Skip to main content
Beantwoord

Mijn mobiele 40GB is binnen 10 minuten weg terwijl ik gewoon zat te werken

• April 17, 2026
  • 12 reacties
  • 92 keer bekeken

Ik was vanmorgen aan het werken en kreeg op tijd van 10 minuten 3 sms’jes met 50% verbruikt, 75% en 100%
Niks op de achtergrond aanstaan en niks aan het downloaden. 
Ik heb al gesproken met een medewerker maar die heeft het doorgestuurd. Nu zit ik dus het hele weekend zonder internet…. Tja mevrouw, dan moet u extra GB kopen. Ja doei hè! Daar begin ik niet aan. 
Even voor de duidelijkheid; mijn bundel is 4 dagen geleden pas gestart!!

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Ashley26 op app niveau kun je precies zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Kun je niet via de wifi werken?

12 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 17, 2026

Beste ​@Ashley26 op app niveau kun je precies zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Kun je niet via de wifi werken?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Hoe bedoel je op app niveau? Normaal zie je pas op je factuur verbruik toch pas? 
Ik had mijn telefoon bij me maar werk met mijn werk telefoon. Kreeg ineens die sms’jes van KPN. Deed niks met mijn privé toestel. ​@JanD 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 17, 2026

Beste ​@Ashley26 je kunt de apps op de bewuste telefoon nalopen op hoog verbruik, bijvoorbeeld 1 of meer updates die dat hoge verbruik veroorzaakt hebben en dan de app of apps instellen dat die uitsluitend via wifi mogen updaten.

Verder kun je instellen dat je mobiel niet automatisch naar mobiele data gaat bij slechte of geen wifi.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 17, 2026

Hallo ​@Ashley26 ,

Mogelijk was er een automatische update bezig? Of er stond toch nog ergens een internetpagina met een filmpje te draaien? Het kan van alles zijn. 

Wat kun je er in de toekomst aan doen? 

Als je ergens op WiFi zit: 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

En verder is het handig om voortaan de optie mobiel netwerk uit te zetten als je geen mobiel internet nodig hebt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Ik vind het echt onzin. Zelfs op vakantie verbruik ik nog niet zo veel. 40GB in 10 minuten? Jongens echt serieus niet normaal dit. Ik bel maandag wel weer naar de klantenservice.

@Noordzee ​@JanD 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Ik vind het echt onzin. Zelfs op vakantie verbruik ik nog niet zo veel. 40GB in 10 minuten? Jongens echt serieus niet normaal dit. Ik bel maandag wel weer naar de klantenservice.

@Noordzee ​@JanD 

Idd, een film in 4K op Netflix kost zo'n 14Gb aan data, ben je 2 uur aan het kijken. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

40GB in 10min klopt sowieso niet. Ik neem aan dat ​@Ashley26 een 20GB abo heeft, en dus 300Mbit/s limiet. 10x60x300/8=22,5GB maximaal

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2026

@TDN ik heb oorspronkelijk 20GB maar die is met mijn contract verlengen verdubbeld. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2026

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 18, 2026

@TDN ik heb oorspronkelijk 20GB maar die is met mijn contract verlengen verdubbeld. 

Nee, de verdubbeling heeft waarschijnlijk met combi voordelen te maken. En 20GB is sowieso het abo met hoogste datalimiet. Bij unlimited abo's krijgt je ook geen waarschuwing, dus niet voor jou van toepassing.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 18, 2026

@TDN ja klopt! 
heb een foto van de sms’jes even erbij gezet. Ik ga maandag iig bellen naar KPN