Skip to main content
Beantwoord

Onbekende kosten voor Singspace op mijn factuur

• January 23, 2026
  • 17 reacties
  • 640 keer bekeken

er is 14,99  afgeschreven op mijn rekening voor singspace wat is dat

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@J.J.Pons ,

Het gaat hier om Online Aankopen op de mobiele factuur die jij niet herkent. Hieronder een uitleg hoe Online Aankopen (en dus KPN Pay) werken.

KPN Pay

KPN biedt de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay. Je kunt alle bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Je hebt dus geen creditcard, iDEAL of PayPal meer nodig om apps, spelletjes of muziek aan te schaffen. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. De aankopen die je via KPN Pay betaalt, komen als Online Aankopen op de factuur.

Het feit dat je KPN Pay kunt gebruiken, betekent dat je dit zelf een keer hebt ingesteld. Want hoewel KPN deze mogelijkheid biedt, staat deze standaard uit en moet je dit actief instellen om te kunnen gebruiken. Maar hoe jij een abonnement (?) hebt gekregen op Singspace, durf ik niet te zeggen. Het kan een corrupte QR-code zijn geweest, het kan een linkje zijn geweest waarmee scammers jouw gegevens in handen hebben gekregen. KPN heeft hier verder niets mee te maken. Zij hebben jou niet aangemeld voor Singspace.

Dit is trouwens Singspace: 

https://thesingspace.com

Hoe zet je een abonnement stop?

Het belangrijkste is om nu het abonnement te stoppen, zodat je niet langer betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Als je de aankoop hebt gedaan via de store op jouw toestel, dan kan je jouw abonnement beheren via de store zelf. Hieronder de instructies.

Online aankoop beheren in Android

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Online aankoop beheren in iOS

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 23, 2026

Hallo ​@J.J.Pons ,

Het gaat hier om Online Aankopen op de mobiele factuur die jij niet herkent. Hieronder een uitleg hoe Online Aankopen (en dus KPN Pay) werken.

KPN Pay

KPN biedt de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay. Je kunt alle bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Je hebt dus geen creditcard, iDEAL of PayPal meer nodig om apps, spelletjes of muziek aan te schaffen. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. De aankopen die je via KPN Pay betaalt, komen als Online Aankopen op de factuur.

Het feit dat je KPN Pay kunt gebruiken, betekent dat je dit zelf een keer hebt ingesteld. Want hoewel KPN deze mogelijkheid biedt, staat deze standaard uit en moet je dit actief instellen om te kunnen gebruiken. Maar hoe jij een abonnement (?) hebt gekregen op Singspace, durf ik niet te zeggen. Het kan een corrupte QR-code zijn geweest, het kan een linkje zijn geweest waarmee scammers jouw gegevens in handen hebben gekregen. KPN heeft hier verder niets mee te maken. Zij hebben jou niet aangemeld voor Singspace.

Dit is trouwens Singspace: 

https://thesingspace.com

Hoe zet je een abonnement stop?

Het belangrijkste is om nu het abonnement te stoppen, zodat je niet langer betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Als je de aankoop hebt gedaan via de store op jouw toestel, dan kan je jouw abonnement beheren via de store zelf. Hieronder de instructies.

Online aankoop beheren in Android

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Online aankoop beheren in iOS

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Singspace loopt inderdaad meestal via e-bill.mobi. Helaas is het zo dat je door het scannen van een QR code al automatisch een abonnement kunt afsluiten via e-bill.mobi. Via e-bill.mobi kun je deze abonnementen stopzetten en eventueel ook geld terugvorderen als dit onterecht is afgeschreven. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 26, 2026

Hoi ​@J.J.Pons , welkom hier op onze Community en bedankt ook voor jouw bericht :)

Dit lijkt (inderdaad) te gaan om een zogenaamde 'online aankoop', zoals ​@Noordzee hierboven ook al aangeeft. Is het je aan de hand van deze informatie ook gelukt om dit weer stop te zetten? Ik hoop het wel want kan me goed voorstellen dat je hier niet echt op zit te wachten. Laat het ons ook vooral weten mocht er toch nog iets zijn waar je niet uitkomt 🙏🏻

• Nieuwkomer
  • February 20, 2026

ik krijg elke maand een dikke rekening achteraf blijkt dat ik volgens kpn een abonnement hebt genomen. hier klopt niks van 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 20, 2026

​@singspace 

En toch heeft iemand dat (per ongeluk ) gedaan. Je kunt hierboven teruglezen hoe je het abonnement kunt laten stopzetten. 

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

ik krijg elke maand een dikke rekening achteraf blijkt dat ik volgens kpn een abonnement hebt genomen. hier klopt niks van 

Zoals ik hier boven aangaf, je kunt door het scannen van een QR code al een abonnement afsluiten op e-bill.mobi. Er wordt gekeken naar manieren om dit te beperken. Een abonnement is sowieso afgesloten, of je dat bewust hebt gedaan is punt 2. Gelukkig kun je bij e-bill.mobi je kosten terugvorderen. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 23, 2026

Hoi ​@singspace , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Kan me goed voorstellen dat je hier enorm van baalt maar er is toch iets gedaan waardoor er een abonnement is afgesloten. Gelukkig kun je in dit topic precies teruglezen hoe je dit stop kunt zetten en eventueel ook de kosten kunt terugvorderen. Hopelijk kom je daar allemaal uit! 🙏🏻

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 23, 2026

factuur van de nieuwe maand is vandaag binnen en nu geen extra kosten 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 23, 2026

Fijn om te lezen ​@J.J.Pons en dank ook voor het delen 💪🏻

• Deelnemer
  • February 26, 2026

Ook ditmaal is er weer een afschrijving via KPN gedaan voor een abonnement op Singspace.

Het lijkt mij dat KPN hier verantwoordelijkheid in dient te nemen. Het kan niet zo zijn dat klanten, zonder zich daarvan bewust te zijn of hiervoor expliciet toestemming te hebben gegeven, via KPN abonnementen afsluiten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 26, 2026

Goedemorgen ​@Com64 en dank voor jouw bericht!

Niet vervelend bedoeld, maar heb je ook alle reacties in dit topic gelezen? Hier wordt precies uitgelegd hoe de vork in de steel zit en wat je kunt doen om je hier weer voor af te melden. Er is op de een of andere manier toch echt een abonnement afgesloten want anders zouden deze kosten ook niet op je factuur komen te staan. Als provider zijn we als KPN zijnde slechts een doorgeefluik in dit soort kwesties, niet meer en niet minder. 

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

Ook ditmaal is er weer een afschrijving via KPN gedaan voor een abonnement op Singspace.

Het lijkt mij dat KPN hier verantwoordelijkheid in dient te nemen. Het kan niet zo zijn dat klanten, zonder zich daarvan bewust te zijn of hiervoor expliciet toestemming te hebben gegeven, via KPN abonnementen afsluiten.

Als aanvulling; je sluit het abonnement niet via KPN af, maar met KPN als betaalmiddel. Je sluit het abonnement af via je telefoon / e-bill.mobi. KPN verdient hier dan ook niks aan lijkt mij. Singspace verdient hier aan. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 26, 2026

Bedankt voor de nuttige toevoeging ​@Flitsend 👌🏌

• Deelnemer
  • February 26, 2026

​@Jan van KPN 

Goedemorgen,

Dank voor uw reactie. Ik heb de berichten in het topic gelezen. Dat neemt echter niet weg dat ik geen abonnement bewust of actief heb afgesloten. Het enkele feit dat er kosten op mijn factuur verschijnen, betekent niet automatisch dat deze terecht of rechtsgeldig tot stand zijn gekomen.

U geeft aan dat KPN in deze kwestie slechts als doorgeefluik fungeert. Ik vraag mij echter af of KPN zich als doorgeefluik van dit soort partijen zou moeten willen lenen. De wijze waarop dergelijke partijen abonnementen afsluiten is op zijn minst laakbaar te noemen. Dat is mij overigens zojuist ook bevestigd door uw eigen helpdesk

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

Het probleem is niet zo zeer de dienst e-bill.mobi of betalen met KPN Pay. Het probleem is partijen die daar misbruik van maken. Ik ben het absoluut met je eens dat er betere beveiliging moet komen bij betalen met mobiele factuur, maar de dienst zelf is wel erg handig in sommige gevallen moet ik bekennen.

Had je het abonnement bij e-bill.mobi al stop kunnen zetten? ​@Com64 Erg vervelend dat het zo hardnekkig is zeg. Ik hoop dat je dit niet al te lang hebt betaald. 

• Deelnemer
  • February 26, 2026

​@Flitsend Ik heb het abonnement inmiddels stopgezet en ook een verzoek tot terugbetaling ingediend. Hopelijk wordt dat snel netjes afgehandeld.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 26, 2026

Fijn om te lezen dat het abonnement inmiddels is stopgezet. Ik ga ervan uit dat het verzoek tot terugbetaling ook netjes zal worden afgehandeld ​@Com64 en hopelijk wil je de uitkomst ook hier nog even met ons delen!Â