Skip to main content
Vraag

Port forwarding niet meer werkend te krijgen na versie V10.C.24.12.15

• 20 februari 2025
  • 17 reacties
  • 162 keer bekeken

Na de meest recente update is de port forwarding niet meer werkend te krijgen,

versie V10.C.24.12.15

serienr ZTEEG8GHCL02582

Type KPN Box 10

Modem 2 x gereset (reset pin)

DHCP , range vast ingesteld van 125 tot 252

Modem staat op 192.168.1.254

UPnP IGD is aan (Groen)

Firewall = standaard

Veld met “internet IP” tbv forwarding is leeg

Voorbeeld:

Service                            CAM1

Protocol                          UDP/TCP

Internet                           IP Adres (is leeg veld)

Internet poort nummer  8091

Doel IP Adres                 192.168.1.21

Doel Poort nummer        8091

Iemand een oplossing?

17 reacties

• 3206 reacties
  • 20 februari 2025

Het ip adres moet binnen de dhcp range liggen bij KPN. En moet actief uitgedeeld worden door de Experiabox. Dat houd dus in dat je het ip adres niet vast instelt op het apparaat. Het apparaat zet je gewoon op dhcp mode. In de Experiabox reserveer je het ip adres aan dat apparaat. 

Doe je dat niet, dan werkt een poortforwarding niet.

Ik heb het niet verzonnen. Dus ga niet op mij schelden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 februari 2025

Thanks, (I don’t blame the messenger),

Enfin, snap een beetje de richting wat bedoeld wordt.

• Wel raar dat het onder een update nu niet meer werkt (Software issue dus)
  • Je kan wel dhcp instellen
  • (Enig idee waar de setting DHCP autoritatief voor dient? - staat aan btw)

Dan met “Angry IP scanner” de Hostname gevonden (er hangen nogal wat camera’s en storage, Sonos bla bla)

=> dan onder Thuisnetwerk “IP Adressen Reserveren” - as suggested

Hostnaam            MAC Adres                    IP Adres

Device-43             EC:71:DB:E0:xx:xx        192.168.1.30

Device-58             EC:71:DB:E0:xx:xx        192.168.1.31

=> dan onder Beveiliging

Port Forwarding

service          new => IP-Recorder

Service                            IP-Recorder

Protocol                          UDP/TCP

Internet                           IP Adres (is leeg veld)

Internet poort nummer  8090

Doel IP Adres                 192.168.1.30

Doel Poort nummer        8090

Activeren (groen)

Dan check met Port Forwarding Tester (yougetsignal.com/tools/open-ports/

Closed Port 8090 is closed on 88.159.94.xxx

🤔 helaasssss, any suggestions

• 3206 reacties
  • 20 februari 2025

Heb je de DHCP range nu aangepast? Want 192.168.1.30 valt niet in de DHCP range die je in je eerste post vermelde.

Kan je de camera op het lokale netwerk bereiken op 192.168.1.30:8090?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 februari 2025

Cumputer says no…

Thuisnetwerk, IP-adressen => alles gewist

Beveiliging, portforwarding => alles gewist

DHCP opnieuw ingesteld, range 1- 255

=> startadres thuisnetwerk 192.168.1.1 

=> eindadres 192.168.1.255

De app van het apparaat opent in de browser op 192,168.1.30:8090 en is dus benaderbaar op dit adres 

Thuisnetwerk, ip-adressen reserveren:

=> Opnieuw aangemaakt de IP-Cam recorder op 192.168.1.30 en poort 8090,

Thuisnetwerk, DHCP leases (25) - naar beneden scrollend zie ik in de overzichtstabel:

=> device-43   EC:71:DB:E0:0C:CC   192.168.1.30  0 minutes  Gereserveerd

onder tab “beveiliging”, “port forwarding” in de tabel:

(Groene knop)   IP-Recorder  UDP/TCP   8090   192.168.1.30    8090    enabled

op de site https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

zie ik Closed Port 8090 is closed 

• 3206 reacties
  • 20 februari 2025

Staat de camera nu op ip verkrijgen via dhcp? Er staat dus geen ip adres op ingesteld?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 februari 2025

Ik snap het, dit moet natuurlijk op DHCP ipv static.

Poort staat nu open👍

Maar dit systeem heeft wel wat nadelen:

• Limiet van 10 apparaten
  • Inloggen op een individuele camera voor onderhoud wordt / is nu een rampenplan

Morgen ff verder rommelen met de NAS en het Alarm.

Heel erg bedankt😎

• 3206 reacties
  • 21 februari 2025
GepastBetalen schreef:

Maar dit systeem heeft wel wat nadelen:

• Limiet van 10 apparaten

Daar weet ik niet van.

GepastBetalen schreef:
  • Inloggen op een individuele camera voor onderhoud wordt / is nu een rampenplan

Waarom?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 21 februari 2025

Tijdens het zoeken kwam ik die beperking tegen, ga ervan uit dat dit zo is, kweenie. Dat houdt dan wel in dat je apparaten (i.a. camera’s, NAS, printer etc) nu een willekeurig IP toegewezen krijgen en je bv dan niet meer weet welke camera op welk IP zit. Wil je onderhoud doen aan een specifiek apparaat via de app dan moet je zoeken op welk IP het zit. Heb nu een lijst met het IP per apparaat. Ik ben van de oude garde en heb op een aantal netwerken printers, camera’s dus op een vast IP staan met een lijst die ik bijhoud. Is er een probleem dan kun je via het IP zo op de betreffende app van het apparaat en je “onderhoud” uitvoeren. Ben geen beheerder maar heb een eigen bedrijf en weinig tijd. Wordt er behoorlijk opstinaat van als zaken die gewoon goed werken (letterlijk >20jaar) en een puistenkop ff een update doet en daarmee alles in de war schopt. Hou niet van software Wizards. Doen 80 van de 100 keer niet wat je wil (hallo Windows). Moet je vervolgens toch sleutelen.  Enfin deze methode gaat kennelijk uit van een MAC adres waarmee vervolgens in het DHCP systeem een IP wordt gereserveerd. Vervolgens kun je de poort openzetten. Het aanmaken van een gereserveerde range waar de DHCP geen nummers op uitdeelt is nu ineens een probleem. Terwijl ik dit letterlijk al 20 jaar zo doe…. En de voordelen? Ik zie alleen maar nadelen. Maar goed voorlopig werkt het weer. Ik ga de router denk ik disablen en een andere router erachter. Is de Experia alleen nog het modem. Dan ook geen last meer van updates (3 x in twee jaar je Box compleet gereset is een beetje teveel van het goede).

• 3206 reacties
  • 21 februari 2025

Ik hoop dat die beperking van max 10 apparaten nu niet meer zo is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 21 februari 2025

Zie de link. Kennelijk is 10 de max op de Expriabox V10. Oplossing is wel mooi, bestel een Fritz! Heb ik gedaan maar dat ding wil een IP adres van 192.168.173.xxx Zet je hem op een ander adres dan werkt het modem niet. De oplossing is dus de Experia te gebruiken als modem en dan een andere router erachter. Mooie is dat de Experia meerdere 1G poorten heeft, je kan dan met meerdere routers meerdere netwerken maken….

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 22 februari 2025

Andere oplossing, gebruik de box als soort van modem en schakel een nieuwe router achter de Experia box. Gebruik de nieuwe router om de poorten open te zetten. De Experiabox kent geen brug functie, maar daar is een oplossing voor met een zgn “DMZ”. Een dergelijk adres laat alles dan door. Achter dit adres zit het nieuwe modem.

Als volgt. Zet KPN modem op 192.168.20.1 Maak een DHCP pool van 10 .. 255

Wifi kun je blijven gebruiken, dus naam, SSID etc. blijft

Zet de nieuwe router vast op bv 5 dat wordt dan 192.168.20.5

Definieer dit adres als DMZ. Op dit adres wordt alle verkeer up&down nu doorgelaten.

• In je nieuwe router kun je nu de port forwarding regelen op de bestaande manier zonder limiet
  • Je hebt zo hopelijk geen last meer van updates van KPN

In elk geval werkt dit nu hiermee hier weer op de ouderwetse manier

wjb
Superuser
  • 74509 reacties
  • 22 februari 2025
Marlon92 schreef:

Ik hoop dat die beperking van max 10 apparaten nu niet meer zo is.

Die beperking is er in de nieuwe KPN firmware ook niet meer.

Overigens gaat KPN wel de fout in geen port-forwarding te ondersteunen richting apparaten met een fixed IP adres. In de internationale richtlijnen staat dat UPnP alleen richting apparaten met een IP adres via DHCP mag lopen maar het lijkt erop dat KPN dat, ten onrechte, ook bij gewone port-forwardings vereist en dat is niet conform de internationale richtlijnen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 22 februari 2025

Ik heb het issue wat uitgebreider beschreven zodat ik hoop dat anderen met deze draad ook hun issues kunnen oplossen. Fijn in elk geval dat je nu kennelijk meer dan 10 adressen kan reserveren. Ook fijn dat e.e.a. ergens duidelijk wordt vermeld (NOT).

(Of topic, moet zeggen dat het forum zo te zien wèl werkt. En à la Microsoft, laat de klant de bugs er maar uithalen. Commercieel werkt dat dus kennelijk heel goed kwa business model. Geen nerds, geen support kosten en Microsoft is inmiddels één van de "triljon dollar” stock-companies).

Enkele zaken stuiten mij buitengewoon tegen de borst. KPN, leest u mee?!:

• Er is nul support van de KPN (geen helpdesk, geen instructies, geen manual),
  • Zonder aankondiging wordt nieuwe firmware geplaatst,
  • De firmware is niet downwards compatible,
  • En naar ik nu lees dus niet legaal.

Er is echter maar één aanbieder op mijn adres. Dus dan krijg je dit kennelijk.

Het draait weer hiero, dus ik sluit het af. @Marlon92, hartelijk dank nogmaals👍

• 3206 reacties
  • 22 februari 2025

Firmware updates kun je hier vinden:

https://community.kpn.com/product-updates

En je kunt je ergens abboneren lees ik wel eens ergens. Dan krijg je een e-mailtje dacht ik. Maar dat weet ik niet.

• 3206 reacties
  • 22 februari 2025
GepastBetalen schreef:

Er is echter maar één aanbieder op mijn adres. Dus dan krijg je dit kennelijk.

Je kunt natuurlijk overstappen naar bijvoorbeeld Odido. Die levert ook op het KPN netwerk. Dat zou voor de poortforwardings en onverwachte updates een oplossing kunnen zijn. Want dan krijg je natuurlijk een ander modem/router.

En er zijn nog vele andere providers beschikbaar op het KPN netwerk. 

wjb
Superuser
  • 74509 reacties
  • 22 februari 2025
GepastBetalen schreef:

Er is echter maar één aanbieder op mijn adres. 

Dat kan niet want als je KPN kunt contracteren dan kan je dus ook een aantal andere aanbieders contracteren immers de netwerken van KPN zijn opengesteld voor andere aanbieders.

• Helper
  • 27 reacties
  • 27 februari 2025
Marlon92 schreef:

Het ip adres moet binnen de dhcp range liggen bij KPN. En moet actief uitgedeeld worden door de Experiabox. Dat houd dus in dat je het ip adres niet vast instelt op het apparaat. Het apparaat zet je gewoon op dhcp mode. In de Experiabox reserveer je het ip adres aan dat apparaat. 

Doe je dat niet, dan werkt een poortforwarding niet.

Ik heb het niet verzonnen. Dus ga niet op mij schelden.

Hi Marlon, dank voor jouw uitleg. Ik heb mijn camerasysteem veranderd van een statisch  ip-adres naar een door dhcp uitgedeeld adres. IP adresligt binnen de range.  Portforwarding ingesteld, gecheckt of de poort 8000 openstaat (ja dus),

ik kan de camera via het lokale netwerk bereiken, maar niet meer van buiten. Voor de update werkte alles al jaren.  Heb jij nog een tip?