Skip to main content
Vraag

Aangepaste IPv6 DNS wordt niet opgeslagen

• July 24, 2026
  • 9 reacties
  • 93 keer bekeken

Ik probeer mijn eigen DNS in te stellen in het kpn modem. Voor de IPv4 DNS is dit geen enkel probleem, maar voor de IPv6 DNS wordt het niet opgeslagen. Als ik het IPv6 adres invul en op opslaan druk lijkt het goed te gaan. Als ik test op mijn computer wordt de dns ook weergegeven. Maar zodra ik het browser tabblad afsluit of naar een ander tabblad binnen de modem software ga is mijn IPv6 DNS die ik zojuist heb ingevuld niet meer de DNS die wordt gebruikt en zodra ik terug ga naar het DNS scherm in het modem is het IPv6 adres voor de DNS dat ik zojuist heb ingevuld veranderd door het IPv6 adres van het modem zelf.

Is er iets wat ik moet instellen om dit te voorkomen? Of is dit een bug in de software van het modem? Ik heb een kpn box 12

9 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 24, 2026

Dit is een weergave bug van KPN routers, de DNSv6 server in UI zijn altijd KPN servers, ongeacht wat je ook instel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2026

Het is bij mij helaas meer dan een weergave bug. Wanneer ik het ip opsla en op mijn client naar de verkregen dns servers kijk staat de ingestelde DNS server erbij, maar na ongeveer een minuut is de nieuwe DNS server verdwenen uit de lijst. Ik check dit met resolvectl, die de dns servers weergeeft op mijn linux machine.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 24, 2026

@v350 De DNSv6 servers van KPN zijn altijd meegezonden met IPv6 Router Advertisements, deze moet je ignoreren. De DNS servers via DHCPv6 zijn de juiste.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2026

@TDN Misschien maakt dit het duidelijker. De lijst met DNS servers omvat nu 3 adressen, 1 IPv4 en 2 IPv6. De laatste IP is de IPv6 die ik zelf heb ingesteld. Dit is direct nadat ik het heb insgesteld op het modem. Als ik echter een korte periode wacht krijg ik de volgende screenshot.

Het lijkt wel alsof het modem na een korte periode de DNS servers update en mijn eigen DNS server weer verwijdert. 

Dit is overigens een interne DNS server waarvan ik de IPv6 heb toegevoegd, maar hetzelfde geldt voor publieke IPv6 adressen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2026

Zie nu overigens dit staan bij de patch notes van de laatste firmware update

Bij het uit- en weer aanzetten van de DNS proxy werd de IPv6 DNS niet teruggezet. Nu wel weer. 

Voor de laatste firmware update was mij dit probleem nog niet opgevallen. Wellicht dat dit ermee mee te maken heeft?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 24, 2026

Het lijkt wel alsof het modem na een korte periode de DNS servers update en mijn eigen DNS server weer verwijdert. 

De kan je zien in RA (ICMPv6 type 134 ), maak een capture met wireshark of tcdump. In de "ICMPv6 Option (DNS Server)” staat de KPN server en niet jouw ingestelde server

Voor de laatste firmware update was mij dit probleem nog niet opgevallen. Wellicht dat dit ermee mee te maken heeft?

Nee, het was altijd zo geweest. Ik heb ook ooit erover geschreven, maar KPN lijkt niet in staat deze bug te fixen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2026

Ik heb gekeken met tcpdump en bij het opslaan van de ipv6 wordt het eigen ip van de dns één keer gedeeld samen met het IP van de KPN server. De lifetime is 60 seconden, wat ook meteen verklaart waarom de custom DNS in mijn eerdere tests verdween na gevoelsmatig ongeveer een minuut. De KPN server wordt wel constant geadverteerd, maar mijn eigen DNS niet meer. Voelt als een bug in de software van het modem. Maar hier is op het moment dus geen oplossing voor? En wat heeft KPN erover te zeggen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 24, 2026

Voelt als een bug in de software van het modem.

Natuurlijk is het een bug, maar als je het weet is makkelijk een oplossing te vinden.

Maar hier is op het moment dus geen oplossing voor?

B.v. het gebruik van DNS via RA niet te gebruiken, in config staat dan UseDNS=no en DNS=jouw private DNS server.

En wat heeft KPN erover te zeggen?

Stilte...

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik neem hem mee ​@v350, inhoudelijk zit ik er niet zo in maar houd vooral de Box 12 product updates in de gaten