Skip to main content
Beantwoord

Problemen met bellen naar Turkse simkaarten

• 5 maart 2025
  • 16 reacties
  • 206 keer bekeken

Eerder werkte mijn beperkte internet helemaal niet. Hebben ze een klachtdossier aangemaakt en 1 maand beantwoord gelaten. Gelukkig ga ik volgend jaar naar Ben.

Maar ik heb nog een zieke storing van KPN ontdekt. Zit de  technische afdeling van KPN op de website? 

Bij KPN (en andere providers) werkt het oproepsysteem als volgt:  Je belt een nummer: Het netwerk van jouw provider (bijv. Lebara via KPN) stuurt het gesprek naar de provider van de ontvanger. Nummerstatus controleren: De ontvangende provider controleert of het nummer actief en bereikbaar is. Terugkoppeling: Afhankelijk van de status van het nummer krijg je een melding: Niet in gebruik: Dit betekent meestal dat het nummer gedeactiveerd is of niet bestaat. Niet bereikbaar: Het nummer bestaat, maar is offline (bijv. geen signaal, toestel uit). Oproep gaat over: Het nummer is actief en bereikbaar.

Blijkbaar zit er een grote fout in het systeem die de nummerstatus controleert en specifiek bij oproepen van KPN naar Turkije en dit kan ook buitenland zijn. Ik heb dus twee Turkse nummers die in mijn kluis liggen. Soms bel ik naar deze nummers voor de lol. Paar maanden geleden belde ik naar deze Turkse nummers en toen hoorde je “dit nummer is niet bereikbaar”. Eigenlijk is dat irritant, want de Turkse voicemail is compleet anders, maar wel Engels. Dus KPN heeft toch gekozen om een eigen systeemtaal door te kiezen.

Nu bel ik weer naar deze Turkse nummers. Eentje van Vodafone TR en andere van Turkcell TR. De lijn gaat gewoon af, hoewel de simkaarten in mijn kluis liggen! Dat is toch bizar en dan wordt het gesprek automatisch beëindigd. Doorschakelen staat overigens niet aan en probleem ligt definitief bij KPN, want ik bel richting twee aparte providers. Maar dit is niet gek genoeg. Ik heb dus onlangs een gemiste oproep gekregen van het nummer, waarvan de simkaart in de kluis ligt. Ik was dus helemaal verrast toen dit gebeurde.

Ook  is er 20 maal een gemiste oproep sms ontvangen door mijn Turkse nummer, hoewel ik maar 1 keer belde. De infrastructuur van KPN tript helemaal. Hoe kan zo een bedrijf zo onzorgvuldig zijn? Forum kan de oorzaak sowieso niet achterhalen. Het speelt allemaal intern een rol.

KPN’s systeem kan verkeerd omgaan met de status van deze nummers, waardoor oproepen worden doorgeschakeld of "teruggekaatst.Een tijdelijke storing in de signaalverwerking kan ertoe leiden dat verkeerde meldingen worden gegeven.  Waarschijnlijk zijn dit de problemen. Ik vraag me dus af of ze dit serieus gaan nemen.

Ik heb nog niet via Odido en Vodafone gebeld naar de Turkse nummers. Ze zijn actief en de enige simkaart ligt dus in de kluis. Maar bizar dat Nederlandse bedrijven zo slordig zijn. 

Beste antwoord door VF TR

Pieter van Ieperen schreef:

Topic starter zegt steeds dat zijn in de kluis liggende Turkse simkaarten nog actief zijn.

Wat gebeurt er als die simkaarten zich proberen aan te melden op een mobiel netwerk, hier in Nederland of in Turkije?

Is er dan uitgaand en inkomend te bellen?

Ook interessant: op welk mobiel netwerk zijn die simkaarten voor het laatst aangemeld geweest?

Zijn er echt geen doorschakelingen, wegens roaming of voicemail?

Dankjewel voor je aandacht. De nummers zijn dus gewoon onbereikbaar. Dit kan je vergelijken met een Nederlandse simkaart die niet bereikbaar is. Er zijn geen doorschakelingen. De Turkse simkaarten kunnen zich zeker wel aanmelden op de Nederlandse netwerken. 

Als ik met een Odido simkaart bel, gaat alles netjes. De Nederlandse “onbereikbaar toon “ hoor ik. “ Dit nummer is niet bereikbaar”. De Turkse provider heeft onderzoek gestart en ze beweren dat KPN een transitiprovider heeft  als tussenpersoon die de internationale uitgaande oproepen verwerkt. Ze zien dat terug dat de transitieprovider van KPN de oproepen telkens onjuist verwerkt, waardoor de “niet bereikbaar toon” van KPN niet omgeroepen wordt aan de lijn. Heel apart. KPN blijft maar beweren dat alles in orde is. Onwetende mensen. 

Bekijk origineel

16 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36647 reacties
  • 6 maart 2025

Gewoon niet meer voor de lol naar jouw eigen nummers bellen die toch maar ergens in een kluis liggen. 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 maart 2025
Noordzee schreef:

Gewoon niet meer voor de lol naar jouw eigen nummers bellen die toch maar ergens in een kluis liggen. 

Hoe dom kan iemand zijn. Jij mag zo wel bij de klantenservice werken, vind ik

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 maart 2025

“ Op dit moment is er geen storing bij ons bekend en zijn er ook geen andere meldingen gemaakt. Als het om een nummer van Lebara gaat mag je hier ook contact mee opnemen. Lebara heeft een eigen klantenservice, ik heb geen inzicht in producten van deze aanbieder. Mochten ze iets op het netwerk vermoeden dan hebben ze een eigen ingang bij ons om dit te melden. Vanaf hier wens ik je een hele mooie dag!” KPN heeft echt 1 van de belachelijkste klantenservicen van Nederland. Wat voor antwoord is dit. 

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6590 reacties
  • 6 maart 2025

Hallo ​@VF TR 

Waarom vind je dat een belachelijk antwoord, wat heeft KPN met Lebara klanten te maken, Lebara huurt capaciteit in op het KPN netwerk en de klantenservice van KPN heeft daar helemaal geen inzicht in.
Klachten moet je daarom bij Lebara neerleggen, die kunnen dan de juiste informatie aan KPN geven om dat te kunnen onderzoeken.

Zijn het Turkse prepaid kaarten?
Zo ja, zijn ze die nummers dan nog wel van jou, ook in Turkije vervallen prepaid kaarten als je ze langere tijd niet gebruikt.
Het kan zelfs zo zijn dat het nummer waar jij 20 keer door teruggebeld bent al door iemand anders in gebruik is en die jou probeert te bellen omdat je (nu) zijn nummer hebt gebeld.

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 maart 2025
GeSp schreef:

Hallo ​@VF TR 

Waarom vind je dat een belachelijk antwoord, wat heeft KPN met Lebara klanten te maken, Lebara huurt capaciteit in op het KPN netwerk en de klantenservice van KPN heeft daar helemaal geen inzicht in.
Klachten moet je daarom bij Lebara neerleggen, die kunnen dan de juiste informatie aan KPN geven om dat te kunnen onderzoeken.

Zo ja, zijn ze die nummers dan nog wel van jou, ook in Turkije vervallen prepaid kaarten als je ze langere tijd niet gebruikt.
Het kan zelfs zo zijn dat het nummer waar jij 20 keer door teruggebeld bent al door iemand anders in gebruik is en die jou probeert te bellen omdat je (nu) zijn nummer hebt gebeld.

Ze zijn allebei actief en Lebara belt over het KPN systeem! overigens gebeurt dit zowel bij KPN en Lebara

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 maart 2025
GeSp schreef:

Hallo ​@VF TR 

20 keer bellen? lezen is ook een kunst amk. 1 keer belde ik en resulteerde in 20 gemiste sms oproepen. Dat zegt genoeg over dat er een technische storing is

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 maart 2025

Dit keer is mijn oproep beantwoord. What the hell. Natuurlijk hoorde ik niks aan de lijn. Ik vind dit eng en dom

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 maart 2025

Bij Odido werkt het wel allemaal. ***KPN blijft beweren dat er geen probleem is. Ze zijn echt hinderlijk 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1041 reacties
  • 7 maart 2025

Hoi ​@VF TR. Allereerst wil ik je vragen het iets netter te houden hier. Het gooien met vrouwelijke lichaamsdelen wordt niet gewaardeerd en is ook niet toegestaan volgens onze huisregels. Daarnaast mag het wel iets vriendelijker richting je mede-Communityleden. Zij zijn ook vriendelijk naar jou en proberen je enkel te helpen. Het geeft geen pas om ze dan zo te woord te staan. 

Wat betreft de inhoud van je bericht, weet ik niet precies wat hier mis gaat. Uit een ander bericht haal ik dat je zelf een Lebara nummer hebt waar je vanaf belt. Als dat het geval is, dan kunnen we je hier niet verder helpen. Simpelweg omdat je geen KPN abonnement hebt. Lebara maakt alleen gebruik van het KPN netwerk en zijn verder een zelfstandig opererende provider. Zij zijn jouw aanspreekpunt als je vragen hebt. 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 maart 2025

Nee, het gebeurt ook op mijn eigen KPN simkaart. 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

Hoi ​@VF TR. Allereerst wil ik je vragen het iets netter te houden hier. Het gooien met vrouwelijke lichaamsdelen wordt niet gewaardeerd en is ook niet toegestaan volgens onze huisregels. Daarnaast mag het wel iets vriendelijker richting je mede-Communityleden. Zij zijn ook vriendelijk naar jou en proberen je enkel te helpen. Het geeft geen pas om ze dan zo te woord te staan. 

Wat betreft de inhoud van je bericht, weet ik niet precies wat hier mis gaat. Uit een ander bericht haal ik dat je zelf een Lebara nummer hebt waar je vanaf belt. Als dat het geval is, dan kunnen we je hier niet verder helpen. Simpelweg omdat je geen KPN abonnement hebt. Lebara maakt alleen gebruik van het KPN netwerk en zijn verder een zelfstandig opererende provider. Zij zijn jouw aanspreekpunt als je vragen hebt. 

KPN heeft de walgelijkste klantenservice ooit. Onwetend, onprofessioneel en irritant! Ze helpen je niet als ze kunnen helpen. Het is gewoon zo misselijk makend. Weliswaar kunnen mijn reactie hard aankomen, maar gezien de ernst van het toedoen is dit proportioneel en moet miijn frustratie gewaardeerd worden. 

“Gewoon niet meer voor de lol naar jouw eigen nummers bellen die toch maar ergens in een kluis liggen. ” Dit noem je helpen? Wat is het nut van zo een reactie. 

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1041 reacties
  • 8 maart 2025

Ik wil je toch vragen je toon te veranderen, want ik weet niet precies wat je denkt hiermee te bereiken. Met deze houding gaan de meeste mensen niet harder voor je lopen en ik ben daarop geen uitzondering. Andere gebruikers en helpdeskmedewerkers uitmaken voor zuurstofverspilling wordt ook niet getolereerd, dus dat heb ik bij deze weggehaald. Dit kun je dan ook als een laatste waarschuwing beschouwen voordat er wordt overgegaan op een (tijdelijke) ban. 

Wat ik kan opmaken uit je berichten is dat je ermee zit dat één van je Turkse simkaarten overgaat wanneer je er naar toe belt. En dat je zelfs een gemiste oproep hebt gehad van dit nummer. Ook kreeg je in een eerder stadium te horen dat het nummer niet bereikbaar was. De enige logische verklaring daarvoor kan zijn dat het nummer buiten gebruik is gesteld op een gegeven moment en nu weer uitgegeven is aan iemand anders. Ik raad je dan ook aan om te bellen met de Turkse provider waar deze aansluiting actief was, zodat je kunt nagaan of de simkaart wel of niet actief is. 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 8 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

Ik wil je toch vragen je toon te veranderen, want ik weet niet precies wat je denkt hiermee te bereiken. Met deze houding gaan de meeste mensen niet harder voor je lopen en ik ben daarop geen uitzondering. Andere gebruikers en helpdeskmedewerkers uitmaken voor zuurstofverspilling wordt ook niet getolereerd, dus dat heb ik bij deze weggehaald. Dit kun je dan ook als een laatste waarschuwing beschouwen voordat er wordt overgegaan op een (tijdelijke) ban. 

Wat ik kan opmaken uit je berichten is dat je ermee zit dat één van je Turkse simkaarten overgaat wanneer je er naar toe belt. En dat je zelfs een gemiste oproep hebt gehad van dit nummer. Ook kreeg je in een eerder stadium te horen dat het nummer niet bereikbaar was. De enige logische verklaring daarvoor kan zijn dat het nummer buiten gebruik is gesteld op een gegeven moment en nu weer uitgegeven is aan iemand anders. Ik raad je dan ook aan om te bellen met de Turkse provider waar deze aansluiting actief was, zodat je kunt nagaan of de simkaart wel of niet actief is. 

De simkaarten zijn nog steeds in eigendom van mij en actief.  Na wat slimme mensen heeft Turkcell achterhaald dat het probleem bij iBasis zit: de transitiprovider voor internationale oproepen van KPN. 

Forum|alt.badge.img+2

Topic starter zegt steeds dat zijn in de kluis liggende Turkse simkaarten nog actief zijn.

Wat gebeurt er als die simkaarten zich proberen aan te melden op een mobiel netwerk, hier in Nederland of in Turkije?

Ook interessant: op welk mobiel netwerk zijn die simkaarten voor het laatst aangemeld geweest?

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • Antwoord
  • 9 maart 2025
Pieter van Ieperen schreef:

Dankjewel voor je aandacht. De nummers zijn dus gewoon onbereikbaar. Dit kan je vergelijken met een Nederlandse simkaart die niet bereikbaar is. Er zijn geen doorschakelingen. De Turkse simkaarten kunnen zich zeker wel aanmelden op de Nederlandse netwerken. 

Als ik met een Odido simkaart bel, gaat alles netjes. De Nederlandse “onbereikbaar toon “ hoor ik. “ Dit nummer is niet bereikbaar”. De Turkse provider heeft onderzoek gestart en ze beweren dat KPN een transitiprovider heeft  als tussenpersoon die de internationale uitgaande oproepen verwerkt. Ze zien dat terug dat de transitieprovider van KPN de oproepen telkens onjuist verwerkt, waardoor de “niet bereikbaar toon” van KPN niet omgeroepen wordt aan de lijn. Heel apart. KPN blijft maar beweren dat alles in orde is. Onwetende mensen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1041 reacties
  • 10 maart 2025

Je verhaal klinkt niet ongeloofwaardig, dus ik kan mij voorstellen dat dit wel eens aan de hand zou kunnen zijn. Kan de Turkse provider dit voor je oplossen? Of stellen zij dat er een onderzoek vanuit KPN opgestart moet worden? 

Als dat laatste het geval is en je legt keurig je bevindingen uit wat je hebt vernomen van de Turkse provider, dan kunnen wij voor je een ticket aanmaken. De technische dienst kan dan laten onderzoeken wat er precies gebeurd met de oproepen. Zorg er dan wel voor dat je twee of drie voorbeelden kunt noemen (data, tijdstippen en telefoonnummers) zodat dit meegenomen kan worden in de ticket. 

Reageer