Skip to main content
Beantwoord

Hoe schakel ik online aankopen uit op het abonnement van mijn zoon?

• April 28, 2026
  • 6 reacties
  • 54 keer bekeken

mijn zoon doet online aankopen zonder dat hij het blijkbaar in de gaten heeft; de maandelijkse kosten lopen zo enorm op. Ik wil dit graag op zijn abonnement uitschakelen zodat hij niet zomaar online aankopen kan doen. Is dat mogelijk? Zo dat ik als hoofdgebruiker bijv toestemming moet geven.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Hanneke1973 ,

Dit loopt via KPN Pay, dat kun je blokkeren. Hier staat de instructie hoe je KPN Pay kunt blokkeren: 

Hieronder een algemene uitleg hoe Online Aankopen (en dus KPN Pay) werken.

KPN Pay

KPN biedt de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay. Je kunt alle bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Je hebt dus geen creditcard, iDEAL of PayPal meer nodig om apps, spelletjes of muziek aan te schaffen. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. De aankopen die je via KPN Pay betaalt, komen als Online Aankopen op de factuur.

Het feit dat jouw zoon KPN Pay kunt gebruiken, betekent dat jou zoon of jij dit zelf een keer hebt ingesteld. Want hoewel KPN deze mogelijkheid biedt, staat deze standaard uit en moet je dit actief instellen om te kunnen gebruiken. KPN heeft hier verder niets mee te maken. Zij hebben jouw zoon niet aangemeld voor die online aankopen.

Hoe zet je een abonnement stop?

Het belangrijkste is om nu het abonnement te stoppen, zodat je niet langer betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Als je de aankoop hebt gedaan via de store op jouw toestel, dan kan je jouw abonnement beheren via de store zelf. Hieronder de instructies.

Online aankoop beheren in Android

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Online aankoop beheren in iOS

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

6 reacties

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • April 28, 2026

Hi ​@Hanneke1973 ,

Welkom! Hiervoor kun je gebruik maken van Google Family Link. Hierin kun je allerlei restricties instellen, als het gaat om betalingen, maar bijvoorbeeld ook als het gaat om welke apps er geinstalleerd worden etc. Ik ken diverse mensen die het gebruiken en die lijken er zeer positief over te zijn. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 28, 2026

ik zou het liever binnen kpn zelf (laten) regelen; mijn “ kind”. is ook al 19 …..

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • April 28, 2026

Voor zover ik weet hebben wij binnen KPN hier geen faciliteiten voor. Het zou natuurlijk kunnen dat ik nog iets over het hoofd gezien heb (maar dan komt er vast snel genoeg iemand hier mij verbeteren), maar waarschijnlijk zul je echt tools van externen zoals Google (of Apple mits het een iphone is) moeten gebruiken hiervoor. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 28, 2026

Hallo ​@Hanneke1973 ,

Dit loopt via KPN Pay, dat kun je blokkeren. Hier staat de instructie hoe je KPN Pay kunt blokkeren: 

Hieronder een algemene uitleg hoe Online Aankopen (en dus KPN Pay) werken.

KPN Pay

KPN biedt de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay. Je kunt alle bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Je hebt dus geen creditcard, iDEAL of PayPal meer nodig om apps, spelletjes of muziek aan te schaffen. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. De aankopen die je via KPN Pay betaalt, komen als Online Aankopen op de factuur.

Het feit dat jouw zoon KPN Pay kunt gebruiken, betekent dat jou zoon of jij dit zelf een keer hebt ingesteld. Want hoewel KPN deze mogelijkheid biedt, staat deze standaard uit en moet je dit actief instellen om te kunnen gebruiken. KPN heeft hier verder niets mee te maken. Zij hebben jouw zoon niet aangemeld voor die online aankopen.

Hoe zet je een abonnement stop?

Het belangrijkste is om nu het abonnement te stoppen, zodat je niet langer betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Als je de aankoop hebt gedaan via de store op jouw toestel, dan kan je jouw abonnement beheren via de store zelf. Hieronder de instructies.

Online aankoop beheren in Android

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Online aankoop beheren in iOS

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 28, 2026

Maar, als uw zoon 19 is, zal hij zelf verantwoordelijkheid moeten nemen, denk ik. Dus een eigen abonnement nemen. En ook zelf op de blaren zitten als het is misgegaan.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 30, 2026

Goedemorgen ​@Hanneke1973 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Mooi om te zien dat je al wat goede reacties hebt mogen ontvangen! Ik heb de bijdrage van ​@Noordzee gemarkeerd als 'best answer' omdat je hier denk ik al goed mee bent geholpen!

Daarnaast kun je ook via PayInfo betaalde diensten en aankopen laten blokkeren. Hopelijk kom je verder met de informatie die hier is gegeven maar mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan gerust ook weten!