Skip to main content

Ik heb al geruime tijd een zakelijk nummer die via mijn oude werkgever is ondergebracht bij een tussenpersoon die weer de abonnementen heeft onder gebracht bij KPN EEN MKB.

Nu betaalt mijn oude werkgever coulance halve nog steeds mijn abonnement omdat er blijkbaar bij de tussenpersoon geen mogelijkheid is dit over te nemen. (Ik heb ooit gebeld met KPN EEN en zij konden mijn nr ook niet vinden, omdat die dus bij een tussenpersoon is onder gebracht)

Alles van mij zit gekoppeld aan dit nummer, wat ik al heel lang heb, en dat wil ik uiteraard niet kwijt. Zolang de oude werkgever betaalt is dat prima, maar als dat om welke reden dan ook op houd, ben ik het nr kwijt.

Is er geen wettelijk recht wat de provider verplicht het nr over te geven  ?

 

Als jouw werkgever de contractant is mag hij doen wat hij wil met dat nummer.  Jij hebt wat dat betreft als gebruiker geen rechten. Is dat wat je wil weten?


Hi @Riko2022 , welkom op het forum.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit een vrij rare constructie is. Om wat voor tussenpersoon gaat het hier? Staat het nummer wel op naam van het bedrijf of van een privépersoon?  

Als jouw werkgever de contractant is mag hij doen wat hij wil met dat nummer.  Jij hebt wat dat betreft als gebruiker geen rechten. Is dat wat je wil weten?

Dit is inderdaad juist. De eigenaar van het nummer is het bedrijf of persoon op wiens naam het nummer staat. Zakelijke nummers kunnen door bedrijven worden vrijgegeven wanneer een werknemer bijvoorbeeld het bedrijf verlaat, dit gebeurt ook regelmatig. 

 


Dat een gebruiker geen rechten heeft is niet juist.

Er is diverse jurisprudentie te vinden waarbij de rechter de gebruiker die het nummer wilt behouden gelijk geeft. 

In de tussentijd heb ik ook gevonden dat een provider wettelijk verplicht is nummerbehoud te faciliteren:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/telefoonnummers-gebruiken/nummerbehoud

@Alex_P , op zich is het geen rare constructie. Het gebeurt veel meer dat derde partijen diensten aanbieden waarvan de faciliteiten bij een andere partij ondergebracht zijn. Denk bv maar eens aan mobiele aanbieders die gebruik maken van het netwerk één van de vaste aanbieders op dit gebied.

Ik ga binnenkort dus contact opnemen met mijn ex werkgever zodat hij de provider kan confronteren met het wettelijke recht op nummerbehoud


Waarschijnlijk begrijpen we het niet helemaal. Maar wie is de contractant? 


De contractant is mijn oude werkgever


Wat u wil kan dan inderdaad via contractovername. Dan wordt u de contractant en heeft u het nummer.  Uiteraard moet de huidige contractant dat wel willen. Nummerbehoud zoals u omschrijft is als u van de ene provider naar de andere gaat. Daar moet de provider aan meewerken. 


Dat een gebruiker geen rechten heeft is niet juist.

Er is diverse jurisprudentie te vinden waarbij de rechter de gebruiker die het nummer wilt behouden gelijk geeft. 

In de tussentijd heb ik ook gevonden dat een provider wettelijk verplicht is nummerbehoud te faciliteren:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/telefoonnummers-gebruiken/nummerbehoud

@Alex_P , op zich is het geen rare constructie. Het gebeurt veel meer dat derde partijen diensten aanbieden waarvan de faciliteiten bij een andere partij ondergebracht zijn. Denk bv maar eens aan mobiele aanbieders die gebruik maken van het netwerk één van de vaste aanbieders op dit gebied.

Ik ga binnenkort dus contact opnemen met mijn ex werkgever zodat hij de provider kan confronteren met het wettelijke recht op nummerbehoud

Dit snap ik, ik was even bang dat er een rare constructie was waarbij de tussenpersoon een privépersoon was. Het makkelijkste is dan inderdaad om contact op te nemen met de werkgever om te kijken wat er mogelijk is.