auto en jawel, alle diensten werken nu via de hotspot (Spotify, TuneIn, YouTubeMusic, YouTube en de spraakbediening). Ik ben er oprecht heel blij mee dat KPN dit heeft weten op te lossen en als groot bedrijf de moeite heeft genomen om voor een kleine club mensen de handen uit de mouwen te steken. ​@Alex van KPN : bedankt voor je inbreng in dit topic en de acties die je hebt ondernomen. 

Hi ​@KJ01, wat ben ik ontzettend blij om te lezen dat het nu gelukt is. Ik zou graag met de eer strijken, maar ik heb weinig gedaan behalve het hier aankaarten. Zoals je al aangeeft moet dit op individueel worden doorgegeven, dan pakt de technische dienst het op. 

Dankjewel voor de terugkoppeling hier. 

@Alex van KPN Helaas heb ik dit probleem ook.  Wel verbinding via hotspot met de Tesla maakt geen internet. Zoals aangegeven heb ik contact opgenomen met KPN maar zij geven doodleuk aan dat het probleem bij Tesla ligt en dat de technische dienst geen eens moeite neemt om ticket aan te nemen. Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat dit probleem voor mij alsnog wordt opgepakt? Ik hoor het graag. 

Een andere mogelijke oplossing die wordt geadviseerd is om een VPN te gebruiken op je telefoon alvorens je de hotspot aanzet. Ik moet dat zelf nog testen. 

Hi all, 

Wederom het verzoek om contact met ons op te nemen en een ticket aan te laten maken. Dan kunnen wij specifiek kijken naar de oorzaak. 

Overbodig misschien, maar: maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. 

Reageer