Skip to main content
Vraag

Aangesloten apparatuur niet zichtbaar in interface modem

• 3 februari 2025
  • 7 reacties
  • 52 keer bekeken

femke98
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Ik zit eens in mijn modem te kijken, want de printer deed het niet meer op de wifi.  Zie ik dat deze een ander ip adres heeft gekregen.

Maar,  nu ik toch in het modem zit, hoe kan ik zien wat al die apparaten zijn?

Ik zoek via de naam (bijv. ESP_1E3943) maar vind daar niets op.

Ook wil ik Google home aanmelden bij mijn tv's, maar die vraagt om een naam. Ik weet werkelijk niet waar die staan. Hoe kom ik daar achter?

(misschien domme vraag? maar die bestaan niet, heb ik mij laten vertellen)

7 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7024 reacties
  • 5 februari 2025

Dit is zeker geen domme vraag Femke, want dit is soms knap lastig. Om eerst eens te focussen op de printer heb je die nog aan de praat gekregen? Zou je anders eens kunnen toelichten welk type modem van KPN en printer je in gebruik hebt? Het kan zijn dat de printer op de Wifi geen 5GHz ondersteunt. Het kan dan wellicht helpen om de printer bekabeld aan te sluiten of om een apart extra Wifi-netwerk in te stellen op 2.4 GHz:

femke98
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 98 reacties
  • 5 februari 2025

Hoi REmko,

Printer werkt weer, want die had een ander ip adres gekregen na update modem denk ik. De printer heb ik aan de praat gekregen. Ik had al een aparte 2.4 wifi aangemaakt omdat bijv. de smart home lampen ook op 2.4 gaan. Anders werken die niet.

Maar nu de rest van de apparatuur, hoe kom ik er achter wat wat is? Hoe heten die kastjes van de KPN bij de tv bijv.? Wat is ESP_1E3943? etc. etc.

Ik hoor graag een tip van jou of iemand anders.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7024 reacties
  • 7 februari 2025

Ik heb even gezocht maar ik kan het ook niet vinden. Staat er iets van een MAC-adres bij? Dan kan je soms op een sticker op je apparaten achterhalen welk apparaat er in de interface staan.

femke98
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 98 reacties
  • 7 februari 2025

Dan kan je soms op een sticker op je apparaten achterhalen welk apparaat er in de interface staan.

Maar als ik dat zou kunnen, wist ik wek apparatuur het was!

Lastig is dit. Want ik wil alles een naam geven, zodat ik weet wat het is. Ik zoek verder.

theowolrups
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 45 reacties
  • 7 februari 2025
femke98 schreef:

Maar nu de rest van de apparatuur, hoe kom ik er achter wat wat is? Hoe heten die kastjes van de KPN bij de tv bijv.? Wat is ESP_1E3943? etc. etc.

@femke98 ,

Je kunt netwerkscanner software zoals advanced ip scanner gebruiken om meer info over de apparatuur te vinden zoals de fabrikant naam.

Hier nog een een discussie in de kpn community over ESP adressen: 

In jouw voorbeeld zijn de tekens achter “ESP_” de laatste drie nummers (in hexadecimaal formaat) van het MAC adres.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

femke98
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 98 reacties
  • 7 februari 2025

Scanner is voor Windows, ik gebruik Linux Mint (gelukkig). Maar ik heb een Linux versie gevonden https://angryip.org/download/#linux

Ga eens kijken wat die aangeeft

theowolrups
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 45 reacties
  • 7 februari 2025
femke98 schreef:

Scanner is voor Windows, ik gebruik Linux Mint (gelukkig). Maar ik heb een Linux versie gevonden https://angryip.org/download/#linux

Ga eens kijken wat die aangeeft

Ah, een kenner 🙂. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Reageer