Skip to main content
Beantwoord

Verzoek tot creditering buiten bundel kosten Albanie

• August 4, 2025
  • 2 reacties
  • 50 keer bekeken

Hoi KPN,

Onlangs heb ik bij aankomst in Albanië te maken gekregen met €20 aan buitenbundelkosten, terwijl ik niet bewust mobiele data heb gebruikt. Tot mijn verbazing bleek achteraf dat dit bedrag in enkele seconden is ontstaan, doordat direct na het aanzetten van mijn telefoon automatisch (maar 8) MB werd verbruikt (tegen tarief van €2,50 per MB). Dit ging razendsnel, nog voordat ik überhaupt kon reageren of instellingen kon aanpassen. 

De sms met informatie over de tarieven kwam pas minuten later binnen door de vliegtuigstand. En toen was het eigenlijk al te laat. In dat bericht stond “alle buitenbundeltarieven”, wat ik begreep als: als je over je bundel heen gaat. Niet dat ik me op een plek bevond waar m’n bundel helemaal niet geldig is. Dat was echt niet duidelijk, en ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Wat me vooral tegenvalt is dat zulke hoge kosten (€2,50 per MB) meteen gemaakt worden.
Daarom wil ik jullie vragen om deze €20 te vergoeden. Het is niet iets wat ik bewust heb gedaan, en ik had het ook niet kunnen voorkomen zonder die informatie op tijd te hebben. 

Met vriendelijke groet,
Michelle 

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Rot dat je voor onverwachte kosten bent komen te staan ​@Michelle23.

Ons advies is gewoonlijk: bereid je goed voor op je reis, ook wat je abonnement betreft. Zet roaming bijvoorbeeld alvast uit, of kies voor een buitenlandbundel als je voordeliger toch bereikbaar wilt zijn. Maar ja, dat is nu een beetje zuur en meer een tip voor een volgende keer. Ik kan de kosten helaas niet voor je vergoeden. Ik sluit me aan bij de tips die ​@PeterG al deelde, en ook in ons roaming artikel vind je meer informatie over gebruik van je mobiel in het buitenland.

2 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2025

De buiten bundel kosten tot een maximum van 24 MB à € 60,50 per maand zijn nog nooit vergoed. Er zal verder ook altijd onbewust data verbruik zijn natuurlijk. Een app gaat wel eens updaten enzo. 

Om je voor de resterende € 40,50 te behoeden en verder voor altijd:

Stuur een sms met de tekst bescherming aan naar nummer 1266.

Na de ontvangen bevestiging staat het voortaan op 0 Mb / €. Je hebt het dan nooit weer en was het eenmalig. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Rot dat je voor onverwachte kosten bent komen te staan ​@Michelle23.

Ons advies is gewoonlijk: bereid je goed voor op je reis, ook wat je abonnement betreft. Zet roaming bijvoorbeeld alvast uit, of kies voor een buitenlandbundel als je voordeliger toch bereikbaar wilt zijn. Maar ja, dat is nu een beetje zuur en meer een tip voor een volgende keer. Ik kan de kosten helaas niet voor je vergoeden. Ik sluit me aan bij de tips die ​@PeterG al deelde, en ook in ons roaming artikel vind je meer informatie over gebruik van je mobiel in het buitenland.